۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۴۸۱۳۷۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

ابتلا به بلا و امتحان پایه رشد و کمال انسان است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه ابتلا به بلا و امتحان پایه رشد و کمال است، گفت: قرار گرفتن در معرض آزمایش‌های الهی برای اوج‌گیری و پرواز است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جمع طلاب و روحانیان استان، با گرامیداشت ایام فاطمیه، به بیان حدیثی از حضرت فاطمه (س) پرداخت و افزود: ابتلا به سختی و گرفتاری لازمه رشد و تعالی است.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه (س) در حدیثی می‌فرماید: از پدر خود، حضرت محمد (ص) شنیدم «إذا أحَبَّ اللهُ عَبداً اِبتَلاهُ بِعَظيمِ البَلاءِ، فَمَن رَضِيَ فَلَهُ عِندَ اللهِ الرِّضى، ومَن سَخَطَ البَلاءَ فَلَهُ عِندَ اللهِ السَّخَطُ»؛ وقتی خداى تعالى بنده‌ای را دوست دارد او را به بلايى بزرگ دچار کند پس آنكه از خدا راضى باشد و بر قضاى او تن دردهد، رضاى خدا از او حاصل می‌شود و آنكه از خدا ناراضى است نارضایی خداوند از او سزاوار است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی افزود: حضرت زهرا (س) خود مصداق کامل این حدیث است؛ زیرا به بلاها و امتحان‌های متعددی دچار شد و افزون بر صبر در برابر این سختی‌ها، راضی به رضای خداوند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: دسترسی به مقام‌های متعالی و انجام اقدامات بزرگ در گرو ابتلائات و آزمایش‌های سنگین است، همان‌گونه که امام خمینی (ره) هم در مسیر پیروزی انقلاب و تشکیل نظام اسلامی ابتلائات زیادی ازجمله زندان، تبعید، مرگ فرزند و نزدیکان و غیره را تحمل کرد.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه ابتلا به بلا و امتحان پایه رشد و کمال است، افزود: قرار گرفتن در معرض آزمایش‌های الهی برای اوج‌گیری و پرواز است؛ ازاین‌رو نباید از سختی‌ها و گرفتاری‌ها هراس داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به حدیث «انّما المُؤمِنُ بِمَنِزلَةِ کَفّة المِیزانِ کُلَّما زیدَ فی بَلاءِهِ» از امام صادق(ع)، افزود: بنا به فرموده این امام همام شخص مؤمن به‌ منزله کفه ترازو است که هر چقدر ایمان او بیشتر شود بلا و مصیبت او بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه صبوری و مقاومت انسان در برابر سختی‌ها و آزمایش‌ها منجر به ارتقای درجه معنوی می‌شود، خاطرنشان کرد: خداوند انسان‌ها را گزینش می‌کند؛ به این طریق که ابتدا آنها را به بلا و گرفتاری مبتلا می‌کند اگر در برابر بلا صبر کردند درجه آنها بالاتر می‌رود و اگر در سختی‌ها علاوه بر صبر، به رضای خداوند راضی بودند به مقام رضا که بالاتر از مقام صبر است، دست می‌یابند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: امام صادق(ع) می‌فرماید: «لن تكونوا مؤمنين حتي تعدوا البلاء نعمه و الرخاء مصيبةً و ذلك ان الصبر عند الباء اعظم(افضل) من الغفله عند الرّخاء» و تأکید می‌کند مؤمن نيستيد مگر آنگاه كه بلاهاي الهي را نعمت خدا بدانيد و رخاء و خوشي را مصيبت؛ زيرا صبر كردن به هنگام بلا سخت‌تر و با فضيلت‌تر از غفلت در خوشي و نعمت است./9314/202/ب2

ارسال نظرات