۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۸
کد خبر: ۴۷۵۲۲۲
امیرخانی مطرح کرد؛

امکان نگارش رمان امام رضا وجود ندارد

رضا امیرخانی گفت: چگونه می‌توانم از امام رضا (ع) داستان بنویسم و چگونه وارد درونیات این امام شوم و خود را جای ایشان بگذارم و بنویسم.
امیرخانی

به گزارش خبرگزاری رسا، رضا امیرخانی نویسنده مطرح کشور با تاکید به اینکه اثری که رمان و داستان بر روی مخاطب می‌گذارد، بسیار قابل توجه است از این رو لزوم داشتن داستانی در مورد امام رضا (علیه السلام) باعث آگاهی مردم از این امام بزرگوار می‌شود، اظهار کرد: با تمام این موارد در حقیقت باید گفت که امکان تحقق نگارش رمان برای زندگی امام رضا (علیه السلام) وجود ندارد.
وی با اشاره اینکه اصولا نوشتن داستان و رمان برای شخصیت امامان به عنوان اینکه شخصیت امام شخصیت اول آن رمان به مفهوم امروزی باشد، امکان ندارد، تصریح کرد: در نکته اول این طور می‌توان گفت که نویسنده باید اشرافی کامل بر زندگی و سیره شخصیت اول داستان خود داشته باشد.
نویسنده آثاری از قبیل «ارمیا» و «من او» با بیان اینکه بهترین شخصیت‌های بهترین رمان هایش از او کوچکتر هستند، ادامه داد: آن شخصیت‌ها توانسته‌اند در من و نفس من زندگی کنند، وقتی در داستان‌های من هیچ‌کس از شخصیت‌های آن از من بزرگتر نیست، چگونه می‌توانم از امام رضا (علیه السلام) داستان بنویسم و چگونه وارد درونیات این امام شوم و خود را جای ایشان بگذارم و بنویسم.
وی با اشاره به اینکه داستان امروزی بر پایه درام شکل می‌گیرد، اظهار کرد: درام یعنی شخصیت، وارد قسمتی می‌شود که بین خیر و شر، چپ و راست مخیر می‌شود و تصمیم می‌گیرد و در این زمان است که رمان شکل می‌گیرد، البته چیزهایی وجود دارد که شبیه رمان است، اینطور که برای مثال نماز عید فطر حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(علیه السلام) را واقع نگاری می‌کنیم، بدین صورت که شخصیت پردازی، دیالوگ و توصیف صحنه در آن وجود دارد، ولی اگر بخواهیم وارد درام شویم بدین معنی که امام رضا(علیه السلام) تصمیم می‌گیرد مسیر را ادامه دهد یا برگردد، در این زمان است که داستان نوشته‌ایم.
امیر خانی ادامه داد: حال سوال اینجاست که در زندگی امام رضا (علیه السلام) آیا جایی وجود دارد که مخاطب از آن خبر نداشته باشد؟ یا چنین جایی را من باید بسازم و تخیل کنم که این مصداق تحریف است و یا اینکه از چیزی استفاده کنم که وجود داشته باشد و در این صورت همه می‌دانند که چه اتفاقی می‌افتد.
وی افزود: شاید بتوان درباره حواشی معصومان مطلبی نوشت اما داستان نوشتن در مورد امامان امکان پذیر نیست و حتی اگر نویسنده‌ای بخواهد این کار را انجام دهد، باید پژوهشی به مراتب دقیق انجام دهد.
امیر خانی با اشاره به اینکه نویسنده باید اثری را خلق کند نه آن‌طور که چیزی را به او القا کنند،بنویسد، تاکید کرد: اگر نویسنده‌ای در این مقام باشد که به او موضوعی برای نوشتن پیشنهاد بدهند و او بنویسد، این شخص نویسنده تلقی نمی‌شود زیرا چیزی را کشف نکرده است و تمام لذت نوشتن به کشف آن است.
این نویسنده مطرح کشور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فروشگاه ها کتاب به نشر تاکید کرد: موضوع فروشگاه ها و موضوع انتشارات از دیگر کاملا مجزا باید دیده شود.
امیرخانی ادامه داد: فروشگاه‌های به نشر و انتشارات آستان قدس رضوی می‌بایستی از یکدیگر تفکیک شوند، فروشگاه کتاب نباید زیر مجموعه انتشارات باشد.
وی همچنین بر گسترش ارائه کتاب و محصولات از سایر ناشران در فروشگاه‌های عرضه کتاب به نشر تاکید کرد و گفت: به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) باید موضوع فروشگاه های خود را ارتقا بخشید و باید وسعت زیادی پیدا کنند./872/د102/ج1

ارسال نظرات