۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۴۷۸۶۳۶
حجت الاسلام شرفخانی تأکید کرد؛

ضرورت استفاده از ابزار هنر برای نهادینه کردن فرهنگ وقف

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اهمیت مساله ترویج فرهنگ وقف در جامعه، گفت: در جهت نهادینه کردن فرهنگ وقف باید از ابزار هنر امروزی استفاده کرد.
شرفخانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری فرهنگی هنری «وقف چشمه همیشه جاری» که ظهر امروز یکشنبه در مسجد امیرالمومنین(ع) برگزار شد، گفت: یکی از موضوعاتی که احساس شد کمتر به آن توجه شده مساله ترویج فرهنگ وقف بوده است و در این راستا سند چشم اندازی جهت ترویج فرهنگ وقف تهیه شد، یکی از نکات مهم این بود که باید از ابزارهای تاثیرگذار ترویجی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در راستای نهادینه کردن فرهنگ وقف باید از ابزار هنر امروزی استفاده کرد. امروز خود وقف هنر است و یک واقف با دل کَندن از تلاش های خود یک هنر را به نمایش می گذارد و به عنوان واقف وارد عرصه می شود. اگر بخواهیم این اقدام ماندگار شود باید از ابزار هنر ماندگار استفاده کرد. برای اینکه بخواهیم این وقف در جامعه ماندگار شود باید به سراغ هنر برویم.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به تاریخچه این جشنواره، گفت: در سال 1389 این جشنواره آغاز شد و در شروع کار بسیاری دغدغه داشتند که وقف از سوی هنرمندان شناخته شده نیست اما در طول این مدت آثار ارائه شده بسیار حائز مناسب و اهمیت بوده است. پس از این سالها متوجه شدیم باید رشته‌ها را تخصصی کنیم که به لطف خدا تهران، اصفهان، ایلام، همدان، سیستان و بلوچستان، کردستان، فارس و یزد استان هایی بودند که فراخوان تخصصی خود را اعلام کردند.

وی افزود: امروز آثار برگزیده استان های، ایلام، فارس و تهران به عنوان برگزیده در این مراسم به میزبانی تهران حاضر هستند. در استان ایلام 218 اثر خوشنویستی ارائه شد و در رشته شعر و ادبیات 1650 اثر از استان فارس به دبیرخانه ارسال شد. فراخوان استان تهران در زمینه فیلم و کلیپ بوده که 387 اثر به دبیرخانه ارسال شد و 15 اثر از آن فیلم بلند بوده است، 156 عدد فیلم کوتاه و 164 قطعه صوتی ارسال شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، ابراز داشت: اگر امروز در جامعه آسیب های اجتماعی و نیازهایی دیده می شود و در بعضی از فاصله های طبقاتی رنج می بریم باید دانست که خداوند یک حکمی را به بشر ارائه کرده و با استفاده از آن می توانیم جامعه را به سمت جامعه ای الگو و سالم سوق دهیم. حدود 25 درصد از بیمارستان های کشور وقف هستند که بیانگر این ظرفیت بی نظیر است.

وی افزود: در عرصه فرهنگی از وقف که به عنوان الگوی خوبی در جهان از آن بهره می برند نمی توان استفاده کرد مگر اینکه هنرمندان در این زمینه وارد عمل شده و هنر خویش را وقف کنند. امروز نیات جدید و نیازهای جدیدی در جامعه وجود دارد که باید سنت حسنه وقف را به سمت مسائل جدید ببریم. نباید وقف را فقط در زمینه ساختمان ببینیم، وقف برای رفع نیازهای مهم و اساسی جامعه وجود دارد، امروز می بینیم آمار طلاق زیاد است، چرا مساله آسان سازی ازدواج را با کمک وقف نهادینه نمی کنیم؟ امروز وقف می تواند حرکت مناسبی در زمینه علم و فناوری باشد. اگر در گذشته وقف در مساجد شروع شد همراه با مسائل علمی و ساخت حوزه های علمیه بوده است.

حجت الاسلام شرفخانی با طرح این سوال که چرا امروز در عرصه علم و فناوری یک نخبه در کشور وجود دارد که نیاز به حمایت دارد از او حمایت نمی شود، گفت: وقف مرحوم البرز می تواند امروز الگو قرار گیرد. این اتفاق با کمک از هنرمندان محقق می شود. هنرمندان در عرصه های مختلف می توانند وارد عمل شده و هنر خویش را وقف کنند./202/811/ب1

ارسال نظرات