۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۴۶۱۲۵۶
فؤاد ایزدی در برنامه نگاه یک:

ترامپ فردی کاسب و معامله گر است/ او برجام را پاره نمی کند اما فشارها به ایران را افزایش می دهد

کارشناس مسائل آمریکا دونالد ترامپ را فردی کاسب و معامله گر دانست و درباره رویکرد وی در قبال برجام نیز تاکید کرد که او برجام را پاره نخواهد کرد اما فشارها به ایران را افزایش خواهد داد.
فؤاد ایزدیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در برنامه نگاه یک، درباره چرایی انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا، گفت: ما در انتخابات 2016 با پدیده هایی مواجه بودیم که در 2012 و قبل از آن نبود و آن بیداری بود.

این استاد دانشگاه با بیان این که انتخابات 2016 انتخابات غیر معمول و غیر قابل پیش بینی بود، تصریح کرد: رسانه های آمریکایی از جمله سی ان ان بر خلاف معمول که ادعای بی طرفی می کردند به شدت به نفع هیلاری کلینتون تبلیغ می کردند.

وی با خدشه وارد کردن در روند نظر سنجی ها و طراحی آن به گونه ای که به نفع کلینتون شود، گفت: رای به ترامپ رای اعتراضی به سیستم حاکم بر آمریکا بود.

این استاد دانشگاه افزود: مردم می دانستند ترامپ آدم درستی نیست، اما می خواستند نه به سیستم فاسد بگویند و به همین دلیل به ترامپ رای داده شد.

وی بیان کرد: شعار سیاست خارجی ترامپ اصلاح روند خارجی و هزینه نکردن برای جنگ ها بویژه در عراق بود. شعار سیاست داخلی او فساد واشنگتن و خرید و فروش سیاست مداران توسط سرمایه داران بود و می گفت اگر به من رای دهید این سیستم را اصلاح می کنم.

این تحلیلگر مسائل آمریکا افزود: در جامعه آمریکا سرمایه دار بودن یک مزیت است، از این جهت سرمایه دار بودن ترامپ مقبول واقع شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ترامپ با عوام گرایی و پوپولیسم به انتخابات رسید، گفت: این اتهامی بود که هیلاری کلینتون به او زد و البته من خیلی باور ندارم، اتفاقی که افتاده این بود که ترامپ در شناخت جامعه آمریکا نبوغ خوبی داشت و شاید به سابقه تجارت و روحیه معامله گری او بر می گشت.

ایزدی با بیان این که افراد مختلفی به دلایل گوناگون به ترامپ رای دادند، اما عامل اصلی بیداری بود، گفت: درصد قابل توجهی از مردم آمریکا به سیستم و ساختار حکومت آمریکا بی اعتماد هستند و این مساله در نظر سنجی های معتبر آمریکایی نیز آمده است.

وی اضافه کرد: مساله ایمیل ها، موضوعات مربوط به بنیاد کلینتون و فساد مالی مرتبط با قطر و عربستان و مسائل دیگر از دیگر عوامل رای به ترامپ بود؛ نارضایتی مشکل اصلی مردم بود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا تصور می کنید ترامپ می تواند وعده هایش را عملی کند، تصریح کرد: ترامپ در بسیاری از موارد نه می خواهد و نه می تواند به شعارهایی که در زمان انتخابات داده عمل کند.

وی افزود: هرچند او جمهوریخواه است اما جنس او با افراد حاضر در کنگره و اعضای جمهوریخواه تفاوت می کند.

ایزدی در توضیح موضوع بیداری مردم آمریکا تصریح کرد: حرف هایی که ما می زدیم که سیستم آمریکا فاسد است، الان از سوی مردم این کشور بیان می شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ساختار انتخاباتی آمریکا و ادعای دموکراسی آمریکا، اظهار داشت: هم آقای ترامپ و هم آقای سندرز رقیب دموکرات هیلاری کلینتون به فساد ساختار و آسیب های آن اذعان داشتند به گونه ای که برای عامه مردم تفکیک بین صحبت های این دو بسیار سخت است.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تجمعات آمریکا خاطرنشان کرد: یکی از نهادهایی که این تجمعات را هدایت می کند یک نهاد دموکرات خواه است، اینها از نهادهای مختلف پول می گیرند از جمله آقای سورس.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: سیستم الکترال در آمریکا برای این تاسیس شد که از حرکت عمومی مردم خوف داشتند که نکند یک وقت سیستم ما را بهم بریزند.

ایزدی افزود: اگر حتی انتخابات برگزار نمی شد کسی نمی توانست بگوید تخلف شده، چون در ساختارشان اصلا نیازی به انتخابات ندارند.

وی در بیان تحلیل خود از دوران چهار ساله ریاست جمهوری ترامپ، گفت: افول آمریکا خیلی وقت است که شروع شده است، اما بین افول و فروپاشی تفاوت است و من نمی بینم که الان آمریکا به سمت فروپاشی برود اما افول آن آغاز شده است.

این کارشناس مسائل آمریکا یادآورشد: هم از نظر فرهنگی، هم سیاسی و هم اجتماعی آمریکا کشوری پر چالش است، آمریکایی که ما می شناسیم با آمریکای امروز متفاوت است. آمریکا به تدریج قدرت خود را دارد از دست می دهد.

وی بیان کرد: شکاف های اجتماعی از قبل هم در آمریکا بود اما چرا دعوا زیاد شده، چون پول کم شده است، اما این که چهار سال آینده چه می شود به دلیل خوی معامله گری ترامپ هدف او این است که چهار سال آینده نیز رییس جمهور شود.

ایزدی بیان داشت: باور ندارم که او آدم دیوانه و کم هوشی است. او یک فرد معامله گر است، ممکن است این معامله گری با روسیه باشد و هم با بدنه حزب جمهوریخواه و دموکرات.

وی بیان کرد: ترامپ نه به طور کلی ادبیات انتخاباتی خود را کنار می گذارد و نه به طور کلی به آنها عمل می کند.

ایزدی درباره تعامل ترامپ با اتحادیه اروپا گفت: الان مقامات اروپایی جزو دلواپسان شده اند، مجموعه دلواپسان در کل جهان به دلیل ادبیاتی که ترامپ بکار برده زیاد می شود.

وی درباره برجام و موضع ترامپ در قبال آن، گفت: من معتقدم او برجام را پاره نمی کند، اما به طرق مختلف فشارها را روی ایران افزایش خواهد داد.

ایزدی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی اگر در داخل اختلاف داشته باشیم ضربه می خوریم اما اگر اجماع باشد و نگاهی مشترک نسبت به رییس جمهور آمریکا بوجود بیاید خوب خواهد بود.

وی بیان داشت: یک شیفتگی در برخی نخبگان نسبت به غرب وجود دارد که امیدواریم حقایق را درک کنند.

فؤاد ایزدی با تشریح سناریوهای آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: برای سال های آینده خواهند گفت اقتصاد می خواهید یا موشک و یا مسائلی که در سوریه انجام می شود؛ کما این که در سال های قبل گفتند چرخش سانتریفیوژ می خواهید یا چرخش اقتصاد. البته که متاسفانه هسته ای هم به آن معنا نداریم. /924/

ارسال نظرات