۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۴۸۳۸۵۴
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی:

تحصیل علم باید توأم با تربیت الهی باشد

حجت الاسلام حاجی زاده گفت: باید تحصیل علم و فضائل توأم با تربیت الهی باشد، اگر مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما از مسائل تربیتی تهی باشند، ضررشان بیشتر از خیر آنها برای جامعه خواهد بود.
حجت الاسلام جواد حاجی زاده، امام جمعه اهر

حجت الاسلام جواد حاجی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به اهمیت تربیت، اظهار داشت: مسأله تربیت بسیار مهم است و آیات و آموزه‌های قرآنی و روایات بسیاری در این مورد وارد شده است.

وی با اشاره به بیانات امام راحل در رابطه با اهمیت تربیت، ابراز داشت: امام راحل دارد که انسان اگر تربیت الهی نشود، حیوان است، بلکه بدتر از حیوان است؛ انسانی که خودرو و بی‌تربیت است، منحط ترین موجودات است به این معنا که خودرو بوده و در نزد راهنما و معلم و استاد تربیت نشده است.

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی با بیان اینکه مربی حقیقی عالم خداوند متعال است، ادامه داد: پروردگار متعال «رب‌العالمین» است، پیامبران نیز مربی هستند و بعثت انبیاء بر محور تربیت الهی استوار است، «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ» هدف عمده بعثت تربیت است.

حجت الاسلام حاجی زاده خاطرنشان کرد: ارسال رسل و آیات و روایات فراوان در این زمنیه به خاطر آن است که انسان رشد و پیشرفت در مسیر الهی شدن داشته باشد و به سر منزل توحید برسد، اما اگر انسان تربیت نشود ضرری بیش از خیرش خواهد داشت.

وی افزود: در مسائل مربوط به تحصیل علم که باید تحصیل علم و فضائل توأم با تربیت باشد و اگر مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما از مسائل تربیتی تهی باشند، ضررشان بیشتر از خیر آنها برای جامعه خواهد بود، امام(ره) می‌فرماید «آنان که دین‏ سازى کرده، سبب گمراهى و انحراف جمعیت انبوهى شده‏ اند، بیشترشان اهل علم بوده‏ اند».

امام جمعه اهر با بیان اینکه هر نفسى که مهذب نشود علم حجاب ظلمانى است و علم می شود حجاب اکبر، ادامه داد: شرّ عالِم فاسد براى اسلام از همه شرور، خطرناک‌تر و بیشتر است، علم نور است، ولى در دل سیاه و قلب فاسد، دامنه ظلمت و سیاهى را گسترده‏ تر مى‏ سازد.

وی خاطرنشان کرد: میان عالِم و مهذب خیلى فاصله است، چقدر مُلّا و دانشمند اعم از حوزوی و دانشگاهی داریم که با تربیت فاصله زیادی دارند، بنابراین تربیت یک اساس است و از فرصت ایام فاطمیه نیز باید با الگوگیری از حضرت، تربیت فرزندان به ویژه دختران را بر اساس سیره فاطمی استوار ساخت./854/302/ب2

ارسال نظرات