۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۴۹۷۸۳۲

جزئيات جلسه هماهنگي شوراي نگهبان با نمايندگان نامزدها

معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان به تشريح جلسه هماهنگي، اين شورا با نمايندگان نامزدهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري پرداخت.
جلسه شورای نگهبان با نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری
ب گزارش خبرگزاری رسا، سیامک ره‌پيك با اشاره به جزئیات جلسه شورای نگهبان با نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری،  افزود: موضوع برگزاري انتخابات مهم رياست جمهوري با مشخصه هايي كه بويژه از طرف مقام معظم رهبري و مشاركت بالا، امنيت و آرامش و دقت در انتخابات مشخص شده است، نيازمند همكاري بين دستگاه ها و نامزدهاي محترم انتخابات رياست جمهوري است.

 

ره پيك تصريح كرد: در دوره هاي اخير در شوراي نگهبان اقدام بسيار خوبي انجام شد و جلسه امروز هم پيرو همان اقدام بود.
وي افزود: ما از نامزدهاي محترم درخواست كرديم كه نمايندگاني را براي حضور در ستاد نظارت معرفي كنند تا مسائلي كه در ستادهاي انتخاباتي هر نامزد مطرح مي شود بويژه در روز انتخابات - كه روز بسيار مهمي است و اخبار متعددي رد و بدل مي شود - پيگيري شود.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان اظهار داشت: برخي از موضوعات به راحتي در تعامل با همديگر قابل حل است و نيازي به طولاني شدن روند اين مسئله و مشكل وجود ندارد.
دكتر ره پيك ادامه داد: همچنين اين كار به افزايش اعتماد سازي كمك مي كند و حضور نمايندگان نامزدها در ستاد نظارت اين امكان را به آنها مي دهد كه نحوه نظارت و فرآيندهاي نظارت را در ستاد نظارت شوراي نگهبان از نزديك ملاحظه كنند بويژه در روز رأي گيري ، امكاناتي در اختيار نامزدها قرار مي گيرد تا بتوانند ارتباط دو طرفه داشته باشند و اگر مشكلاتي به آنها منتقل شد به ما منتقل كنند و اگر ما هم مسائلي داريم در سطح كشور به آنها منتقل كنيم.
وي گفت: ان شاءالله اين تجربه كه قبلاً هم صورت گرفته در اين دوره هم اجرا شود و همين طور نامزدها از روند شمارش و تجميع آراء مطلع مي شوند. اين موضوع مي تواند هم اطمينان بخشي كند و هم نمايندگان و نامزدها، اين امكان را به شكل مناسبي به دوستداران، هواداران و ستادهاي خودشان منتقل كنند و اين مسئله در افزايش مشاركت هم تأثير خواهد گذاشت.
عضو هيئت مركزي نظارت بر انتخابات رياست جمهوري درباره ابلاغ دستورالعمل نحوه شمارش آراء در روز رأي گيري افزود: در روز برگزاري انتخابات موضوعات متعددي در شعب اخذ رأي مطرح است كه با همكاري و تعامل دستگاه اجرايي و نظارتي درباره جزئيات اين فرآيندها تصميم گيري مي شود و به توافق مي رسند.
دكتر ره پيك گفت: درباره نحوه حضور كساني كه بايد به لحاظ قانوني در شعبه حضور داشته باشند، درباره نحوه احراز هويت درخصوص برگزاري دو انتخابات شوراها و رياست جمهوري و تا انتهاي كار كه بحث شمارش آراست در آنجا هم بايد وحدت رويه باشد و اين كار انجام شده و جزئيات كار روشن شده است آنچه از جهت نظارتي مربوط به ما بوده است، ابلاغ كرده ايم، و دستورالعمل ها در سراسر كشور روشن است و همه ناظرين مي دانند كه در شعبه از ابتدا تا انتهاي كار چه وظيفه اي دارند تا آن را به خوبي انجام دهند و بايد و نبايدها مشخص شده است.
وي درباره تخلف احتمالي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري و تأثير تخلفات روز رأي گيري در نتيجه انتخابات افزود: تخلفاتي قبل از برگزاري انتخابات در اين ايام صورت گرفته است و اين موارد در مراجع مختلف بررسي و به آنها رسيدگي مي شود.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان گفت: آنچه مربوط به مجموعه نظارت است مبني بر مستندسازي تخلفات و گزارش هاي دقيق از اين تخلفات و اعلام مراجع كه بايد با اين تخلفات برخورد كنند و ايجاد پرونده تا انتهاي برگزاري انتخابات و اعلام نتيجه و بسته شدن پرونده در ستاد نظارت در حال انجام است.
ره پيك افزود: آن جاهايي كه لازم است دستگاه قضايي رسيدگي كند به آن مرجع اعلام مي شود آن جاهايي كه لازم است در صحن شوراي نگهبان رسيدگي شود در آنجا انجام مي شود و وظيفه رصد و جمع آوري اين اطلاعات صورت مي گيرد و در اين چند روز اين اقدامات انجام شده است و دستگاه قضايي نسبت به برخي موارد رسيدگي هاي خودش را شروع كرده است و دستگاه انتظامي در برخي موارد كه نياز بود در صحنه برخورد شود اين كارها را انجام داده است و اين كار تا روز برگزاري انتخابات ادامه دارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شوراي نگهبان آمادگي هاي لازم را براي برگزاري انتخابات در صورت دو مرحله اي شدن دارد؟ گفت: بله؛ هم شوراي نگهبان و هم دستگاه اجرايي هم در بحث امكانات و تجهيزاتي كه لازم است و هم از جهت همكاري ها و برگزاري انتخابات در مرحله دوم همه پيش بيني ها را انجام داده اند و آماده هستند.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان درباره ارائه گزارشي از تخلفات انتخاباتي افزود: در حال حاضر عمدتاً بحث ها مربوط به تبليغات يعني نحوه دخالت در تبليغات، تخلف از قانون در تبليغات و حمايت ها از ستادها است كه از هنجارهاي قانوني خارج شده اند البته امكان دارد در لابه لاي آن موضوعاتي ديگر هم مطرح شده كه خلاف قانون باشد همه موارد جمع آوري و مستندسازي مي شود.
ره پيك گفت: اين موارد آثار متفاوتي دارد برخي از تخلفات به دستگاه انتظامي اعلام شده است و وظيفه دارد كه تخلف را از بين ببرد.
وي افزود: برخي از موارد نيز تخلفاتي است كه بايد دستگاه قضايي رسيدگي كند و اين موارد هم مستند سازي شده و با دادستان كل كشور هماهنگي هايي صورت گرفته است و ستاد پيشگيري قوه قضائيه هم كارهاي خوبي انجام داده است.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان گفت: در مواردي هم ممكن است گزارش، پرونده و مستندات آماده شده باشد و در بررسي هاي مربوط به روز برگزاري انتخابات و بعد از وصول شكايت شوراي نگهبان بررسي مي كند و تصميم گيري به آينده موكول مي شود.
دكتر ره پيك در پايان ابراز اميدواري كرد: تخلفات به حداقل برسد و در روز رأي گيري همه همكاري كنند تا براساس آنچه مصلحت كشور و مورد نظر مقام معظم رهبري است يك انتخابات امن، سالم، قانوني و پرشور برگزار شود./
۱۳۲۳/د۱۰۲/ج۱
ارسال نظرات