۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۴۸۹۵۲۹
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

اصرار ورزیدن بر گناه، مهم ترین عامل قسی القلب شدن

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: قسی شدن دلِ افراد عوامل مختلفی دارد که مهم ترین این عوامل اصرار ورزیدن بر انجام گناه است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: افراد قسی القلب در برابر حق، لجاجت می ورزند.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه هفتاد و چهارم که می فرماید«ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ  الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» را تلاوت کرد و افزود: این آیه به شکل های مختلف بیش از صد بار در قرآن تکرار شده است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: قرآن با تکرار کردن این آیه انسان ها را به دو گروه منقسم می کند؛ گروه اول، افرادی هستند که در برابر حق و حقانیت متواضع و منعطف هستند و گروه دوم افرادی هستند که زیر بارِ حق و حقانیت نمی روند و لجاجت می ورزند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که قرآن انسان لجوج را قسی القلب معرفی می کند، بیان کرد: خواسته یا ناخواسته اگر انسان قصد داشته باشد بفهمد، نصرت الهی شامل حالش می شود و عقل و قلبش سالم می شود به همین سبب در راستای رسیدن به مقام عبودیت گام برمی دارد و به مقام آدمیت می رسد ولی اگر خودِ انسان خواهان فهمیدن مسائل نباشد، زیر بار سخنان یکپارچه حق خداوند، پیامبر(ص) و ائمه(ع) نخواهد رفت.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه بیست و دوم سوره زمر که می فرماید «أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلإسْلامِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَیْلٌ لِلْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ أُولَئِکَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ»، اظهار کرد: خداوند وضعیت بدی را برای افرادی قسی القلب تشریح می کند چرا که این افراد از پذیرش حق و حقانیت سرباز می زنند و نمی توانند خداوند را یاد کنند؛ توصیه کردن به چنین افرادی اثر ندارد.

وی افزود: قسی شدن دلِ افراد عوامل مختلفی دارد که مهم ترین این عوامل اصرار ورزیدن بر انجام گناه است؛ اصرار ورزیدن در گناه به سبب این که با غفلت دائمی از یاد خداوند همراه است، سبب دور شدن انسان از معنویات می شود و همین مسأله عامل مهمی در قسی القلب شدن فرد است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که فرد قسی القلب وجدان اخلاقی ندارد، تشریح کرد: این افراد لجوج و قسی القلب از زمان حضرت آدم(ع) تا الآن بوده اند و تا روز قیامت نیز وجود خواهند داشت.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه دهم سوره ملک که می فرماید «وَ قَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ»، تبیین کرد: یکی از دلایل جهنمی شدن افراد، استفاده نکردن آن ها از قوه فهم و شعور است.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: قوم بنی اسرائیل اصرار در گناه ورزیدند، پیامبر خودشان را اذیت کردند، پیغمبران غیر اولوالعزم را ترور می کردند و در یک کلام روح فرعونیت در آن ها غالب شده بود، به همین سبب خداوند آن ها را قسی القلب معرفی می کند و می فرماید«دل هایشان همانند سنگ بلکه بدتر از سنگ شده بود».

وی با اشاره به منقولات تاریخی، بیان کرد: خواص قوم بنی اسرائیل با این که معجزه خداوند را در کوه طور دیده بودند، در برابر عمل به دستورات تورات لجاجت می ورزیدند و بهانه می گرفتند که احکام این تورات زیاد و سخت است و پروردگار باید یک تورات دیگر نازل کند.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: درس اخلاقی که این آیه به انسان می دهد، این است که در هر شرایطی باید مواظب شیطان های درون و برون باشیم تا اسباب فهممان مختوم نشود، چرا که نتیجه مختوم شدن اسباب فهم، جهنم است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در لحظات پایانی عمر پُربرکتشان دائماً می فرمودند، توجه توجه توجه، این واژه بر زبان ایشان جریان داشت تا از دنیا رفتند؛ این واژه یک واژه قرآنی است؛ قرآن بارها و بارها به شکل های مختلف قصد دارد افراد را از خواب غفلت بیدار کند./867/201/ب2

ارسال نظرات