۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۴۷۱۳۳۷
استاد حوزه تأکید کرد؛

ولایت مرد بر زن و خانواده، بار مسؤولیتی است نه بار ارزشی و فضیلتی

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دادن ولایت خانواده به مرد دستوری از جانب خداوند است و این ولایت حقی نیست که از سوی نهادهای انسانی مانند مجلس یا قوای مختلف به آنها داده شود، گفت: ولایت مرد بر زن و خانواده یک بار مسؤولیتی است نه یک بار ارزشی و فضیلتی که زن ها بخواهند نسبت به آن اعتراض کنند.
تحکیم خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم دریابادی، استاد حوزه علمیه قم امشب در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه برای آرامش در خانواده راهکارهای زیادی وجود دارد، گفت: اولین راهکار برقراری آرامش و امنیت در محیط خانه و خانواده خدامحوری است.

وی افزود: اگر کارهای ما در محیط خانه و خانواده برای خشنودی همسر و فرزندان نبوده و تنها برای رضایت خداوند باشد در نتیجه به آرامش می رسیم؛ زیرا اگر کارهای فرد برای خدا باشد پاداش او  بر عهده کسی است که طبق فرمایش آیه 30 سوره کهف «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا» پاداش او را ضایع نمی کند و خداوند بهترین پاداش را به او می دهد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: علت اینکه امروز زندگی مردم و خانواده ها از آرامش دور شده این است که کارها را برای خشنودی خداوند انجام نداده بلکه به دنبال خشنودی و رضایت غیر خدا هستند.

زیبا سخن گفتن از اصول عملی سیره اهل بیت(ع) است

دریابادی با تأکید بر اینکه بالاترین نوع ارتباط در میان بشر ارتباط کلامی و زیبا سخن گفتن است، تصریح کرد: زیبا سخن گفتن زمینه کاهش تشنج و درگیری را به دنبال دارد و خانواده حضرت زهرا(س) بهترین الگو در این زمینه هستند و زمانی که امام علی(ع) حضرت زهرا(س) را مورد خطاب قرار می دادند به ایشان می فرمودند که « روحی لک الفداک» و حضرت زهرا(س) هم امام علی(ع) را با این جمله زیبای« نفسی لک الفداک» مورد خطاب قرار داده و همواره این دو بزرگوار فرزندان خود را با واژه های « نور عینی» و« ثمره فوائدی» مورد خطاب قرار می دادند.

وی افزود: امام حسن و امام حسین(ع) و تمامی فرزندان حضرت زهرا(س) نیز به همین شکل رفتار کرده و حتی در مقابل دشمنان هم زیبا و با ادب سخن می گفتند؛ زیرا یک نوزاد تازه متولد شده هم متوجه زیبایی و زشتی کلام می شود بنابراین بهتر است ما به عنوان شیعه اهل بیت(ع) در تمامی عرصه ها از این بزرگواران پیروی کنیم.

انسانی که زبان فحش دارد به بهشت نمی رود

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان فطرتا به الفاظ خوب، خوب جواب می دهد، گفت: اگر پاسخ کسی را به زشتی بدهید بد پاسخ خواهد شنید در حالی که اگر زیبا پاسخ دهید زیبا پاسخ می شنوید.

دریابادی با اشاره به حدیثی از حضرت رسول(ص) افزود: حضرت رسول(ص) می فرمایند « به بهشت نمی رود و بوی بهشت را استشمام نمی کند انسانی که زبان فحش دارد».

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: انسان به بهانه انتساب و حس مالکیت حق ندارد نسبت به فرزندان و همسر خود با زبان فحش سخن بگوید و استفاده از جملات زشت و فحش عمل حرامی بوده و مؤمن از آن دوری می کند.

دریابادی اظهار کرد: فحش و فحاشی انسان را از خداوند و رحمت بی انتهایش دور می کند.

وی با بیان اینکه سومین راهکار برای دستیابی به آرامش این است که بپذیریم هر اجتماعی به سرپرست نیاز دارد و بدون سرپرست اجتماع انسان با مشکل روبه رو می شود، ادامه داد: پس همانطور که هر اجتماعی نیاز به سرپرست دارد خانواده هم به عنوان یک اجتماع کوچک نیاز به سرپرست و مدیر دارد و قرآن کریم این موضوع را مورد تأکید قرار داده و خداوند در قرآن برای رسیدن به آرامش مرد را به عنوان سرپرست خانواده مشخص کرده و ما به عنوان کسانی که مسلمان بوده و بر سر سفره قرآن هستیم باید به این کلام قرآن عمل کرده و سرپرستی مرد را بپذیریم.

پذیرش ولایت مرد نص صریح قرآن بوده و نپذیرفتن این ولایت مخالفت علنی با آیات قرآن است

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند در آیه 34 سوره نسا مرد را به عنوان سرپرست و مدیر خانواده معرفی کرده و می فرماید « الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلی‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ».

دریابادی اظهار کرد: دادن ولایت به مرد دستوری از جانب خداوند است و این ولایت حقی نیست که توسط نهادهای انسانی مانند مجلس یا قوای مختلف به آنها داده شود بلکه ولایت مرد بر خانواده و مدیریت خانواده فرمانی از جانب خداوند برای ابناء بشر است.

وی با تأکید بر اینکه این ولایت یک بار ارزشی و فضیلتی نیست که زن ها بخواهند نسبت به آن اعتراض کنند و بگویند که چرا خداوند این بار ارزشی را به مرد داده و زن را از آن محرم کرده است، افزود: باید توجه کرد که ولایت مرد بر زن و خانواده یک بار مسؤولیتی است و در اینجا خداوند مسؤولیت را به مرد داده و این نوعی تقسیم کار متناسب با شخصیت و منش مردانه است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همانطور که خداوند بار مسؤولیتی مدیریت خانه را به مرد داده، مسؤولیت فرزندآوری، شیر دهی و تربیت فرزند را نیز در اختیار زنان قرار داده است و در قبال آن مسؤولیت سرپرستی خانه و نفقه را به مرد داده و همانطور که خنده دار است که مرد اعتراض کند و مدعی شود که چرا مسؤولیت فرزند آوری بر عهده او نیست، خنده دار است که زن هم نسبت به ولایت مرد اعتراض کند.

دریابادی افزود: این فرمان خداوند همانگونه که تأکید شد نوعی مسؤولیت سپاری است نه بار ارزشی بنابراین اعتراض به این تقسیم کار نشانه نادانی و کج فهمی انسان است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر با نگاه دقیق و موشکافانه نهاد خانواده را در قدیم الایام مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم که آنچه سبب آرامش در این خانواده ها شده پذیرش ولایت و سرپرستی مرد است؛ اما امروزه به این علت که در میان نسل جوان و بانوان جوان این موضوع مورد تردید قرار گرفته و  پذیرفته نمی شود از آرامش و امنیت هم در خانه خبری نیست.

دریابادی ادامه داد: چون زن امروز سعی کرده که سرپرستی و ولایت مرد را در خانه مورد انکار قرار دهد و خود این ولایت را بپذیرد زمینه نافرمانی و به انحراف کشیده شدن فرزندان و از هم پاشیدگی نهاد خانواده را فراهم کرده است.

وی افزود: یکی از علل افزایش آمار طلاق در جامعه نپذیرفتن ولایت مرد در خانواده است و این درحالی است که پذیرش ولایت مرد نص صریح قرآن بوده و نپذیرفتن این ولایت مخالفت علنی با آیات قرآن است و کسی با زیر پا گذاشتن این ولایت به قرب الی الله و آرامش نمی رسد.

گذشتن به معنای سوختن و ساختن نیست بلکه به معنای مدیریت و حل مسأله است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که گذشت و ایثار باید محور زندگی مشترک باشد و گذشت به معنای سوختن و ساختن نیست، گفت: گذشت به معنای مدیریت ارتباط و معاشرت اعضای خانواده است، یعنی وقتی یک نفر از اعضای خانواده اخلاق بدی را از دیگری دید آن را مورد تفکر، تعقل و بررسی قرار داده و از آن نتیجه گرفته و آن را مدیریت کند.

دریابادی با تأکید بر اینکه گذشت به معنای تحمل کردن نیست، گفت: تحمل کردن یعنی حل نکردن مسأله و تحمل به این شکل انسان را مانند یک انبار باروت که با یک جرقه کوچک همه چیز را منفجر می کند؛ بنابراین در رابطه با گذشت، انسان باید با مدیریت مسأله را برای خود حل کند نه اینکه آن مسأله را درون خود انباشته کند زیرا انباشت کردن خطر تخریب را افزایش می دهد.

وی افزود: انسان می تواند با خوب تعریف کردن از طرف مقابل علت مسأله را از او جویا شود و با شنیدن علت و گذشت می تواند مسأله را مدیریت کرده و زمینه برقراری آرامش را در محیط خانواده فراهم کند و باید دقت کرد که نباید مسأله را به مشکل تبدیل کرد و آن را به ذهن سپرد و در موقعیت مناسب آن را با حالتی انتقام جویانه تلافی کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه پشتوانه گذشت و صبوری اعتقاد و ایمان به خداوند است، افزود: هیچ چیز و انجام هیچکاری بدون پشتوانه الهی ممکن نیست.

دریابادی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در این زمینه حدیث زیبایی دارند و می فرمایند که« هرکس که صبر کند و همه را به حساب خدا بگذارد اجر چنین زن و مردی از یک شهید هم بالاتر می شود و هرکس روزی چند بار گذشت کند اجر چند شهید را خواهد داشت»./968/201/ب3

ارسال نظرات