۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۰۱۵۹۷
رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان:

مقاومت حاصل از روزه داری، یاری دهنده انسان در کشش های دنیوی است

حجت الاسلام حائری روزه داری را موجب افزایش قدرت مقاومت در انسان دانست و گفت: این مقاومت انسان را در کشش ها و جاذبه های پر زرق و برق دنیا یاری می رساند.
حجت الاسلام حسین حائری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام حسین حائری، رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان ظهر امروز در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: یکی از معانی روزه صبر است و خداوند در قرآن مؤمنان را توصیه به صبر و نماز کرده است که برخی مفسرین صبر را در اینجا «روزه» معنی کرده اند، زیرا روزه به مقاومت و صبر نیاز دارد و مقاومت حاصل از آن انسان را در خنثی کردن کشش و جاذبه های پر زرق و برق دنیا یاری می کند.

رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان با اشاره به نقش مقاومت در انتخاب دنیا و آخرت، داستان عمر ابن سعد و حر ریاحی را بهترین نمونه برای عبرت گیری در این رابطه دانست و افزود: عمر ابن سعد در میان مردم آن روزگار شخصی متدین و ظاهر الصلاه شناخته می شد اما قانع نبودن به جایگاه مادی خود وی را بر آن داشت تا به طمع رسیدن به حکومت ری، دل خود را با استدلال هایی همچون توبه پس از گناه قانع و راضی کند تا بتواند امام حسین(ع) را به شهادت برساند. اما در طرف دیگر حر ریاحی با اینکه از معتمدین و بزرگان دستگاه ابن زیاد و فاقد خوش نامی عمر بن سعد بود، در لحظات آخر انتخاب به حق او و ترک زرق و برق دنیا موجب رستگاری اش شد.

وی در ادامه با ذکر روایتی از امام رضا(ع) درباره خاصیت روزه داری، گفت: امام رضا(ع) در روایتی خاصیت روزه داری را کشیدن رنج گرسنگی و تشنگی برای لمس درد فقرا و نیازمندان می دانند، انسان تا زمانی که دردی را حس نکند نمی تواند آن را فهم کند و اهمیت انفاق در اینجا روشن می شود، انفاق در ماه رمضان موجب هرس شدن درخت اموال ما می شود که سیر شدن گرسنگان و فقرا و زیادت اموال خودمان را در پی دارد./933/۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات