۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۴۸۸۶۲۶
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

عمل بی قید و بند، نشانه ایمان شناسنامه ای

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: ایمانی که لقلقه لسان باشد عمل ندارد و ایمانی که تحت عنوان ایمان شناسنامه ای مطرح است اگر در قلب فرد رسوخ نکند فایده ای ندارد.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: مؤمنِ عامل به دستورات خداوند، در دنیا و آخرت مأجور خواهد بود.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه شصت و دوم که می فرماید «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ» را قرائت کرد و افزود: در جلسات گذشته راجع به قوم بنی اسرائیل و بهانه گیری های متعدد این قوم، صحبت هایی داشتیم؛ آیه شریفه ای که امروز تلاوت کردیم یک نتیجه گیری اخلاقی و یک نتیجه گیری اعتقادی را برای به ارمغان می آورد.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: رستگار چه کسی است؟ آیه شصت و دوم سوره بقره پاسخ خوبی برای این سؤال دارد؛ پایه اصلی انسان رستگار، ایمان است؛ در زمان حضرت موسی(ع) افرادی رستگار شدند که به خداوند به عنوان معبود جهان هستی ایمان آوردند، حضرت موسی(ع) را به عنوان رسول از جانب خداوند پذیرفته بودند و به اوامر و نواهی ایشان جامه عمل می پوشاندند؛ رستگاران زمان حضرت عیسی(ع) و پیامبر اسلام نیز مؤمن به خداوند بودند و افزون بر این که پیامبر زمان خودشان را قبول داشتند به دستوراتش عمل می کردند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که اسلام از دو رکن اصول و فروع تشکیل شده است، ابراز کرد: فردی که به اصول اسلام معتقد و در عمل به تکالیف دین اسلام مقید باشد، مسلمان است؛ تقید به ظواهر شرع داشتن به معنای پایبندی به فروع دین است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به تأکیدات قرآن روی مسأله ایمان توأمان با عمل صالح، تشریح کرد: قرآن بیش از 200 مرتبه روی مسأله ایمان توأمان با عمل صالح تأکید دارد و این تأکیدات متعدد از اهمیت بالای این مسأله حکایت دارد؛ زمانی که درخت ریشه دار ایمان در دلِ فردی رسوخ کند، میوه های عمل صالح در گفتار و رفتار او به بار می نشیند و همه از این ریشه و میوه متنعم می شوند.

وی گفت: ایمانی که لقلقه لسان باشد عمل ندارد؛ ایمانی که تحت عنوان ایمان شناسنامه ای مطرح است اگر در قلب فرد رسوخ نکند فایده ای ندارد؛ افرادی که دینشان را از پدر و مادرشان به ارث برده اند، معمولاً تقید به ظواهر شرع ندارند، به نماز اهمیت نمی دهند و اجتناب از گناه ندارند، در یک بیان کلی اگر ایمان، ایمان رسوخی شود تقید به ظواهر شرع در رفتار نمایان خواهد شد.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که ایمان به عنوان نیروی محرکه قلبی مطرح است، افزود: ایمان رسوخی به عنوان نیروی محرکه قلبی هر چه افروخته تر شود، انسان در تقید داشتن به ظواهر شرع تحرک بیشتری پیدا می کند و همین مسأله سبب بهشتی شدن او خواهد شد.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: تأکیدات قرآن روی مسأله ایمان توأمان با عمل صالح به سبب این است که ما این مسأله را جدی بگیریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که تنها دین پذیرفته شده نزد خداوند در زمان حال، دین اسلام است، تبیین کرد: در حال حاضر همه باید بر اساس مبانی و دستورات اسلام عمل کنند؛ پاداش عمل به دستورات اسلام در آخرت محفوظ است ولی افراد مؤمن عامل در دنیا نیز مأجور خواهند بود؛ مُزد ایمان و عمل صالح، برطرف شدن غم و اندوه گذشته و نداشتن خوف از آینده است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: ایمانی که بعد از عمل به ظواهر شرع در دل انسان رسوخ می کند سبب می شود انسان خدا را در کنار خودش احساس کند و غم گذشته را نخورد همچنین از آینده هراسی نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: همه ادیان می دانند که دین و کتابشان به انحراف کشیده شده است و تنها دین قابل اعتماد دین اسلام است ولی حسّ ریاست طلبی بزرگانشان نمی گذارد در برابر اسلام عزیز سر تعظیم فرود آورند.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان گفت: کتاب منحرف شده مسیحیان و یهودیان به آمدن پیامبر آخرالزمان اشارات دقیقی دارد ولی طرفداران لجوج این ادیان، کتاب انحرافی خودشان را نیز قبول ندارند./201/867/ب1

ارسال نظرات