علت انحراف خلافت پس از رحلت پیامبر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) که در مهدیه مشهد برگزار شد، گفت: معمولا در مقام تحلیل حوادث بعد از رحلت رسول اکرم(ص) که به مظلومیت صدیقه اطهر(س) منجر شد، برای شناخت مردمی که این حوادث در بستر زندگانی اجتماعی آن ها رخ داد، آن مردم را متهم به عدم رشد سیاسی می کنند.
جهان اسلام هنوز در آتش انحراف صدر اسلام می سوزد
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این که «جهان اسلام هنوز در آتش انحراف به وجود آمده در صدر اسلام می سوزد»، اظهار کرد: مردم آن زمان یک مردم عادی نبودند که بشود آن ها را به عدم رشد سیاسی متهم کرد. آن ها مردمی بودند که وحی را از زبان پیامبر(ص) شنیده و معجزات را دیده بودند و چهره های با صلابت مؤمنی آن زمان در بین اصحاب پیامبر(ص) وجود داشت که دنیا تا به امروز جز در ساحت ولایت اهل بیت(ع) نمونه آن ها را مشاهده نکرده است.
وی افزود: چطور می شود مردمی که در رکاب پیامبر(ص) 10 سال شمشیر زدند، فداکاری و ایثارگری کردند، آن قدر در محضر ایشان رشد نکرده باشند که متوجه انحراف سیاسی امت از جنبه جدایی رهبری اسلام از خط امامت نشوند؟ خانواده هایی که آن روز در مدینه زندگی می کردند 80 غزوه در رکاب پیامبر را پشت سر گذاشته بودند و در هر خانه ای قدم می گذاشتی یا خانه شهید بود، یا خانه جانباز.
مردم پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) سوژه عملیات روانی یک حزب قرار گرفتند
آیت الله علم الهدی در تبیین علت حوادث پیش آمده در روزهای پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، خاطرنشان کرد: کل جریان سقیفه بنی ساعده و انحراف رهبری از خط امامت یک عملیات روانی بود و یک حزب 25 نفره مشخص که از عناصری ضد ارزشی و زاویه دار با پیامبر(ص) تشکیل شده بود، در بین مردم فریاد زدند که «ما رهبر دیکته شده نمی خواهیم» و مردم هم سوژه عملیات روانی آن ها شدند.
امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که «اختلاف میان خط امامت و خط زاویه دار با آن در نوع بینش آن ها بود»، گفت: پیامبر اکرم(ص) یک واحد اجتماعی به نام «امت» تشکیل دادند که به معنای «جامعه پویا» است و به مردمی اطلاق شد که می خواهند به سوی خداگونگی حرکت کنند. جامعه ای که این چنین پویا در حال حرکت است، دیگر معیشت و گذران روزمره زندگی اهمیت جدی ندارد و هدفش رسیدن سریع تر به مقصد است.
وی افزود: این جامعه رهبری می خواهد که آن ها را در مسیر حرکت شان به سوی خداگونگی پیش ببرد و خداوند، پیامبر(ص) را به عنوان این رهبر تعیین کرده بود. مشکل در انحراف رهبری از خط امامت این بود که مردم پس از رحلت پیامبر(ص) با خود این گونه حساب کردند که حرکت به سوی آن هدف فقط مخصوص زمان حیات پیامبر(ص) بود و ایشان هم هرچه می خواستند بگویند در قرآن فرموده اند.
تشریح جریان انحراف رهبری از خط امامت پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: بینش مردم به کسی که باید در رأس جامعه قرار می گرفت، به مثابه کسی بود که مسؤولیتی در برابر پیامبر(ص) ندارد و صرفا باید جامعه را از نظر اداره زندگی روزمره مردم اداره کند. از طرف دیگر بر حسب عملیات روانی که روی مردم صورت گرفت، گفتند «آیا باید یک جوان تجربه ندیده ای که فقط خوب در میدان ها جنگیده، جامعه شما را مدیریت کند یا یک پیرمرد باتجربه ای که می داند انسان در زندگی اش چه چیزی می خواهد؟»
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی یادآور شد: با این نوع بینش، مسأله جامعه دیگر مسأله جایگاه کمال و جریان پویا در خط عبودیت پروردگار نبود و جامعه به مثابه هتل و رستورانی تعریف شد که باید از آن لذت برد و مردم خودشان با انجام واجبات و ترک محرمات به سعادت می رسند و نیازی نیست رهبر بخواهد رسالت رساندن آن ها به سعادت را عهده دار باشد.
وی اظهار کرد: آن کسی که در این میان واقعیت را می دید، وجود مقدس صدیقه اطهر(س) بود و از همین رو در خطبه شان می فرمایند «اگر مردم زمام ناقه حکومت را به دست همان کسی که پیامبر(ص) تعیین فرمودند، می سپردند، ایشان آن ناقه را به گونه ای آرام می کرد که نه مجبور باشند افسارش را بکشند و نه سوار بر این ناقه دچار کوفتگی در مسیر حرکت شود.» این تعابیر حضرت زهرا(س) برای تبیین اصل رسالت در امت اسلام است.
آیت الله علم الهدی با اشاره به این که بر اساس نوع بینش رایج بین مردم آن زمان، حرکت بصیرت بخش حضرت زهرا(س) مانعی برای رسیدن به اهداف تلقی شده بود، تصریح کرد: با توجه به این مسأله، حمله به خانه حضرت زهرا(س) برای مردم توجیه شده بود و با وجود این که حمله کنندگان به درب خانه ایشان، مردم نبودند اما مردم ایستادند و این ماجرا را تماشا کردند. پس مردم می دانستند امیرمؤمنان(ع) افضل امت است و تمام اقتدار مسلمانان در گرو مجاهدات ایشان است اما بینش شان به تداوم حرکت جامعه صحیح نبود.
امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: امروز نیز مشکلی که ما با جریان های سیاسی زاویه دار با رهبری داریم همین است که ما به جز این که می خواهیم نان و آب و امنیت مردم را اداره کنیم، انقلابی داریم که باید جامعه را دگرگون کند، عدالت اجتماعی را به وجود آورد و زندگی اسلامی را به معنای واقعی در مردم ایجاد کند. اما آن ها در جلسات سیاسی شان انقلاب 57 را مسخره می کنند و می گویند حصول آب و نان برای حیات کافی است.
وی ادامه داد: این مشکل را ائمه اطهار نیز در دوران حیات شان داشتند و با جریانی مواجه بودند که فقط معیشت مردم را می دید و به دنبال تسلط بر مردم بود. امروز انقلاب ما می خواهد اسلام را بر جهان حاکم کند و ما در میانه این مسیر قرار داریم. پیروزی انقلاب اسلامی به معنای برداشتن موانع از مسیر تحقق انقلاب بود؛ نه به معنای تحقق انقلاب./201/820/ب1