۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۴۷۶۴۸۷
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مطرح کرد؛

لزوم نجات قرآن از مهجوریت با منبرهای قرآنی مبلغان

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: مبلغان برای نجات کتاب الهی از مهجوریت احساس مسؤولیت کرده و به منبرهای خود رنگ و بوی قرآنی دهند.
نقد عالمانه منبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین رستمی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی شب گذشته در نقد عالمانه منبر با انتقاد از ورود مختصر به محوریت بحث انس با قرآن، اظهار کرد: امروزه سطح دانش مردم فزونی یافته و حداقل پای منبرتان تعدادی که اهل مطالعه اند حضور دارند.

وی ادامه داد: بنابراین از شما این انتظار وجود دارد تا حداقل 40 درصد از منبرتان به موضوعات از پیش تعیین شده اختصاص داده شود که در این منبر با موضوع انس با قرآن همان اول آیه ای در باب تبلیغ خوانده شد اما توضیحی در این باب داده نشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که متأسفانه ما از قرآن استفاده کمی داشته و تفسیر نمونه را باید مبلغان به صورت کامل مطالعه کنند، بیان کرد: بی شک تأکید بر متن آیات و یا تفاسیر عمیق قرآنی نورانیت و معنویت جلسات را دگرگون می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با بیان این که عبارت قرآنی «و لقد کرمنا بنی آدم» نسبت به عبارت خشک و خالی فارسی آن اولویت دارد، گفت: وقتی از خودتان سخنی را بروز می دهید مخاطب اعتماد چندانی نمی کند اما هنگامی که حرف را با استناد به بیان خداوند ارائه می کنید آن را مستدل کرده اید.

وی با بیان این که متأسفانه بیشتر مبلغان بحث ها را شعاری می آورند که نباید اینگونه باشد، خاطرنشان کرد: منبر خوب آنی است که عوام بفهمند و خواص بپسندند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که مستمعان با یک تعبیر غلط تمام عبارات منبر و سخنرانی را استناد به بی سوادی آن روحانی می کنند، تصریح کرد: عبارات را باید به صورت دقیق و موشکافانه آنطور بگویید که سطح منبر پایین نیامده و همه نیز به خوبی آن را درک و فهم کنند که اگر اینگونه نباشد خواص نیز با دو اشتباه کوچک و ناچیز منبر را زیر سؤال می برند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی افزود: این که بگویید پیامبر گرامی اسلام(ص) در برابر خانه حضرت فاطمه(س) دست را بر سینه می گذاشت حرف احساسی بوده که دلیل مستندی پشت آن نیست و شما نیز نباید آن را بگویید چرا که همه مردم از روحانی انتظار سخنان سنجیده و دقیق با دلایل مستند دارند.

وی با بیان این که باید فضایی آماده کنیم تا منبری ها از آیات قرآنی بهره بیش تری ببرند، بیان کرد: متأسفانه قرآن امروز مهجور و متروک مانده و فرمایشی شده است و افراد اندیمشند و آگاه پای منبر روحانیت دقیق و حساس می شوند و با آیات قرآن تکان می خورند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که حفظ و تلاوت مسائل متفاوتی هستند که قوانین حقوقی مجزایی نیز دارند، گفت: متأسفانه مردم ما تنها برای تدین و تبرک از قرآن استفاده می کنند و میان مردم مهجور مانده است. 

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به کتاب «صد» دارای شرح زندگی صد شخصیت برجسته دنیا، اظهار کرد: این کتاب متعلق به فردی آمریکایی با محتوای بیان شرح زندگی صد دانشمندی است که بیشترین خدمت را به دنیای بشریت کرده اند که اولین نفر آنان را محمد بن عبد الله دانسته است.

وی ادامه داد: او در این کتاب آورده که هم کیشان مسیحی من شاید به بیانم معترض شوند اما به واقع حتی اگر سطح بهداشت را تا پیش از پیامبر گرامی اسلام(ص) ببینید، درک می کنید که او با واجب کردن غسل ها بهداشت عمومی را رشد و امراض را کاهش داد و تعالی او زندگ بشر را دگرگون کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که پیامبر(ص) کاری کرد تا نصف کره زمین مستقیما تحت تأثیر تعالیم او قرار گرفته و سلامتشان ارتقاء پیدا کند، یادآور شد: با آمدن او نه تنها مردم بلکه کودکان خردسال نیز حقوق وضع شد؛ حال ببینید این فرد از جانب اهل سنت نگاهی اینگونه به پیامبر  دارد چه بسا که اگر منابع شیعه را به خوبی مطالعه می کرد عشق و علاقه اش مضاعف می شد.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با توصیه به منبریان، گفت: در فضای جلسه خود که انسان های تحصیل کرده هستند، گریزی به این شخصیت ها بزنید تا بدانند که سطح علمیتان پایین نبوده و نیست و از قرآن باید تعالیم پیامبر(ص) را ترویج دهید؛ همچنین هر حدیثی باید سندش بررسی و تبیین شود.

وی با اشاره به جلد 6 وسائل الشیعه در این باره خاطرنشان کرد: در این جلد آمده که من هیچگاه حضرت رضا(ع) را ندیدم که چیزی بپرسند، جز اینکه پاسخ آن را می دانست و این علم امامت بود؛ هر منبری قوی و زبده ای نیز باید با توجه به فهم و تدبر در قرآن، منبر نیز در دستش باشد و تاریخ بداند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: مبلغان برای نجات این کتاب الهی از مهجوریت احساس مسؤولیت کرده و به منبرهای خود رنگ و بوی قرآنی دهند./864/201/ب2

ارسال نظرات