۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۴۶۷۹۰۷

برگزاری کمیسیون‌های مختلف در دومین روز از کنفرانس وحدت اسلامی

در دومین روز از سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی سه کمیسیون با عنوان "کمیسیون رسانه"، " کمیسیون مساعی حمیده" و "کمیسیون بررسی وضعیت اقلیت‌های مسلمان" با حضور جمعی از شخصیت‌های جهان اسلام در هتل آزادی برگزار شد.
کنفرانس وحدت اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با دومین روز از سی امین کنفرانس وحدت اسلامی روز جمعه(26آذرماه) سه کمیسون تخصصی در هتل آزادی برگزار شد که اولین کمیسیون با عنوان کمیسیون رسانه به ریاست شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل تسنن عراق آغاز به کار کرد، این نشست برای بررسی و ارئه پیشنهادهایی در زمینه نقش بیشتر رسانه در وحدت اسلامی و مقابله با جریان‌های تکفیری بود.

در ابتدای این نشست رضا شاکری مدیر عامل خبرگزاری تقریب با اشاره به اینکه دشمن با ایجاد هزاران شبکه و رسانه، آن هم با هدایت یک مرکز ثابت فرو گذار نیست، اظهار داشت: بنابراین می‌توان گفت رسانه نقشی بدیهی در دنیای امروز دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه رسانه‌های اسلامی برخلاف رسانه‌های استکبار که به شکلی یکسان از سوی یک مرکز جهت می‌گیرند هدایت نمی‌شوند، در واقع اتحادی در میان رسانه‌های اسلامی وجود ندارد.

مدیر عامل خبرگزاری تقریب تاکید کرد: رسانه‌های اسلامی می‌توانند با استفاده از شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی و همچنین فضای مجازی که توسط یک مرکز ثابت و یکسان کنترل می‌شود به مقابله با دشمن بپردازند.

شاکری یاداور شد: یکی از مواردی که سبب ایجاد یک مرکز واحد در میان رسانه‌های اسلامی می‌شود استفاده از چهار زبان انگلیسی، اردو، فارسی و  عربی در رسانه‌ها است.

در ادامه این نشست قمرالدین نماینده مجمع تقریب در لبنان خاطرنشان کرد: برای ایجاد وحدت رسانه‌ای می‌توان یک پایگاه اینترنتی مشترک که عاملی برای وحدت شود ایجاد کرد، از طریق این پایگاه اینترنتی می‌توان سیاست‌های دروغ امریکا را نشان داد و همچنین شبهات دینی که ممکن است به وجود اید را پاسخ داد.

در ادامه عقیل کاظمی از اندیشمندان عراقی تصریح کرد: یکی از مشکلات جهان اسلام این است که رسانه‌های اسلامی در دست سلفی‌ها است، بنابراین امیدوارم که رسانه‌های معتدل جهان اسلام بتوانند با اقدامات خوب خودشان در مقابل این حرکات تکفیری‌‌ها بایستند.

علی امینی از پژوهشگران ایرانی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه رسانه‌هایی چون ماهواره و فضای مجازی در دنیای ارتباطات امروز تحول زیادی ایجاد کرده‌اند، ابراز داشت: باید این واقعیت را گفت که جهانی شدن امروز یک واقعیت است، در واقع از طریق رسانه‌های اسلامی می‌توان به تبیین مواضع اسلامی پرداخت.

حجت الاسلام سید موسی موسوی قائم مقام مجمع تقریب با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران سبب ایجاد فضای جدیدی شد، افزود: انقلاب ایران و فضای حاصل ان در دنیای اسلام سبب جذب گسترده‌ای به سوی اسلام شد.

وی ابراز داشت: جامعه اسلامی امروز نیاز به ایجاد یک نهضت فکری دارد که این امر از طریق ایجاد رسانه ممکن است و از این طریق می‌توان افکار تکفیری را رسوا کرد.

در پایان این نشست جمعی از حضار به ایراد پیشنهاداتی در زمینه نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و لزوم تقویت رسانه‌های اعتدال‌گرا پرداختند.

 

«نشست مساعی حمیده»

نشست مساعی حمیده نیز به دبیری محمد علی آذر و نائب رئیسی شیخ بدر الدین حسون مفتی سوریه و حجت الاسلام و المسلمین سید علی فضل الله برگزار شد.

این نشست به بررسی وضعیت جهان اسلام و بازدید از کشورها با علما، اندیشمندان، نخبگان و سیاست‌هایی جهت ارائه راهکارهای عملی رویارویی با مشکلات و بحران‌های کنونی و همچنین بررسی مساله فاجعه منا و ارائه راحل‌های عملی بر مبنای اصول اسلامی برگزار شد.

در ابتدا این نشست بدرالدین حسون مفتی سوریه با اشاره به سفر این کمیته به سوریه افزود: این سفر نتایج مثبتی داشت، اکنون اختلافات در جهان اسلام بسیار گسترده است، متاسفانه رسانه‌ها نیز دامن این اختلافات را بیشتر می‌کنند.

وی ادامه داد: این کمیته امادگی لازم را برای ایجاد صلح در جهان را دارد، ما برای این امر امادگی کامل همکاری و گفتگو با هر کسی که به دنبال صلح است داریم و در این راه باید هم تلاش خود را بکنیم.

در ادامه شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله با بیان اینکه دیدارهای ما به دو بخش دیدار با علما و دیدار با رهبران مردمی و انجمن‌ها تقسیم می‌شود، گفت: ما به دنبال استفاده از هر نوع شیوه گفتگو هستیم، در واقع باید از تمام راه‌ها برای گفتگو استفاده کرد، به همین منظور شاهد هستیم که ٤٦ گفتگو میان حزب الله و المستقبل در لبنان شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: اگرچه اختلافاتی میان عقایدگروه‌ها و احزاب مختلف وجود دارد اما این امر نیاز به گفتمان دارد و باید همه با هم به گفتگو بنشینند.

در ادامه این نشست شیخ زهیر جعید رئیس جبهه عمل اسلام لبنان گفت: با وجود چالش‌های زیاد در دنیای اسلام باید تلاش کرد تا صلح میان جوامع اسلامی برقرا شود، البته گفت وگو با حکام کشورهای مختلف ظاهرا فایده‌ای ندارد زیرا انها به گفتمان‌ها گوش فرا نمی‌دهند، اما با نفوذ بروی شخصیت‌ها تاثیرگذار بر حکام می‌توان راه به جایی برد.

وی یادآور شد: برای اختلافاتی که به وجود می‌اید باید برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد، زیرا نظرات همه مهم است و می‌تواند کمک کند، بر همین اساس می‌توان در مقابل تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها ایستاد.

سناتور اکبری از فرهیختگان افغانستان در ادامه بیان کرد: از همه شرکت‌کنندگان در این کنفرانس تقاضا دارم تا به کمک کشور افغانستان بیایند، زیرا جنگی که امروز در افغانستان به راه افتاده است جنگ میان شیعه و سنی نیست و این کاملا اشتباه است چون در افغانستان مشکلی میان قومیت‌ها وجود ندارد.

وی عنوان کرد: جنگ امروز افغانستان جنگ نیابتی است که خطری برای کشورهای اسیانه میانه و منطقه است، البته نباید فراموش کرد که بروی اثار باید تحقیق خوبی صورت گیرد، زیرا دین اسلام دین خشونت و کشتار نیست بلکه دین مهربانی و رحمت است.

سید صدر الدین قپانچی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق در این نشست افزود: انچه امروز مهم می‌باشد این است كه برای حل مشكلات و اختلافات نباید به موضوعات كم اهمیت‌تر پرداخت، این روزها در كشوری چون عراق انچه مهم است موضوع داعش می‌باشد، زیرا هم اكنون داعش در عراق تحت فشار قرار گرفته است و پیروزی‌های زیادی برای این كشور حاصل شده است.

ایمن زیتون از علمای سوریه در ادامه این نشست اظهار داشت: فعالیت كمیته مساعی حمیده نباید تنها به علما محصور شود، وظایف سنگینی بر دوش این كمیته وجود دارد، بنابراین باید از شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار در مناطق مختلف استفاده نمود.

در ادامه این نشست شیخ محمود العیساوی از علمای عراق، سعید الشهابی تحلیل گر بحرینی، شیخ حسن شبر از عراق,كمال الهلباوی اندیشمندان مصری و... سخنرانی كردند.

 

«نشست بررسی وضعیت اقلیت‌های مسلمان»

نشست بررسی وضعیت اقلیت‌های مسلمان به ریاست العاصی امام جمعه واشنگتن و شیخ نعمانی از علمای عراق برگزار شد.

العاصی در ابتدا این نشست تاكید كرد: واژه اقلیت از سوی غرب آمده است، این واژه به معنای تعداد كم در جوامع بیان می‌شود، این در حالی است كه  مسلمانان  بروی زمین در اقلیت نیستند و خود را جزئی از جامعه می‌دانند.

در ادامه این نشست شیخ نعمانی با اشاره به اینكه در برخی كشورها از واژه اقلیت در برابر مسحیان و مسلمانان استفاده می‌كنند، تصریح كرد: این امر كاملا اشتباه است زیرا در قبال این افراد در حوزه باید از عنوان شهروند استفاده كرد، هر شهروند در جامعه وظایفی دارد و خود را در مقابل قانون مسئول می‌داند.

علی العوصی دانشمند عراقی الاصل مقیم انگلیس در ادامه این نشست با بیان اینكه مشكلات اقلیت‌ها در قوانین كشورها مختلف است، افزود: این تفاوت‌ها در تفاوت‌های دینی، تفاوت آداب و رسوم، گستره سیاسی كشورها و قوانین كشورها خلاصه می‌شود، البته اقلیت همیشه در سایه اكثریت معنا می‌كنند و این مشكلی دیگر به شمار می‌آید.

وی ابراز داشت: متاسفانه برخی اوقات اقلیت‌ها نیز با عدم رعایت قوانین كشورها به چهره اسلام ضربه می‌زنند و موجب تشدید اسلام هراسی می‌گردند، همین امر باعث می‌شود كه فكر كنند كه اسلام دین خشونت است.

رئیس شورای اهل سنت كرمانشاه نیز در این نشست افزود: در ایران قوانین مربوط به احوال شخصی در رابطه با فرقه‌های اهل تسنن نیز اجرا می‌شود، به همین منظور شورای افتای اهل سنت برای اجرای احكام به دادگاه‌ها دستور می‌دهند كه براساس مذهب هرشخصی به او حكم داده شود و از این لحاظ مشكلی وجود ندارد.

اندیشمند اهل شیلی در ادامه نشست با اشاره به اینكه عدم اعتماد به مسلمانان در شیلی و آمریكای جنوبی مشكلاتی را برای آنها به وجود آورده است اظهار كرد: همین بی‌اعتمادی باعث شده است كه مسلمانان با مشكل كار مواجه شوند، به همین منظور خواستار تاسیس مراكز اسلامی و اعزام مبلغ برای ارائه اسلام اصیل و ناب هستیم به نحوی كه در خدمت استكبار هم نباشند.

در ادامه این نشست یكی از علمای مالزیایی نیز با بیان اینكه در كشور میانمار نیز شرایط خوبی برای مسلمانان وجود ندارد، تصریح كرد: برای نمونه در روهینگیا در گذشته شاهد چهار میلیون جمعیت مسلمان بودیم اما متاسفانه با کشتاری كه از سوی بوداییان صورت گرفته است این جمعیت به ٨٠٠ هزار نفر تقلیل پیدا كرده است.

وی گفت: ما خواستار برگزاری همایش‌های مختلف از سوی سازمان همكاری اسلامی برای حمایت از روهینگیا هستیم تا موجب جلوگیری از كشتار بیش از اندازه مسلمانان گردد.

شیخ عبدالقادر بیضاوی امام جمعه اهل سنت ارومیه نیز در این نشست با اشاره به اینكه اهل تسنن در ایران جز اقلیت نیستند یادآور شد: در ایران اهل سنت نیز جزئی از جمعیت ایران به شمار می‌روند و اگر كم به نظر می‌رسند اما در مقابل قوی عمل می‌نمایند، همچنین خوب است كه تصمیات گرفته شده در این كنفرانس‌ها به مرحله عمل برسد.

در پایان این نشست نیز نقطه نظارتی مبنی بر اینكه اهل سنت و شیعه با هم مشكلی ندارند و این تكفیری‌ها هستند كه خطر اصلی اسلام می‌باشند و باید به مقابله با آنها پرداخت سخنانی نیز گفته شد، همچنین از شیخ زكزاكی رهبر شیعیان در نیجریه كه در بند اسارت حكومت است یاد شد و خواستار شدند كه كشورهای اسلامی برای آزادی ایشان تلاش كنند./816/200/ب3

ارسال نظرات