مهمترین احسان پژوهش درباره مکاتب مختلف و پذیرش حق است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، روز چهارشنبه در مسجد اعظم در تفسیر سوره مبارکه ذاریات با قرائت آیه « آخِذِينَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَٰلِكَ مُحْسِنِينَ»، گفت: مشکل اساسی غرب انکار معاد و انکار تجرد روح است، تمام هستی را در دنیا خلاصه میکنند در حالی که دنیا یک حلقهای است در فلات ابدیت، تمام حیات را هم تا قبر خلاصه میکنند و میگویند انسان همان است که با رفتن به گور از بین میرود و مرگ پوسیدن است، اگر نظامی فکرش این باشد که مرگ پایان زندگی است او هر چه از دستش بربیاید میکند و دین اصرار دارد که مرگ حق است و مرگ از پوست به در آمدن است و تمام حساب و کتاب پس از مردن واقع میشود.
وی با بیان اینکه مهمترین احسان، پژوهشهای دینی و ارزیابی مکاتب و تحقیق درباره آنها و پذیرش بعد از تحقیق است، افزود: باید مکاتب مختلف را بررسی کرد، خداوند فرمود بهترین مردم کسانی هستند که همه اقوال و مکاتب را گوش کند و بهترین آن را انتخاب کند و در جایی دیگر فرمود که بهترین مکتب همان مکتبی است که انسان را به «الله» دعوت کند، در آیهای دیگر هم از این ریزتر میشود و کاملا آدرس میدهد که وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) است که به سوی خداوند دعوت میکند.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ»، ابراز کرد: در قرآن کریم طهارت را به دین وابسته کرد، که دین عامل طهارت و تزکیه است، درباره مسجد قبا هم خدای متعال فرمود که در این مسجد کسانی وجود دارند که دوست دارند طاهر شوند، معلوم میشود که دینی که در این مسجد مطرح است، سبب طهارت میشود، در جریان مال هم این صدقه دادن افراد را طاهر میکند، خود مال و شخص را هم پاک میکند، این صدقه به معنای مال مردم است و وقتی از مال خود انسان خارج شد، هم خود مال و هم شخص را پاک میکند.
وی با تأکید بر اینکه انسان باید برای خداوند کار کند، اظهار کرد: پرچم ولایت به دست امام علی(ع) بود و اصرار ایشان این بود که ولیپرور باشد، پرچم به دوش مبارک حضرت امیر(ع) بود، ایشان به دنبال آن بودند که مؤمنان برای محبت خداوند کار انجام دهند تا به مقام ولایت و ولیالله برسند، نه برای ترس از جهنم و نه برای شوق از بهشت کار کند، برای خدا کار کند، انسان تا باور نکند که زکات مال دیگران است که در مالش وجود دارد تا بپردازد، حق دیگران است که در مال انسان است، به مقام طهارت نمیرسد.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: کسی که حرام میخورد این مال حرام آتش است، این عذاب نیست تا ما بگوییم خداوند در دنیا یک عذاب میکند و در آخرت هم یک عذاب، در دنیا عذاب نیست چون درد نمیکشد، وقتی که این آتش شعلهور شد در قیامت عذاب است، اما برخی از گناهان است که انسان خیال میکند که اگر هم در دنیا و هم در آخرت کیفر بدهد این موافق عدالت نیست، نه این معنایش این نیست که کیفر بزرگتر از گناه است، برخی از گناهان آنقدر عظیم است که هم در دنیا باید عذاب شوند و هم در آخرت، در سوره مبارکه نور در جریان افک، فرمود این گناه بسیار بزرگی است، آیا شما فکر میکنید که این گناه کوچکی است در حالی که نزد خداوند بسیار بزرگ است./914/پ202/ج1