۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۴۷۱۳۲۲
استاد حوزه و دانشگاه:

کرامت از مبانی امور تربیتی است

حجت الاسلام نقدی کرامت را از مبنای امور تربیتی خواند و با توجه به آیات قرآن انسان را کریم دانست و گفت: کریم به معنی مجموعه‌ای از اوصاف نیک و فضیلتها است، اگر به آیات الهی توجه کنیم خداوند انسان را کریم معرفی می کند، پس ما نیز باید تلاش کنیم تا این صفت را در فرزندان تقویت کنیم.
حجت الاسلام نقدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام اصغر نقدی استاد حوزه و دانشگاه امروز در نشست علمی تعلیم و تربیت، عفاف و حجاب در دانشگاه تبریز با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر دو مقوله اقتصاد و فرهنگ، اظهار داشت: امروزه ما باتوجه به تأکید مقام معظم رهبری به امور فرهنگی باید مباحث فرهنگی را در سطر اول فعالیتهای خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مقوله فرهنگ دارای اهمیت خاص اجتماعی است، افزود: مقوله فرهنگ در دانشگاه از اهمیت ویژه و بالاتری برخوردار است و باید در این حوزه با یک ظرافت خاص برنامه و اهداف را تنظیم و دنبال کرد تا کمترین تبعات و حاشیه‌ها را داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه نقش اساتید دانشگاه را در امور فرهنگی مفید و مؤثر دانست و گفت: در دانشگاه ها که اساتید نقش تربیتی دانشجویان را ایفا می‌کنند با پرداختن اساتید به امور فرهنگی می توان تأثیرات مثبتی را در این امر شاهد بود، تهیه زیرساختهای توسعه فرهنگی در دانشگاه وظیفه این حوزه را سنگینتر کرده است.

وی با بیان اینکه وجود دیدگاه ها و نگاه های متفاوت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان مقاطع مختلف متفاوت بودن را می طلبد و مسؤولان فرهنگی دانشگاه باید با ظرافت ویژه ای به این مهم بپردازند، افزود: مهمترین ارزش و جایگاه انسانی که به کرامت والایی بخشیده مقام خلیفه اللهی است.

حجت الاسلام نقدی کرامت را از مبنای امور تربیتی خواند و با توجه به آیات قرآن انسان را کریم دانست و اذعان داشت: کریم به معنی مجموعه‌ای از اوصاف نیک و فضیلتها است، اگر به آیات الهی توجه کنیم خداوند انسان را کریم معرفی می کند، پس ما نیز باید تلاش کنیم تا این صفت را در فرزندان خود تقویت کنیم.

وی وجود کرامت در خمیر مایه انسان را به دو حالت اکتسابی و ذاتی معرفی کرد و ابراز داشت: معرفت، بصیرت و عمل صالح از ویژگیهای افراد با کرامت است، ما با اعتماد کردن به فرزندان موجب تکریم آنها می‌شویم که در نتیجه این امر سبب شخصیت بخشیدن به آنها می شود، در واقع این شخصیتهای آسیب دیده است که به دنبال گناه می روند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز با تاکید بر شناخت جایگاه انسان و کرامتهای آن، افزود: رفتارهای ما با هر پدیده ای بر اساس شناخت ما از ماهیت و ارزش آن پدیده صورت می‌گیرد، پس ما با شناخت ویژگیهای انسانی می توانیم نحوه برخورد با خود و دیگران را بیاموزیم./202/854/ب1

ارسال نظرات