۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۸۱۱۸۰
رییس دانشکده صداوسیمای قم مطرح کرد؛

ضرورت طراحی فرهنگ ارتباط در فضای مجازی

گودرزی با بیان این که فضای مجازی جایگزین ارتباطات سنتی در جامعه شده است، گفت: ما باید با توجه به واقعیت‌های جامعه الگوی رفتاری مناسبی را برای جامعه طراحی کنیم.
حسین گودرزی رییس دانشکده صدا و سیمای قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین گودرزی، رییس دانشکده صداوسیمای قم، امروز در نشست علمی «چالش‌های جامعه ایرانی در فضای مجازی» که در مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: مهم‌ترین چالش فضای مجازی در کشور ما چالش فنی است که پیشرفت آن‌چنانی نداشته‌ایم.

وی با اشاره چالش‌های تجاری و اقتصادی فضای مجازی به فقدان فرهنگ پرداخت پول برای مشاهده برنامه‌های تلویزیونی اشاره کرد و گفت: امروزه در زمینه تلویزیون‌های کابلی و تعاملی در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند و بسیار سودآور است.

گودرزی به چالش‌های قانونی و فرهنگی در فضای مجازی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: قانون اساسی مدیریت محتوا را به صداوسیما سپرده است ولی در فضای مجازی بازیگران دیگری ورود کرده‌اند و مفاهمه‌ای در نگرفته است و این که مدیریت این فضا در اختیار دیگران است از مصادیق تهدید به شمار می‌رود.

جایگزینی فرهنگ ارتباط در بستر فضای مجازی شکل گرفته است

وی با اشاره به این که امروزه هویت پذیری در فضای مجازی شکل می‌گیرد و خانواده‌ها توان نظارت بر افراد خانواده را ندارند، ابراز داشت: انسان موجودی اجتماعی است و دوست دارد با دیگران در تعامل باشد؛ در جامعه ما از گذشته مسیرهای مختلفی برای ارتباط وجود داشته است و امروز ما شاهد این هستیم که این ارتباط‌ها از مسیرهای دیگری تأمین می‌شوند و یک جایگزینی فرهنگی اتفاق افتاده است.

رییس دانشکده صداوسیمای قم با بیان این که در 50 سال گذشته 40 درصد جامعه ایرانی از روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند و شاید بزرگ‌ترین دگرگونی اجتماعی تاریخ را رقم زده‌اند، خاطرنشان کرد: این دگرگونی‌ها مکش‌هایی را برای ارتباطات جدید ایجاد می‌کند و انسان‌ها برای این که وقتشان را پر کنند و ارتباط بر قرار کنند خود را در اختیار رسانه‌ها گذاشتند.

سیطره آمریکا بر فضای مجازی برای ما تهدید است

وی با اشاره به این که رسانه‌های مجازی چند ده برابر سرعت بیشتری نسبت به سایر رسانه‌ها در جذب مخاطب داشته است، ابراز داشت: راهبری فضای مجازی در اختیار آمریکا است و مؤسسه «آیکان» در آمریکا با در اختیار داشتن 13 مسیریاب در دنیا می‌تواند سیطره کاملی بر فضای مجازی داشته باشند و با توجه به این که آمریکا دشمن درجه یک ما است می‌تواند برای ما تهدید جدی محسوب شود.

گودرزی با  بیان این که رسانه‌ها برای مردم دم دستی شده‌اند و روزانه بیش از یک میلیارد کلیپ بر روی یوتیوب بارگذاری می‌شود و یک‌چهارم مردم جهان این کلیپ‌ها را مشاهده می‌کنند، تصریح کرد: آمریکا فضای سایبر را به عنوان دارایی ملی در نظر گرفته است و لایحه و قانون دارد و دفتر سیاست‌گذاری آن در دفتر ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد.

وی با بیان این که تلویزیون‌های تعاملی در سال‌های آینده سیر صعودی را نسبت به تلویزیون‌های یک طرفه خواهند داشت، افزود: ایران تا قبل از مسدود کردن فضای مجازی سومین کشور از حیث ورود به فضای مجازی را به نسبت جمعیت خود داشته است و این نشان از استقبال مردم ایران به این فضا دارد.

رییس دانشکده صداوسیمای قم با بیان این که ما در زمینه فضای مجازی نسبت به سایر کشورهای جهان امکانات کمی داریم، ابراز داشت: 90 درصد ماهواره‌های مخابراتی در اختیار آمریکا است و ما به دلیل این که ماهواره را ممنوع کرده‌ایم از ذهن مسؤولان هم رفته است و سرمایه‌گذاری نکرده‌اند؛ اکنون تقریباً فضایی که امکان قرار گرفتن ماهواره داشته باشد وجود ندارد و اشباع شده است و ما باید از دیگران قرض بگیریم و بنابراین تحت تأثیر سیاست‌های آمریکا هستیم.

وی با اشاره به این که انحصار بازار جهانی در عرصه ماهواره در اختیار شرکت‌های معدودی است، خاطرنشان کرد: ازاین‌رو این شرکت‌ها با کشورهایی خاص با ایدئولوژی اسلامی به سختی همکاری می‌کنند و کارشکنی‌هایی را انجام می‌دهند.

مدیریت رژیم اشغالگر قدس بر فضای ماهواره‌ای خاورمیانه

گودرزی به فعالیت‌های انحصارطلبانه رژیم اشغالگر قدس در زمینه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: این رژیم هم در زمینه فضا و هم اپراتوری فعالیت می‌کند و 630 شبکه ماهواره‌ای را با مشارکت دیگر کشورهای منطقه پخش می‌کند؛ اگرچه که در دیگر کشورها برنامه‌ها تولید می‌شود و هزینه‌های آن هم بر عهده همان کشورها است ولی مدیریت این شبکه‌ها با رژیم اشغالگر قدس است.

وی با بیان این که ایران در کانون قوی ترین ماهواره‌های پوشش‌دهنده خاورمیانه با مدیریت رژیم اشغالگر قدس قرار دارد، یادآور شد: به تدریج در 4 یا 5 سال آینده به سمتی می‌روند که دولت‌ها هیچ‌گونه کنترلی را نتوانند در این زمینه داشته باشند و بدون نیاز به دیش ماهواره این شبکه‌ها قابل دریافت باشند.

باید از حالت انفعالی به سمت مدیریت فعال فضای مجازی حرکت کنیم

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که ما باید از مدیریت انفعالی به سمت مدیریت فعال حرکت کنیم، ابراز داشت: باید میدان و زمان مواجهه را ما تعیین کنیم و در این زمینه راهبرد تعیین کنیم؛ همچنین باید به ظرفیت‌های علمی، فرهنگی، دینی و تمدنی ملت ایران توجه کنیم و باید علاقه‌های مردم را شناسایی کنیم و بیشتر از این که به ظاهر توجه کنیم به زیر پوست شهر و مردم جامعه توجه کنیم.

وی با بیان این که ما باید تعریف نوینی از سبک زندگی بر مبنای اندیشه ایرانی اسلامی ارائه کنیم، افزود: الگوی رفتاری ما مربوط به شرایط ماقبل مدرنیته است و با توجه به این که ما مجموعه‌ای از نظام عظیم فرهنگی هستیم باید الگوهای رفتاری متناسب با شرایط اجتماعی ارائه کنیم.

رییس دانشکده صداوسیمای قم افزود: ما باید بر مبنای واقعیت‌های فعلی جامعه خود الگوی رفتاری قابل اجرا برای جامعه طراحی کنیم؛ امروز نظامی در اختیار ما است که از این الگوها حمایت می‌کند و باید نهایت استفاده را از این فرصت بکنیم.

زبان فارسی ظرفیت بالایی در جذب مخاطب ایرانی دارد

وی با بیان این که 88 درصد کاربران ایرانی به دنبال سایت‌های فارسی زبان می‌روند، تصریح کرد: ما باید بتوانیم از زبان فارسی حداکثر بهره را ببریم و از این رویکرد جامعه به این زبان برای ترویج فرهنگ خود استفاده کنیم.

گودرزی با بیان این که اگر ما کنترل خود از ماهواره را از بین ببریم هویت خود را از دست خواهیم داد، خاطرنشان کرد: ما باید به تنوع علایق تن بدهیم و محصولی را تولید کنیم که جاذبه محصولات نامناسب را از بین ببرد و مردم به سمت محصولات داخلی کشش پیدا کنند./843/پ202/س

ارسال نظرات