۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۵۰۱۳۷۹
سردار جوانی:

لزوم شناساندن آمریکا به افکار عمومی به عنوان ناقض برجام

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر ضرورت شناساندن آمریکا به افکار عمومی به عنوان ناقض برجام، گفت: آمریکا قابل اعتماد نیست و مذاکره با آمریکا در سایر حوزه‌ها نیز مشکلی را حل نمی‌کند.
سردار جوانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دفاع پرس، سردار «یدالله جوانی» مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه درباره تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و تاثیر این تحریم‌ها در ابعاد داخلی و بین المللی، اظهار داشت: انجام چنین رفتارهایی از سوی دولت آمریکا متصور و قابل پیش‌بینی بود، به همین دلیل این‌گونه اقدامات آمریکایی‌ها و اینکه اکنون آن‌ها در راستای سیاست‌های قبلی خود به دنبال اعمال فشار و تحریم‌های بیشتر آن هم به بهانه‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران باشند، موضوع عجیبی نیست.

وی افزود: علاوه بر این، وضع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اگر چه در چارچوب سیاست‌های کلی آمریکا است اما خلاف برجام و نقض آشکار برجام محسوب می‌شود.

سردار جوانی ادامه داد: آمریکایی‌ها در متن برجام متعهد شدند که هیچ تحریم جدیدی را با عناوین دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران وضع نکنند و اگر قرار باشد تحریم‌های گوناگون به بهانه‌های مختلف علیه ایران وضع شود توافق با آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها هیچ معنایی ندارد؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران موقعی با 1+5 متن برجام را توافق کرد که آنها متعهد شده بودند هیچ تحریم جدیدی را آن هم به بهانه‌های مختلف علیه ایران وضع نکنند.

وی درباره آثار بین المللی این اقدام آمریکا، بیان داشت: باید با تلاش دستگاه دیپلماسی کشورمان، آمریکا در عرصه بین الملل به عنوان ناقض برجام به افکار عمومی شناسانده شود و دیگر اینکه دستگاه دیپلماسی و دولت ما از همه ابزار و توان خودش برای اعمال فشار در صحنه بین الملل بر دولت عهد شکن آمریکا، استفاده کند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین عنوان کرد: آمریکایی‌ها می‌بایست با پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی و دولت در عرصه بین المللی تحت فشار قرار گیرند، چرا که برجام یک معاهده بین المللی است و اعضای امضا کننده این معاهده به اجرای متن برجام متعهد شدند.

وی سپس در خصوص آثار داخلی وضع تحریم‌های جدید توسط آمریکا نیز گفت: آثار داخلی آن عمدتا در این موضوع خواهد بود که بی اعتمادی ملت ایران نسبت به ایالات متحده آمریکا بیش از گذشته خواهد شد و آن نظریه‌ای که می‌توان با آمریکایی‌ها هم توافق کرد و هم کنار آمد زیر سوال می‌رود و اینکه به هر حال برجام باید بیش از گذشته برای ما یک تجربه باشد، چرا که آمریکایی‌ها اساسا در هیچ موضوعی قابل اعتماد نیستند و نبایستی که ملت و نخبگان ما و جریان‌های سیاسی به آمریکا اعتماد کنند.

سردار جوانی در ادامه تصریح کرد: آمریکایی‌ها از طریق اعمال این گونه فشارها، به دنبال تقویت آن نگاهی در ایران هستند که معتقد است برای حل مشکلات و کاهش فشارها می‌بایستی در حوزه‌های دیگر هم با آنها مذاکره و توافق کنیم.

وی بیان داشت: وقتی آمریکایی‌ها در اولین توافق که برجام باشد، ناقض تعهداتشان می‌شوند و تعهداتشان را زیر پا می‌گذارند، معنای آن این است که آمریکا در هیچ حوزه دیگری نباید قابل اعتنا باشد و نباید به آنها در مورد اینکه با مذاکرات در سایر حوزه‌ها هم می‌توان مشکلات کشور را حل کرد، اعتماد داشت.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه تاکید کرد: بنابراین می‌بایستی برای حل مشکلات خودمان به ظرفیت‌های داخلی توجه داشته باشیم و جهت گیری دولت ما و کار و تلاش‌هایی که در داخل انجام می‌گیرد، باید مبتنی بر این باشد که با مجموعه‌ای از کارها، تحریم‌ها را ناکارآمد و خنثی سازیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در این خصوص دو نوع نگاه وجود دارد؛ اول اینکه در تلاش و تکاپو برای برداشتن تحریم‌ها باشیم که این رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد آن‌ها تحریم‌ها را بر نخواهند داشت اما نگاه دیگر این است که ما می‌بایستی تحریم‌های آمریکا را ناکارآمد و خنثی کنیم.

سردار جوانی افزود: یعنی به رغم تحریم‌ها، فشارها و نیز تشدید تحریم‌ها از سوی آمریکایی‌ها، ما در مسیری قدم برداریم که این تحریم‌ها ناکارآمد و بی اثر باشد؛ راهکارش هم این است که هم به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم و هم اینکه مناطق و کشورهای دیگری وجود دارد که می‌توانیم از طریق آن‌ها نیازهای خودمان را بدون اینکه به دنبال برداشتن تحریم‌ها باشیم، مرتفع سازیم.

وی تاکید کرد: تلاش برای برداشتن تحریم‌ها در نهایت فقط وقت ما را می‌گیرد و آمریکایی‌ها مجدد تحریم‌ها را به شکلی دیگر وضع می‌کنند و تحریم‌ها را به شکل کامل بر نمی‌دارند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات