۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۴۹۷۵۱۱
پژوهشگر تاریخ معاصر:

تاریخ‌نگاری علمی است که باید به الزامات آن توجه شود

پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: تاریخ‌نگاری علمی است که باید به الزامات آن توجه شود اما برخی با خواندن یک کتاب درباره یک مسئله اظهار نظر قطعی دارند که اشتباه است.
موسی حقانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسی حقانی، عضو سابق هیأت علمی گروه آموزشی علوم سیاسی، روز گذشته در نشست رونمایی بررسی کتاب نقدی بر مدخل خمینی روح‌الله در دایره المعارف بزرگ اسلامی که در نمایشگاه کتاب برگزار شد، گفت: در کشور ما تاریخ نگاری مظلوم است.

وی افزود: تاریخ‌نگاری علمی است که باید به الزامات آن توجه شود اما برخی با خواندن یک کتاب درباره یک مسأله اظهار نظر قطعی دارند که اشتباه است.

عضو سابق هیأت علمی گروه آموزشی علوم سیاسی، ادامه داد: اگر موضوعی بدون پیشنیه تاریخی تحریف شود در مواجهه با مسائل سیاسی پررنگ‌تر جلوه می‌کند.

حقانی درباره نقد بر مدخل‌های تاریخی، ابراز کرد: باید نویسندگانی که وارد نقد مدخل‌های تاریخی می‌شوند اطلاعات دقیقی داشته باشند.

وی با بیان اینکه گاهی در مدخل‌نویسی تاریخی بخشی برجسته یا مغفول می‌شود، گفت: امام راحل دارای شخصیتی همه جانبه است، بنابراین باید مدخل نویس نسبت به شناخت ایشان اطلاعات کامل داشته باشد.

حقانی افزود: در مدخل نویسی باید نویسنده اطلاعات خود را کامل کند چرا که اندکی بی‌دقتی سبب تحریف کتاب می‌شود.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه در مدخل‌نویسی باید نویسنده بی‌طرف باشد، گفت: در مدخل نویسی این کتاب قلم نویسنده بی‌طرف نبوده و از نظر محتوا مواضع دیگران به جای مواضع امام راحل مطرح شده است.

وی افزود: چنین اشتباهاتی سبب می‌شود برخی تصور می‌کنند که انقلاب اسلامی از مسیر خود منحرف شده و انقلابی‌ها کنار گذاشته شدند در حالی که اینگونه نیست.

حقانی در پایان خاطرنشان کرد: در این مدخل اشتباهاتی صورت گرفته که به نظر می‌رسد با دید حزبی نوشته شده باشد./807/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات