۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۴۸۴۹۲۵
امام جمعه اردبیل:

گریه تشیع قدسی ترین شیون‌ها در عالم است

آیت الله عاملی گریه تشیع را قدسی ترین گریه در عالم هستی دانست و گفت: گریه تشیع به جهت مظلومیت و عظمت اهل بیت پیامبر است.
امام جمعه اردبیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در اردبیل امشب در جمع مردم تبریز در مسجد حاج احمد با بیان اینکه خداوند از روی غیرت و عظمت بر انسان منت گذاشت، اظهار داشت: خداوند انسان را کرامت بخشید و او را در این عالم تنها نگذاشت.

وی ابراز داشت: خداوند انسان‌های با فضیلت را برای بشریت ارسال کرد تا انسان در این عالم هستی تنها نماند و در مسیر سعادت قرار گیرد، خداوند انسان را به این عالم آورد نه برای آنکه از لذات مادی بهره مند شود بلکه انسان را برای ترقی روحی و معنوی به این عالم فرستاد.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه نبی مکرم اسلام(ص) 40 سال تحت تعلیم الهی قرار گرفت، ادامه داد: قلب در گرو علم بزرگی و عظمت پیدا می کند، نبی کرم اسلام تحت تعلیم الهی قلبش به میزانی وسعت پیدا کرد که حتی از عرش الهی نیز بزرگتر شد.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در زمان حیان نبی مکرم اسلام(س) خطبه نخواند، افزود: این نشان از ادب و فضیلت امیرمؤمنان(ع) دارد، خطبه های حضرت علی(ع) از فصاحت بسیاری برخوردار است و همه به این فصاحت امیرمؤمنان و انتخاب کلمات در سخن اقرار دارد که در خطبه جهادیه فصاحت ایشان به حد انفجار رسید.

آیت الله عاملی مظاهر حق را عرش الهی دانست و ابراز داشت: زیارت امام حسین(ع) زیر قبه در روایات به زیارت خداوند در عرش تعبیر شده است و این نشان از عظمت وجودی اهل بیت(ع) دارد، ائمه اطهار (ع) درس خوانده هیچ مکتب نیستند و بدون تعلم و تفکر در محضر الهی تعلم یافته اند.

وی حضرت زهرا(س) را تجلی قلب عرشی نبی مکرم اسلام خواند و تصریح کرد: حضرت زهرا(س) آگاه به غیب و اول و آخر وقایع عالم مادی بود، اصول تربیتی ایشان در منزل چنان بود که فرزندانی جون حسن و حسین و زینب در آن تربیت یافتند.

نماینده ولی فقیه در اردبیل با بیان اینکه همه به مسجع بودن خطبه حضرت زهرا(س) و علی(ع) دارند، ادامه داد: این شباهت تا جایی است که برخی گمان دارند زهرا(س) متعلمه علی(ع) است، در عالم هیچ کس جز علی(ع) نبود که هم کفو زهرا(س) باشد و این هم کفویت در خطبه های این دو بزرگوار نیز متجلی شده است.

وی گریه تشیع را قدسی ترین گریه در عالم هستی دانست و تصریح کرد: گریه تشیع به خاطر خونریزی از اهل بیت(ع) نیست، چه بسیار خونریزی‌های بی رحمانه در تاریخ است، اما گریه تشیع به جهت مظلومیت و عظمت اهل بیت پیامبر است، علی مظلوم تاریخ است چرا که جامع اضداد است.

آیت الله عاملی با بیان اینکه زهرا(س) را به این نام نامیدند چرا که در هنگام عبادت نور وجودی اش عرش الهی را روشن می ساخت، ادامه داد: هیچ پیامبری نبود مگر آنکه با اقرار به مقام بزرگ حضرت زهرا(س) به مقام قدسی دست یافت./854/202/ب2

ارسال نظرات