۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۴۸۶۶۹۹
برگزیده جشنواره پویانمایی:

انیمیشن های مذهبی در دام کلیشه

آقا جانی جشنواره بین المللی پویانمایی تهران را جشنواره ای مهم و معتبر دانست و گفت: متاسفانه دست برگزارکنندگان این جشنواره تنگ است و با سختی کار می کنند.
آقاجانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، مهدی آقاجانی، انیمیشن‌ساز و از شرکت‌کنندگان در دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در مورد اثر خود که به این جشنواره ارسال کرده است، گفت: عنوان کارم که امسال به جشنواره ارسال کردم " مجلس آینه " است. در نظر داشتیم داستا‌ن‌های مذهبی را وارد انیمیشن کنیم. جذابیت کار در این بود که در انیمیشن تعزیه و شبیه‌خوانی را در نظر بگیریم. قرار بر این بود در هر اپیزود یکی از تعزیه ها را به صورت انیمیشن داشته باشیم. " مجلس آینه " برای گروه سنی نوجوان در نظر گرفته شده است.

آقاجانی با بیان اینکه امسال پنجمین بار است که در جشنواره پویانمایی تهران شرکت می کنم، عنوان کرد: "مجلس آینه " که در بخش دینی دهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران پذیرفته شد، داستان ضامن آهو است که با یک سری از داستان های دیگر تلفیق شده و مخاطب را به مکان ها و زمان های مختلف می برد. ساخت انیمیشن " مجلس آینه " که 20 دقیقه است، حدود یک سال طول کشید.

این انیمیشن ساز جشنواره بین المللی پویانمایی تهران را جشنواره ای مهم و معتبر دانست و افزود: این جشنواره واقعا باعث ایجاد انرژی و هیجان بین انیمیشن سازها می شود. ای کاش امکانات بیشتری در اختیار این جشنواره قرار بگیرد. برگزارکنندگان و دبیر جشنواره پویانمایی تهران تلاش های زیادی می کنند اما مشخص است که دست آنها تنگ است و با سختی کار می کنند. امیدوارم کسانی که انیمیشن را مهم می دانند با برگزارکنندگان این همایش همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه انیمیشن ها با موضوع مذهبی به سمت شعاری و کلیشه می روند. در کار کودک حتما باید جنبه سرگرمی در نظر گرفته شود، در غیر این صورت به کار ضربه می زند. باید انیمیشن ساز حداقل در لایه های رویی کار از شعار و آشکارسازی مضمون بپرهیزد. باید تعصب را کنار بگذاریم تا دست فیلمساز باز باشد و دچار کلیشه نشود. " مجلس آینه " از نظر فرمی تنوع دارد و توانسته است کلیشه ها را کنار بزند.

آقاجانی اظهار داشت: در انیمیشن های مذهبی شعارزدگی و عدم جذابیت را شاهدیم. ساخت انیمیشن مذهبی کار دشواری است به عنوان مثال اگر بخواهیم انیمیشنی مذهبی با باب اسفنجی بسازیم، دچار تناقض می شویم. در تولید چنین یا سرگرمی کم می شود یا احساس می شود که مسئله مذهبی در جای درست قرار ندارد و یک محصول بی خاصیت تولید می شود.

وی با بیان اینکه نگاه به انیمیشن دولتی شده است، اظهار داشت: متاسفانه نگاه به انیمیشن موضوعی و ایدئولوژی شده است و این باعث می شود جذابیت انیمیشن از بین برود. در انیمیشن باید دنیایی از تخیل پیاده شود اما مشاهده می شود که بعضی انیمیشن ها جدی و خشک می شوند. برخی موضوعات نمی توانند در کنار جذابیت بصری خود را نشان دهند.

این انیمیشن ساز که در نهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران دو تندیس زرین به خاطر انیمیشن " گل و بلبل پشت و رو نداره"  کسب کرده است، گفت: حدودا سالی 5-6 انیمیشن بلند تولید می شود اما به زورد می شود یکی را نمایش داد زیرا جذابیت ندارند. نگاه ایدئولوژی از انیمیشن باید برداشته شود. باید به فیلمسازان اجازه دهند دغدغه های خود را داشته باشند. به هر حال هر فیلمساز اخلاق و عقاید خود را دارد که در فیلمش منعکس می شود اما اگر بخواهیم تمهید و اجبار داشته باشیم، کیفیت کار پایین می آید./1325//102/خ

ارسال نظرات