۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۴۷۲۴۱۴
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

شناخت دین و شناساندن آن به مردم مهم‌ترین رسالت طلاب و روحانیان است

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: مهم‌ترین رسالت طلاب و روحانیان شناخت مناسب دین و شناساندن آن به دیگران برای ترویج تعالیم الهی در جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام اسماعیلی- استاد حوزه علمیه خراسان شمالی

حجت‌الاسلام علی اسماعیلی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به رسالت طلاب و روحانیان در دنیای امروز، اظهار کرد: وظیفه طلبگي شناخت دين و شناساندن آن به ديگران است؛ پس مهم‌ترین شناختي كه بايد طلاب به دست بیاورند تفقه در دين است.

وی با اشاره به آیه «تفقهوا في الدين»، تفقه در دين را رأس كار طلاب و روحانیان دانست و افزود: در این آیه شریفه دین‌شناسی اطلاق دارد؛ زیرا نمی‌گوید كجاي دين بلکه می‌فرماید تماميت دين را فرا بگیرید.

حجت‌الاسلام اسماعیلی اضافه کرد: بر این اساس بايد هر چه به دين مربوط است را با هر علمي اعم از ادبيات و قضاوت و فلسفه و غیره فرا گرفت؛ زیرا اساسی‌ترین وظيفه ما دین‌شناسی است كه ام‌المعارف است.

وی گفت: این شناخت به معنای دين عمومي نیست، چون همه مردم دين دارند بلكه طلاب و روحانیان علاوه بر دین‌داری بايد دين را عميق و دقيق بشناسند؛ پس اولين شناخت، شناخت دين است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه «وليتفقهوا في الدين» اصل كار طلاب است؛ اما اين شناخت بايد ريز شود، تصریح کرد: دومين شناختي كه بايد داشته باشيم شناخت مخاطبان و اينكه با چه كسي می‌خواهیم حرف بزنيم، است.

حجت‌الاسلام اسماعیلی با اشاره به حدیث نبوی «نحن معاشر الانبياء نكلم الناس علي قدر عقولهم» خاطرنشان کرد: روايت از پيامبر است كه ما انبيا با مردم معاشرت کرده و با هر كس به اندازه خرد او حرف می‌زنیم؛ ازاین‌رو اگر طلبه‌ای درياي علم باشد اما مخاطب شناس نباشد به درد نمی‌خورد؛ پس دومين شناخت، شناخت مخاطب است.

وی با بیان اینکه زمان‌شناسی به معنای آماده بودن است، ادامه داد: حديث داريم امام صادق(ع) می‌فرماید: ما در حكمت هاي حضرت داود(ع) يافتيم «على العاقل ان يكون عارفاً بزمانه مقبلاً على شأنه حافظاً لسانه»؛ آدم هوشمند كسي است كه نسبت به زمان خود شناخت داشته باشد و دوم اینكه نسبت به خود اهتمام ورزیده و خود را فراموش نمی‌کند.

حجت‌الاسلام اسماعیلی با اشاره به اینکه ما خود كانال شناخت خدا هستیم؛ از این‌ رو بايد به خود توجه كنيم، تصریح کرد: «مقبلاً على شأنه»؛ یعنی جايگاه و موقعيت خود را می‌شناسد و درك می‌کند و «حافظا للسانه»؛ زبانش را نگه می‌دارد.

وی اظهار کرد: امام علي(ع) فرمودند: «لا تقل ما لا تعلم»؛ چيزي را كه نمی‌دانی نگو و براي خود دردسر درست نكن و دوم اينكه «بل لا تقل كل ما تعلم»؛ بلكه هر چه می‌دانی هم نگو؛ زیرا بعضي چيزها امانت مردم بوده و يا به نفع ديگران نيست و نبايد آنها را گفت.

حجت‌الاسلام اسماعیلی گفت: پس ما اول بايد زبان خود را كنترل كنيم تا عقلمان رشد كند، دوم خودمان را فراموش نكنيم و براي خودمان برنامه داشته باشيم و سوم عارف به زمان بوده و درك كنيم در كجاي تاريخ هستيم./9314/302/ب2

ارسال نظرات