۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۴۷۳۵۷۹
آیت الله بهشتی:

آیت الله هاشمی سعی بر هماهنگی جناح ها داشت

نماینده مردم فارس در خبرگان با بیان این که آیت الله هاشمی نسبت به حضرت امام مرید خالص و عاشق بود، گفت: ایشان همین روحیه را پس از امام و نسبت به مقام مظم رهبری همواره نشان می داد و در گفتار و رفتار کاملا مشهود و محسوس بود که برای مقام ولایت ارزش فوق العاده ای قائل است.
آیت الله بهشتی

آیت الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: مرحوم آیت الله هاشمی از شخصیت های برجسته و جهانی است و دنیا ایشان را می شناسد و روی شخصیت ایشان حساب می کند.

وی افزود: دوست و دشمن برای شخصیت، درایت، سیاست و موقعیت ایشان ارزش قائل هستند ولو این که مخالف افکار و نظرات او باشند در عین حال برای شخصیت ارزش و احترام قائل هستند، الحق که ایشان در عصر ما امیر کبیر دیگری بود همان گونه که خودش در جوانی درباره امبیر کبیر کتاب نوشت و شخصیت وی را معرفی کرد؛ مسیر او همان مسیر امبیر کبیر بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که رفتار مرحوم آیت الله هاشمی رفتار بسیار پسندیده ای بود، اظهار داشت: در دو دوره نخست مجلس بنده حضور داشتم و ایشان رییس مجلس بود می دیدم که چقدر تلاش می کنند تا اختلافات کم شود و افکار و جناح ها به یکدیگر نزدیک شده و فاصله ها را کم کنند.

وی ادامه داد: حتی اگر در حوزه هم مشکلی بود بنده شاهد بودم که ایشان تلاش می کردند مشکلات حوزوی را حل کنند، با این که خارج از حوزه بودند سعی می کردند که مشکل حوزه را هم حل کنند، بنده یادم می آید وقتی حزب جمهوری اسلامی را منفجر کردند و عده ای از بزرگان به شهادت رسیدند مجلس بیشترین ضربه را در این جریان دید به گونه ای که مشکل بود که جلسات رسمیت پیدا کند، اگر آقایان نهضت آزادی آن زمان کناره گیری می کردند قطعا مجلس رسمیت پیدا نمی کرد و به عدد لازم نمی رسید اما شاهد بودم مرحوم بازرگان به رفقای طیف خود می گوید که حتما در جلسات شرکت کنید تا مجلس از رسمیت نیفتد و آقای هاشمی به من تذکر داده و خواسته که فاصله های سلیقه ای و فکری کم شده و با هم باشیم.

آیت الله بهشتی با بیان این که آیت الله هاشمی نسبت به حضرت امام مرید خالص و عاشق بود، ابراز داشت: ایشان همین روحیه را پس از امام و نسبت به مقام مظم رهبری همواره نشان می داد و در گفتار و رفتار کاملا مشهود و محسوس بود که برای مقام ولایت ارزش فوق العاده ای قائل است.

وی عنوان کرد: البته ما شاهد بودیم مقام معظم رهبری هم نسبت به ایشان یک حرمت خاصی قائل بودند، در این دیدارهایی که خبرگان با مقام معظم رهبری داشتند گاهی اتفاق می افتاد که آقای هاشمی قدری دیرتر می آمد، وقتی آقای هاشمی وارد می شد مقام معظم رهبری تمام قامت بلند می شدند و می ایستادند در حالی که نسبت به بقیه دستی تکان می دادند و احوالپرسی می کردند اما بلند نمی شدند اما برای آقای هاشمی به گونه ای دیگر بود، حتی کسی که مأمور چای دادن بود وقتی چای می آورد ابتدا جلوی آقای هاشمی و سپس جلوی مقام معظم رهبری می گذاشت.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما احساس می کردیم که این رابطه بسیار صمیمانه است اگرچه به قول مقام معظم رهبری خناسان سعی می کردند که فاصله و دوگانگی ایجاد کنند اما اینجور نبود و شاهد بودیم که آقای هاشمی نسبت به رهبری تواضع داشت و هم رهبری به ایشان عنایت و توجه داشت.

وی اضافه کرد: آیت الله هاشمی نیرویی بود که سعی می کرد همه جناح ها را هماهنگ کند نه این که اختلاف سلیقه نباشد که مسأله ای طبیعی است اما این دلیل نمی شود که در مقام عمل دعوا کرده و یکدیگر را خنثی کنند و بکویند، آقای هاشمی سعی می کرد سلیقه ها را چه فردی و چه گروهی با یکدیگر هماهنگ کند.

آیت الله بهشتی با بیان این که آیت الله هاشمی قبل و بعد از انقلاب همراه و در خط امام حرکت کرد، گفت: امام به ایشان عنایت خاصی داشت و حتی در جریان ترور آقای هاشمی امام فرمودند که هاشمی زنده است تا اسلام زنده است، واقعا اینگونه است؛ درست است که ایشان از دنیا رفته اما ملت ایران خاطرات خوب او را فراموش نمی کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری پس از اتمام دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی فرمودند که هیچ کس برای من هاشمی نمی شود و رابطه بسیار صمیمانه بوده است، ایشان در جنگ، سیاست و سمت های گوناگون مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت منشأ آثار و خدمات بودند؛ کارهای علمی ایشان ارزشمند است و تفسیر و آثار مکتوب ایشان سند زنده ای برای تلاش های فکری و علمی ایشان است./1323/ت302/ج

ارسال نظرات