۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۴۵۷۴۵۳
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی مطرح کرد:

ثبت مشترک آثار در دستور سازمان اسناد و کتابخانه ملی است

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه ثبت مشترک آثار در دستور سازمان اسناد و کتابخانه ملی است، گفت: باید همه سازمان ها و نهادها دست به دست هم بدهیم و میراث دیداری و شنیداری ایران را به دنیا معرفی کنیم.
صالحی امیری

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری  رسا به نقل از شبستان، سیدرضا صالحی امیری، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی صبح امروز 4 آبان در مراسم  روز جهانی میراث دیداری - شنیداری  در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت:  امروز روز مهمی برای ما فرهنگی هاست و از این منظر ما پاس می داریم این روز مهم و این همایش هم با همین دلیل و انگیزه برگزار شد، کمسیون ملی یونسکو متشکل از شخصیت های حقیقی و حقوقی است، در سه سال گذشته ما تلاش کردیم هیچ گاه این مجموعه را تعطیل نکنیم و با شتاب کارش را انجام دهد، نتیجه اش این است که 52 اثر ثبت ملی شد.

وی با بیان اینکه کشور ما با مشکل  انبوه سرمایه  مواجه است، گفت: این سرزمین از داشتن انبوه سرمایه فرهنگی دچار مشکل است، ما اگر بخواهیم از امروز شروع کنم، 2 هزار اثر دیگر امکان شناسایی دارد، کمیته کارشناسانی دارد که برای ثبت ملی و ثبت منطقه ای وقت می گذارند  تاکنون 5 ثبت ملی و 9 ثبت جهانی داشتیم، اما کار زمان بر است و شتاب زدگی جواب نمی دهد.

سیدرضا صالحی امیری  اظهار داشت: یکی از سیاست های جدید ما این است که کمیته کارشناسی را تشکیل دادیم، ما ثبت مشترک را در دستور کار قرار دادیم، ثبت مشترک چند پیام دارد، ما حوزه فرهنگی مشترکی داریم که از مصر، ترکیه، شام تا آفریقا را دربر می گیرد، راه همگرایی فرهنگی حوزه فرهنگی ایرانی اسلامی گسترش ثبت مشترک است، دومین پیام در ثبت مشترک به شناخت کشورهای عضو ثبت مشترک کمک می کند، سومین پیام آن فرهنگ صلح و دوستی و نه تقابل است هدف از ثبت مشترک پیام صلح و برابری است، وقتی به دنبال ثبت آثار متعدد می رویم همه پیام دارند، ریل حرکت این کمیته ریل خوبی است که با چارچوب های یونسکو و با نظم خاصی پیش می رود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی  همچنین گفت:  در جمع ما هیچ اختلافی نیست، همه ما باید برای فرهنگ تلاش کنیم انفرادی به جایی نمی رسیم، از صدا و سیما، سپاه پاسداران، میراث فرهنگی تا آستان وزارت خارجه تا مجلس باید دست به دست هم میراث دیداری و شنیداری را به دنیا معرفی کنیم.

وی افزود: قریب یکصد کتابخانه بزرگ با بیش از یکصد جلد داریم که می خواهیم بر همین اساس همگرایی را در جامعه افزایش دهیم و مطالبات در حوزه کتابخوانی را سامان یافته در دولت و مجلس به پیش ببریم.

سیدرضا صالحی امیری خاطر نشان کرد: مجمع نهادهای اسنادی در کشور با عضویت 15 دستگاه قوه قضاییه، سپاه، وزارت اطلاعات، خارجه  و... فعال است، می خواهیم به سمت دسترسی به یک نظام استاندارد و مشترک برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات داشته باشیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی  تاکید کرد: دولت بر این باور است که سرمایه های عظیم در مخازن باید معرفی شوند، ما گناهی بزرگ مرتکب شدیم که مخازن را بستیم باید مخازن را به روی ایرانیان و جهانیان باز کرد تا سرمایه های دیداری و شنیداری ایرانیان به دنیا معرفی شود./836/د102/ل

ارسال نظرات