۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۴۶۶۹۲۲

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

برگزاری نخستین نشست مشترک نمایندگان استان سمنان با رییس سازمان اوقاف، برگزاری چهارمین نشست تحلیل و بررسی مسابقات بین المللی قرآن کریم در کشورهای امارات، کویت و سودان، رونمایی از گنبدحرم امام علی (ع) در روز 17 ربیع الاول، بخشی از اخبار سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، مجمع نمایندگان استان سمنان با نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه دیدار و گفت و گو کردند. در این نشست که با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام واحدی، مدیرکل اداره اوقاف استان سمنان، ابوالفضل حسن بیگی ، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، سید حسن حسینی نماینده مردم شاهرود، احمد همتی نماینده مردم سمنان و غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار برگزار شد،رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ظرفیت وقف و امامزادگان کمک به دولت است و اگر دولت یک بار در این عرصه ها سرمایه گذاری کند، پس از آن این موقوفات خود را اداره خواهند کرد و دیگر نیازی به کمک های دولتی نخواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی افزود: بنای دولتی کردن وقف و امامزادگان را نداریم ولی کمک دولت در این بخشها    هر چند به مقدار اندک، باعث دلگرمی مردم می شود.

در این جلسه همچنین مدیرکل اوقاف استان سمنان با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در استان سمنان خواستار گنجانده شدن طرح میقات الرضا(ع) در برنامه ششم توسعه کشور شد.

حجت الاسلام واحدی خاطرنشان کرد: در زمینه فرهنگ سازی وقف باید همه ارگان های کشور ورود پیدا کرده و سازمان اوقاف را در این امر یاری کنند.

طرح میقات الرضا(ع) به منظور ارائه خدمات رفاهی و فرهنگی به زائران حرم مطهر رضوی در بقاع متبرکه 6 استان منتهی به مشهد اجرا می شود.

برگزاری چهارمین نشست تحلیل و بررسی مسابقات بین المللی قرآن کریم کشورهای امارات، کویت و سودان

حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری چهارمین نشست مسابقات بین المللی قرآن کریم کشورهای امارات، کویت و سودان به منظور تحلیل و بررسی سطح کمی و کیفی این مسابقات خبر داد و گفت: از دیگر موارد مورد بحث در این جلسه می توان به شناخت سطح کمی و کیفی مسابقات سایرکشورها، شناخت هر چه بیشتر آیین نامه ها و قوانین اجرایی مسابقات بین المللی در سایرکشورها، برنامه ریزی بهتر و دقیق تر جهت آماده سازی افراد جهت اعزام به این مسابقات و دریافت نظرها و پیشنهادها در خصوص نحوه اعزام افراد توسط سازمان اوقاف، اشاره کرد.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد برگزاری این نشست ها می‌تواند اهداف مطلوب و افق روشنی از برنامه‌ریزی جهت بهره برداری بیشتر و بهتر از اعزام شرکت‌کنندگان به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را ترسیم کند.

رونمایی از گنبدحرم امیرالمومنین علی (ع) در روز 17 ربیع الاول

همه زائرانی که در سال جاری به ویژه ایام اربعین به نجف اشرف مشرف شده بودند با حرم بدون گنبد حرم حضرت علی(ع) مواجه شدند و این سؤال برای آنها پیش آمد که بازسازی گنبد حرم حضرت در چه شرایطی و چگونه در حال انجام است. پاسخ این سؤال را از حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات جویا شدیم.

وی با اعلام این خبر که مرمت گنبد حرم حضرت علی(ع) تا ۱۷ ربیع الاول به پایان می رسد و در این روز طی مراسمی رسمی از آن رونمایی خواهدشد، گفت: علم پرچم گنبد حضرت علی(ع) که کف دست خورشیدی شکل است نصب شده است که مرتفع ترین نقطه گنبد است و اکنون در حال نصب خشت های طلای مرمت شده گنبد هستیم.

خواست ایت الله سیستانی برای بازسازی گنبد حرم با خشت های قدیمی

پلارک با اشاره به اینکه بر اساس فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی و سایر مراجع تقلید آثار اعتاب مقدسه باید تعمیر شوند و تا جای ممکن از تعویض آنها باید ممانعت شود، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته مسئولان عراقی با تولیت آستان امام علی(ع) قرار بود خشت های طلای گنبد تعویض شود که بر این اساس تمامی خشت ها را بدون دقت و ظرافت از گنبد جدا کردند؛ زمانی که آیت الله العظمی سیستانی از این مطلب مطلع شدند اعتراض شدیدی کرده و با این افراد برخورد کردند و از ما خواستند که این گنبد را با خشت های قدیمی بازسازی کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: به دلیل بی دقتی در جدا کردن خشت‌های قدیمی بسیاری از این خشت ها آسیب دیده بود که موجب شد گروه های صافکار به عراق اعزام و نسبت به تعمیر خشت ها اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: هر خشت طلای گنبد یک شماره ویژه و یک محل خاص به خود دارد و باید در محل خاص خود نصب شود. ما طی یک سال و دو ماه تمامی ۱۹ هزار و ۸۰۰ خشت طلای گنبد حرم حضرت علی(ع) را تعمیر و بازسازی کردیم و تا روز ۱۷ ربیع الاول کار نصب این خشت ها به پایان خواهد رسید.

پلارک با اشاره به اینکه متبرع بازسازی گنبد حرم حضرت علی(ع) مردم خوزستان هستند، گفت: گلدسته های حرم هم باید مرمت شود که پس از پایان کار گنبد به سراغ گلدسته ها خواهیم رفت.

وی همچنین اعلام کرد: زیباترین فرش های دستباف جهان را مردم کرمان در ۱۰ کارگاه بافت فرش با ۶۰۰ بافنده برای صحن حضرت زهرا(س) در حال بافت هستند. با این کار هنر صنایع دستی کرمان هم فعال شده است. اکنون یک سال است که در این کارگاه ها فرش هایی متناسب و هماهنگ با آیینه کاری سقف و لوسترهای حرم در حال بافت است و کار بافت تمامی فرش ها تا دو سال دیگر هم ادامه خواهد داشت.

وقف مشارکتی در جامعه ترویج شود

آیت‌الله سید محمد سعیدی در همایش یاوران وقف که در مجتمع فرهنگی آستان مقدس امامزاده سید علی(ع) برگزار شد اظهار کرد: زیارت حرم مطهر امامزادگان عامل تثبیت ایمان و تحکیم تقواست.

وی افزود: حضور اقشار مختلف مردم در اماکن مقدسه سبب می‌شود اوقاف فراغت خود را به مباحث مرتبط با اهل بیت(ع) اختصاص داده و بر معنویت و آرامش روانی خود بیفزایند.

امام جمعه قم با بیان اینکه حضرت حق برای زائران امامزادگان جایگاه والایی در نظر گرفته است خاطرنشان کرد: طبق روایات به جا مانده از ائمه طاهرین(ع)، نگاه کردن به فرزندان رسول پیامبر اسلام(ص) که از حدود الهی خارج نشده باشند، عبادت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: زیارت حرم مطهر فرزندان اهل بیت(ع) برکات زیادی به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به الگوبرداری از شخصیت آنها اشاره کرد.

سعیدی با بیان اینکه اگر پدران و مادران نسبت به زیارت امامزادگان اهتمام داشته باشند فرزندان آنها نیز زیارت را جزو اولویت‌های زندگی قرار می‌دهند گفت: به همین دلیل باید فرهنگ زیارت را از کودکی در فرزندانمان نهادینه کنیم.

تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) افزود: وجود آستان‌مقدس امامزادگان از ظرفیت‌های نظام اسلامی است و باید به بهترین نحو از این فرصت استفاده کرد.

وی بیان کرد:مردم برای حوائج خود، امامزادگان را شفیع قرار می‌دهند به همین دلیل حرم‌های مطهر آنها به قطب فرهنگی و دینی در نقاط مختلف کشور تبدیل شده‌اند.

سعیدی با بیان اینکه طهارت روح و روان به واسطه تقدیم هدایا و نزورات از دیگر برکات زیارت محسوب می‌شود گفت: مردم با کمک‌های نقدی، خود را از گناهان پاک و منزه کرده و به این امید، نذوراتشان را تقدیم حرم‌ها می‌کنند.

تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) ترویج فرهنگ وقف مشارکتی را اقدامی مطلوب در شرایط کنونی دانست و تصریح کرد: بسیاری از خیرین هستند که توان وقف یک ساختمان را ندارند ولی اگر به صورت گروهی وارد عمل شوند، می‌توانند این کار را انجام دهند و با وقف یک مجموعه مسکونی یا هر ملکی که منافع آن به جامعه برسد، در راستای گسترش فرهنگ وقف گام بردارند.

وقف از افتخارات جهان اسلام است

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه وقف یکی از افتخارات جهان اسلام است افزود: هرچند در دیگر ادیان الهی نیز وقف به نوعی وجود دارد اما اوج این سنت در دین مبین اسلام است.

حجت السلام احمد شعبانی با تاکید بر اینکه وقف در قرآن به صراحت نام برده نشده است گفت: اما در روایات ائمه و همچنین سیره ی اهل بیت و سیره ی پیامبر اعظم (ص) و سیره ی علی ابن ابی طالب (ع) که بزرگترین واقف جهان اسلام است تاکیدات فراوانی به این موضوع شده است.

وی با اشاره به اینکه وقف می تواند کارآفرین باشد افزود: تفاوت وقف و انفاق در این است که وقف ارتباط انسان باخداست اما در انفاق ارتباط بین انسان با انسان است که می تواند تمام شود اما وقف تمام شدنی نیست و باقی خواهد ماند.

مدیرکل اعزام مبلغ کشور ادامه داد: در استان همدان شاهد هستیم که واقفینی چون سیف الدوله ملایر چه انسان های بلند نظری بودند و توجه آنان به نسل های بعدی، آینده نگری این انسان ها را می رساند.

وی تصریح کرد: وقف، نیت های کوچک تا نیت های بزرگ را دربرمی گیرد که می تواند برای جامعه و آینده مفید باشد.

حجت السلام شعبانی با بیان اینکه متولیان و مبلغین وظیفه دارند تا مردم را در ایجاد موقوفات هدایت کنند گفت: اگر این هدایت درست انجام شود و مردم از مبلغین مشورت بگیرند دست مبلغین برای تغییر کاربری موقوفه طبق نیاز روز جامعه باز خواهد بود تا مشکل شرعی پیش نیاید.

وی افزود: یکی از مصادیق انفاق وقف است که مال را ابدی و ماندگار می کند.

مدیرکل اعزام مبلغ کشور با اشاره به اینکه وقف انواع گوناگون دارد بیان کرد: گاهی وقف فردی گاهی وقف خانوداگی و گاهی صنفی است.

وی در پایان گفت: در سال جاری 19هزار مبلغ از استان قم به سراسر کشور اعزام شد و 148هزار جلسه مذهبی از محل موقوفات در سراسر کشور برگزار شد./1325/303/ب3

ارسال نظرات