راه رساندن سخن خدا به جان مردم سخنراني و همايش نيست

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي، امروز دوشنبه در درس تفسير خود در مسجد اعظم در تفسير آيات ابتدايي سوره مباركه قمر گفت: سوره مباركه قمر در مكه نازل شد و با جريان شقالقمر آغاز شد، اين جريان با فعل ماضي ياد شد و به اين معنا نيست كه اين جريان در آينده اتفاق ميافتد و اصل وقوع شقالقمر متواتر است اما درباره جزييات قولهاي مختلفي نقل شده است.
وي با اشاره به آيه «في يوم نحس مستمر» افزود: روز نحسي كه براي زيد نحس بود، براي پيامبر آن عصر و براي مؤمنيني كه شاهد عذاب كافران بودند، روز شادي و فرح بود، يك فردي خدمت امام هادي(ع) مشرف شد و گفت كه امروز روز نحسي بود چون آسيبهايي به من رسيد، حضرت فرمودند كه تو كه اينجا رفتوآمد ميكني چرا اين حرف را ميزني، روز كه نحس نيست و گناهان خود را به حساب ايام نياور.
حضرت آيتالله جوادي آملي با اشاره به روايتي در نهجالبلاغه خاطرنشان كرد: آن منجم كه به امام علي(ع) گفته بود كه به جنگ نرويد چون امروز شكست ميخوريد، امام علي(ع) فرمودند پس براي دشمن ما نحس نيست، چون او هم زمان از آن نظر كه زمان است، ذاتا اثري ندارد، گاه يك وقت است كه نزول قرآن كريم يا اثري از آثار اهلبيت(ع) در يك مكان يا زماني واقع ميشود كه زمان و مكان را متبرك ميكند، اما اينكه زمان و مكان ذاتا نحس باشد، صحيح نيست، دفن شهدا در زميني آن قطعه را متبرك ميكند.
وي ادامه داد: پسر پيامبر اسلام(ص) درگذشت و پس از آن خورشيد گرفت، پيامبر مردم را به مسجد دعوت كرد و بعد از حمد و ثنا درباره اين توضيح داد كه خورشيد و ماه دو آيات پروردگار هستند و پسرم در اثر بيماري درگذشت، اين دو به هم كاري ندارد، آنان مردم را به انديشه وادار كردن و به پرهيز از خرافات دعوت كردند، اما يك وقت يك كسي با يك خواب و خيالي كرامتي درست بكند، اين صحيح نيست، اگر خود پيامبر و امام معجزهاي داشتند و دعايي كردند و خسفي شد، اينها با براهين علمي ثابت شده است، اما آنان به انديشه دعوت ميكردند و از خرافات پرهيز ميدادند.
استاد اخلاق حوزه علميه با تأكيد بر اينكه اكثري مردم باترس خدا را عبادت ميكنند، اظهار كرد: برخي شوقا الي الجنة است و اوحدي از مردم تنها براي خود خداوند او را عبادت ميكنند، اصرار مرحوم علامه طباطبايي اين است كه بعد از پيامبر(ص) در امت ايشان، كسي كه باب ولايت خداوند را باز كرد امام علي(ع) بود، يعني انسان با اين ولايت به وليالله ميرسد، يعني به جايي ميرسد كه خوفا من النار و شوقا الي الجنه خدا را عبادت نميكند، اول كسي كه اين در را روي امت اسلامي باز كرد حضرت امير(ع) بود، اكثري مردم به خاطر ترس از جهنم خدا را عبادت ميكنند و اي كاش اين ترس هم اثر ميگذاشت.
وي ابراز كرد: بسياري از مردم دينشان دين آدامسي است، آدامس اين طور است كه مقداري جويده ميشود و بعد از تفاله شدن به دور انداخته ميشود، سيدالشهدا(ع) همين را ميفرمايد، فرمود بسياري از مردم دينشان دين آدامسي است، مادامي كه در كام اينها مزه دارد آن را ميجوند و مادامي كه بيمزه شد آن را دور مياندازند، «لعق» يعني همين آدامس كه در محدوده لسان است و به حلق وارد نميشود، در محدوده زبانشان است، دو سه تا روايت در همين رابطه هست كه ميفرمايد بيشتر مردم ايمان نميآورند مگر اينكه مشرك ميشوند.
حضرت آيتالله جوادي آملي در ادامه خاطرنشان كرد: خداوند به پيامبر(ص) ميفرمايد نگران مردم نباش، اعراض و اقبال اينان برايت اثرگذار نباشد، اينكه ميفرمايد از مردم روي بگردان به اين معنا نيست كه مردم را رها كن، ما تا زندهايم بايد با اين مردم باشيم و حرفمان را بزنيم، اما جامعه نپذيرفته است ما بايد چه كنيم؟ ما بيش از تبليغ وظيفه نداريم، البته موظف هستيم كه حرف را به جان مردم برسانيم.
وي بيان كرد: مردم هم با سخنراني و سخنخواني و همايش هرگز حرف در جانشان نميرود، مردم اگر كسي را ببينند كه از منزل تا مسجد نور دارد و در ميان مردم ميرود، جذب او ميشوند، اما اينكه ببينند تنها سخنراني ميكند، آنها هم حرف را ميشنوند، ميشود يك روحاني و يك مؤمن طوري باشد كه مردم با ديدن او به ياد خداوند بيفتد و حرف به جانشان برسد، از دنيا جدا شدن غير از خلق خدا جدا شدن است، ما موظف هستيم از دنيا جدا شويم و از مردم جدا نشويم./914/پ۲۰۲/ص