۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۴۶۴۶۴۴
استاد درس خارج حوزه علمیه مطرح کرد؛

تلاش بی وقفه امام رضا برای حفظ و تبیین جایگاه امامت و خلافت در اسلام

حجت الاسلام والمسلمین حسینی‌آملی با اشاره به نپذیرفتن خلافت از جانب امام رضا(ع)، گفت: همه ما معتقدیم امام به صورت مستقیم از جانب خدا انتخاب می شود، اما اگر امام رضا(ع) این مسأله را می پذیرفت از فردای آن روز در کوی و برزن بیان می شد که امامت مسأله ای الهی نیست و فردی امام رضا(ع) را خلیفه کرده که خود انسان عادی است و در رده پایین قرار دارد.
استاد حسینی آملی

حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی‌آملی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آثار و برکات حضور امام رضا(ع) در ایران اظهار داشت: این امام همام نقش گسترده ای در ترویج فرهنگ ولایت و امامت داشت که برکات این مسأله تا امروز نیز ادامه دارد، چراکه حرکات امام رضا(ع) در آن روز در بین داشمندان و بزرگان ادیان و مذاهب دیگر عقیده حقه شیعه را اثبات کرد.

چرا بعد از امام رضا همه شیعه دوازده امامی هستند؟

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: نتیجه زحمات امام رضا(ع) برای تثبیت امامت و ولایت را در جایی می توانیم به خوبی مشاهده کنیم که بعد از رحلت پیامبر عده ای که گرداگرد امام علی(ع) را گرفتند و بعد از ایشان نیز برخی سراغ ائمه معصومین(ع) دیگر رفتند اما دربین راه عده ای هم بودند که مسیر را گم کرده و دنبال رو افراد دیگر شدند به همین دلیل است که ما در بین شیعیان چهار امامی، شش امامی و هفت امامی داریم.

وی تأکید کرد: در دوران امام رضا(ع) کار به گونه پیشرفت و حضرت باتوجه به شرایط زمانی و مکانی و موقعیتی که داشت شیعه را به گونه ای مطرح کرد که ما شیعه نه امامی یا ده امامی و یازده امامی دیگر نداریم و بعد از امام رضا(ع) همه شیعه دوازده امامی هستند.

وی در تبیین مسأله امامت در جامعه اسلامی و تلاش دشمنان برای تخریب وجهه آن ابراز داشت: قبل از قضیه ولایت عهدی امام رضا(ع)، مأمون به ایشان پیشنهاد امامت و خلافت جامعه اسلامی داد که حضرت توطئه او را فهمید و قبول نکرد، چراکه مسأله امامت قابل تفویض نیست؛ گویا امام در جواب مأمون اینگونه فرموده باشند، اگر امامت حق تو است، قابل واگذاری نیست و اگر حق تو نیست و تا الان متجاوزانه آن را در دست گرفته ای کناره گیری از این مسأله هم حق تو نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی‌آملی افزود: اگر امام رضا(ع) این مسأله را می پذیرفت از فردای آن روز در کوی و برزن بیان می شد که دیدید امامت مسأله ای الهی و خدایی نیست و فردی امام رضا(ع) را خلیفه کرده که خود انسان عادی است و در رده پایین قرار دارد، در حالی که همه ما معتقدیم امام به صورت مستقیم از جانب خدا انتخاب می شود و مقامی بالاتر از پیامبری است، همچنانکه خداوند در قرآن بعد از اینکه حضرت ابراهیم همه امتحانات الهی سربلند بیرون آمد به اومقام امام عنایت می کند.

امام رضا ولایت الله را حفظ کرد

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم در آن دوران و حتی عده ای امروز این ایراد می گیرند را که چرا امام رضا(ع) خلافت را از جانب مأمون نپذیرفت، ابراز داشت: حضرت در اوج فهمیدگی و بصیرت الهی این مسأله را قبول نکرد تا شأن و جایگاه امامت و جنبه الهی بودن و غیرقابل تفویض بودن آن را برای جهانیان ثابت کند و اگر این کار را نمی کرد رنگ و بویی از ولایت و امامت باقی نمانده بود./1330/ت302/س

ارسال نظرات