۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۴۶۸۶۰۶
حجت الاسلام خادمی:

بحران امروز جهان، نبود رهبران صالح است

کارشناس مذهبی گفت: بحران امروز جهان بحران رهبری است، برای اصلاح جامعه باید رهبران اصلاح شوند، امروز در اوج سقوط کرامت انسانی در دنیا، طرح احادیث امام کاظم(ع) در توصیف بشریت و کرامت انسانی در جوامع علمی برای ما افتخارآمیز خواهد بود.
کنگره امام موسی کاظم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمدعلی خادمی، محقق و فعال بین الملل حوزه علمیه، پیش از ظهر امروز در کنگره امام موسی کاظم و امام جواد(ع) که در سالن کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، گفت: امروز باید حتماً بخشی از زندگی خود را صرف شناخت ائمه هدی(ع) کنیم که همگی نور واحد هستند و برگزاری کنگره ها و نشستها می تواند در این زمینه مفید باشد.

وی ادامه داد: این شناخت و آگاهی از زندگی و ابعاد مختلف شخصیتی ائمه اطهار(ع) هنگامی همراه با صرف وقت و سرمایه گذاری خواهد بود که بدانیم می توانیم از طریق این شناخت بسیاری از مشکلات زندگی خود را رفع کنیم، زندگی ما مدت محدودی است و هرگز تکرار نمی شود، بنابراین باید سعی کنیم تا بهترین شیوه زندگی را انتخاب کنیم.

فعال و مبلغ اسلامی در عرصه بین الملل، افزود: در صورتی در زندگی محدود خود موفق خواهیم بود که الگو و رهبری عالی داشته باشیم تا بتوانیم از ایشان الگوبرداری کنیم، همانطور که برای دوخت یک لباس نیاز به الگو داریم، قطعاٌ برای شیوه و نحوه و سبک زندگی خود هم نیازمند الگو هستیم.

حجت الاسلام خادمی بیان داشت: باید به جوانها بیاموزیم که از ابتدای مسیر زندگی خود، مدل مناسب و بهترین مدل را انتخاب کنند که همان شیوه زندگی و تعالیم ائمه طاهرین(ع) است، باید مدلی را انتخاب کنیم که دورها را برای ما نزدیک کند، لازم است تا جوانان ما نامه امیرمؤمنان(ع) به امام حسن(ع) را در نهج البلاغه مطالعه کنند.

وی ابراز داشت: پیامبر اسلام(ص) می فرمایند 2 گروه هستند که اگر اینها در رأس مخروط جامعه افراد خوب و به صلاحی باشند، سایر افراد جامعه در زیر مخروط هم افراد خوب و مفیدی هستند و اگر اینها بد باشند، سایر افراد هم به تبعیت از انها بد و مفسد می شوند، دسته اول علما و دسته دوم امرا و فرمانروایان هستند.

پژوهشگر و محقق در حوزه احادیث امام موسی بن جعفر(ع)، توضیح داد: جامعه همان جامعه است، اما یک بار رهبر آن امام علی(ع) است و بار دیگر رهبرش معاویه است، این رهبر است که تأثیرات عجیبی بر زندگی و سرنوشت مردم دارد، باید بسیار به این نکته اهمیت بدهیم که اصلاح جامعه در واقع اصلاح رهبران جامعه است.

حجت الاسلام خادمی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در کتاب خود به زیبایی به داستان 4 پسر عبدالملک مروان که همگی به فرمانروایی و حکومت رسیدند و تأثیرات هر کدام از آنها بر روحیات و شیوه زندگی مردم متناسب با خلق و خو و علاقه های هر کدام از حاکمان می پردازد، مثلاٌ ولید که اهل شرابخواری و بی بند و باری بود و به شرعیات مقید نبود، سبب به انحراف کشاندن بسیاری از افراد جامعه آن زمان و رواج بی بند و باری در جامعه شد، اما فرزند دیگر عبدالملک مروان که به ساختمان سازی علاقه خاصی داشت و مسجد اموی را در شام بنا نهاد، سبب شد تا مردم جامعه به سمت ساختمان سازی و معماری کشیده شوند.

وی گفت: شاه سلطان حسین به دلیل روحیاتی که داشت سبب شد تا مردم اصفهان در برابر حمله افغانها ساکت باشند و نتوانند مقاومت کنند، اما نادرشاه افشار با کمک همان مردم نه تنها ایران را از سلطه بیگانه خارج کرد، بلکه توانست هندوستان را هم فتح کند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: امام کاظم(ع) 14 سال در زندان بودند و شخصیت بسیار مظلومی هستند، زمان امامت ایشان در دوران هارون الرشید و شدت عمل و حساسیت شدید او بر روی امام و شیعیان است، بنابراین زمان تقیه بوده است، ویژگی اختصاصی امام کاظم(ع) اینست که خداوند به ایشان برکت بسیار زیاد و ویژه ای نسبت به سایر ائمه(ع) داده است.

حجت الاسلام خادمی افزود: بنده تا کنون موفق شدم تنها در حوزه فقهی 2000 حدیث از امام موسی کاظم(ع) جمع آوری کنم که اینها غیر از احادیث سیاسی و سایر حوزه ها است و این بسیار ارزشمند است، بسیاری از روحانیان ما نمی دانند که این همه حدیث گرانبها از امام هفتم(ع) در حوزه فقه وجود دارد.

وی تصریح کرد: احادیثی که از امام موسی کاظم(ع) در زمینه کرامت انسان و انسانیت وجود دارد قابل طرح و بحث در دانشگاه ها و کرسیهای استادی است و ما باید با افتخار سر خود را بالا بگیریم و اینها را در جوامع مختلف علمی مطرح کنیم، در دنیایی که کرامت انسانها به تاراج رفته است، توصیفی که ایشان از بشریت دارند، بی نظیر است و سرمایه علمی عظیمی را برای ما به یادگار گذاشته اند.

فرزند مرحوم آیت الله خادمی، ابراز داشت: در شراط اختناق و فشار شدید حکومت وقت بر امام موسی کاظم(ع) ایشان بر خلاف تصور برخی، بسیار با شدت و سختی با خلیفه وقت برخورد می کردند، وقتی که هارون الرشید در حضور مردم پیامبر(ص) را پسرعموی خود خطاب کرد، امام کاظم(ع) فوراً پیامبر را به عنوان پدر خود یاد کردند تا هارون نتواند خودش را به خاندان پیامبر(ص) پیوند بزند، همچنین در پاسخ به هارون الرشید که می خواست بهای فدک را امام(ع) بپردازد ایشان فدک را با همه حدود آن و از عدن و سمرقند، تا آفریقا و ارمنستان و شمال ایران مطالبه کردند و فرمودند که اگر در ابتدا فدک را غصب نکرده بودید الان ما حاکم بر همه این مناطق بودیم.

حجت الاسلام خادمی اظهار داشت: امروز بخش عمده رهبران جهان در آلودگی و فساد قرار دارند، چند روز پیش رییس جمهور جدید آمریکا اعلام کرد که «وزیر دفاع من یک سگ دیوانه است»، امروز اخلاق و کرامت انسانی در اوج سقوط خود قرار دارد و بحران امروز دنیا، بحران رهبریت و عدم وجود رهبران صالح است، اگر رهبران اصلاح شوند همه دنیا اصلاح می شود و امروز فساد رهبران سبب فساد جهان شده است.

وی گفت: دوران حکومت امام رضا(ع) یک رسانس علمی در ترجمه کتب علمی جهان به عربی برای مقابله با مقام علمی امام رضا(ع) از سوی مأمون صورت گرفت و امام(ع) همواره مورد پرسش و محک دانشمندان مختلف و برتر جهان قرار می گرفتند، پس از ناکامی دشمنان در تخریب شخصیت علمی امام رضا(ع) و شهادت ایشان، خداوند قدرت خود را با به اممت رساندن کودکی 7 ساله یعنی امام جواد(ع9 به جانشینی امام رضا(ع9 به همه جهانیان نشان داد.

فعال و مبلغ اسلامی در عرصه بین الملل بیان داشت: امام جواد(ع) در همان سن کودکی توانست به 30 هزار پرسش دانشمندان جهان به درستی و با قاطعیت تمام پاسخ گوید و تعجب همه را بر انگیزد.

حجت الاسلام خادمی ابراز داشت: قائم مقام فراهانی دایی ناصرالدین شاه و از مفاجر ادبی و بزرگان قاجار در زمان خود بود که در مقام رقابت با ناصرالدین شاه به دستور شاه به خارج از ایران رفت، در آنجا با مشاهده مظلومیت امام موسی کاظم(ع) تصمیم گرفت تا با پولی که ناصرالدین شاه قول آن را داده بود حرم امام موسی کاظم و امام جواد(ع) را بسازد، او توانست خودش را به ائمه طاهرین(ع) بچسباند و خودش را باقی کند، حال آنکه بسیاری از پادشاهان بزرگ نتوانستند اینگونه ماندگار شوند./201/869/ب1

ارسال نظرات