۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۴۷۷۰۵۸
کارشناس تربیتی کودک و نوجوان مطرح کرد؛

تخصص و روحیه جهادی، لازمه فعالیت تربیتی در حوزه کودک

کارشناس تربیتی حوزه کودک و نوجوان داشتن تخصص و روحیه کار جهادی در حوزه تربیتی کودک و نوجوان را از الزاماتی دانست که در فعالیت های تربیتی باید مدنظر قرار گیرد.
تعلیم و تربیت

حجت الاسلام علی دهقانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان الزامات فعالیت در حوزه تربیتی کودک و نوجوان، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در حوزه تربیتی کودک و نوجوان مدنظر قرار گیرد، تخصص محوری است و همان طور که یک طلبه باید در مباحث علمی، فقهی و اصول تخصص لازم را داشته باشد، در بحث تربیتی به ویژه حوزه کودک و نوجوان نیز این تخصص ها لازم است.

وی افزود: داشتن روحیه فعالیت جهادی در این حوزه نیز از دیگر الزاماتی است که باید در نظر داشت چرا که فعالیت در بخش کودک و نوجوان، نیازمند روحیه ای خاص و متناسب با این حوزه است تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.

کارشناس تربیتی کودک و نوجوان تصریح کرد: یکی از قالب های تأثیرگذار در این حوزه، استفاده از داستان نویسی است چرا که کودکان به راحتی با این قالب ارتباط می گیرند که متأسفانه بعد از انقلاب هنوز نتوانسته ایم طلبه هایی را در این عرصه تربیت کنیم و در این موضوع به شدت احساس نیاز می شود.

حجت الاسلام دهقانی استفاده از فضای تصویر در این حوزه را بسیار مهم قلمداد و خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت فوق العاده تصویر می تواند فضای ویژه ای را در بحث انتقال مفاهیم به وجود بیاورد و ما با استفاده از تجربیات دوستانی که قبلاً در استان های دیگر این حرکت را آغاز کردند، فعالیت تربیتی خود را با تمرکز بر استفاده از ظرفیت تصویرسازی، از هفته قبل آغاز کرده ایم و در بخش های محروم شهر این حرکت کلید خورده است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه نتوانسته تاکنون ورود جدی به این عرصه داشته باشد چرا که آنها انتظار دارند که ابتدا خروجی خوبی از این موضوع ببینند و بعد یک طرح را مورد حمایت قرار دهند و همین موضوع نیز سبب شده تا فعالیت هایی که در این عرصه صورت می گیرد، خودجوش و با محوریت طلبه های خوش فکر و متخصص این حوزه باشد و آنها بنابر وظیفه ای که در این موضوع احساس می کنند، به فعالیت می پردازند.

کارشناس تربیتی کودک و نوجوان الگوسازی را یکی از مهم‌ترین روش های فرهنگ سازی دانست و تأکید کرد: رهبر انقلاب بارها بر اهمیت موضوع الگوسازی و استفاده از نمادهای ایرانی اسلامی در موضوعات فرهنگی تأکید کرده اند، اما متأسفانه تولیدات در این عرصه بسیار کم و ناچیز است و حتی طلبه ها که وظیفه معرفی این الگوها را برعهده دارند، هنوز این موضوع را جدی نگرفته اند.

وی افزود: نیاز است تا تولیدات فرهنگی فاخر با تکیه بر الگو و نمادهای ایرانی اسلامی تولید و در استان های محروم نیز توزیع شود چراکه این تولیدات کم، تنها در شهرهای بزرگ موجود است و در استان ها و شهرهای کوچک تر پیدا نمی شود.

حجت الاسلام دهقانی تشکیل هیأت های اندیشه ورز در حوزه تربیتی کودک و نوجوان را مهم قلمداد و تصریح کرد: تخصص گرایی و استفاده از ظرفیت نخبگان در موضوعات مختلف، موضوعی است که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و نیاز است در حوزه تربیت کودک و نوجوان، هیأت های اندیشه ورز تشکیل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه حمایتی که لازم است از نخبگان صورت نمی گیرد و این افراد با روحیه جهادی خود، به روستاهای دورافتاده رفته و به فعالیت های تربیتی تبلیغی می پردازند که اگر حوزه علمیه به این افراد بها دهد، جمع عظیمی از طلاب و نخبگان دورهم جمع شده و می توانند کارهای اثرگذاری را انجام دهند./872/ت302/ج

ارسال نظرات