۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۰۱۸۴۶
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

صبر سرمنشأ همه فضیلت‌های الهی است

حجت‌الاسلام فاطمی صبر را سرمنشأ همه فضیلت های الهی دانست و گفت: ضروری است همه مردم به ویژه مسؤولان جامعه نسبت به «صبر بر معصیت» اهتمام بیشتری بورزند.
صبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، با اشاره به آیه 17 سوره آل عمران «الصَّابِرِينَ وَ الصَّادِقِينَ وَ الْقانِتِينَ وَ الْمُنْفِقِينَ وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحارِ» گفت:‌ خداوند در این آیه سبک خُلق و خو، رفتار و اخلاق متقیان و پارسایان را در پنج صفت خلاصه کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از صفات متقیان «صبر» است، اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) در حدیثی صبر را بر سه نوع «صبر بر مصیبت»، «صبر بر طاعت» و «صبر بر معصیت» تقسیم کرده است.

وی ادامه داد: اگر انسان ایمان حقیقی به خداوند متعال نداشته و قضا و قدر او را قبول نداشته باشد، در مقابل مصیبت‌هایی همچون از دست دادن افراد محبوب یا از دست دادن مال و اموال و غیره نمی‌تواند صبر پیشه کند، اما اگر قضا و قدر الهی را بپذیرد و به خدا حسن یقین داشته باشد، هیچگاه در برابر مصیبت‌ها جزع و فزع نخواهد کرد.

حجت الاسلام فاطمی به تشریح بخشی از زندگانی حضرت‌ آیت الله گلپایگانی(ره) پرداخت و عنوان کرد: وی قبل از هر جلسه درس خود همیشه دو رکعت نماز تهیت مسجد می‌خواند؛ روزی در جلسه درس خود دیر حاضر شد و هنگامی که آمد از چهره وی مشخص بود غم و اندوه بسیاری دارد، هنگامی که روی منبر درس خود نشست، گریست و گفت «امروز برای من حادثه‌ای عجیب روی داد، یکی از همسایه ها در حال احتضار بود و من برای ادای حق همسایگی به خانه‌اش رفتم و از او خواستم تا شهادتین خود را بگوید. او گفت به خدا هرگز لااله الا الله نمی‌گویم چون خدا عدالت ندارد، چراکه من تازه به آرامش رسیده بودم و اکنون دارد جان مرا می‌گیرد. او این کلمه را نگفت تا اینکه از دنیا رفت و عاقبت به شر شد».

وی افزود: اگر انسان صبر نداشته باشد، به دنیا دل خواهد بست و در نهایت، کافر از دنیا می‌رود.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به «صبر بر طاعت» بیان کرد: اگر این مهم برای انسان محقق شود، دیگر 15 یا 16 ساعت روزه گرفتن در آفتاب سوزان و کارهای طاقت‌فرسا برای وی آسان می‌شود، چون به یقین می‌داند که اجر و پاداش این عمل برای او محفوظ خواهد ماند و در قیامت از وی دستگیری خواهد کرد.

حجت‌الاسلام فاطمی با بیان اینکه در روایات از ماه مبارک رمضان به عنوان «نعمت بزرگ الهی» یاد شده است، ابراز داشت: این نامگذاری بدان جهت است که انسان در این ماه توفیق اجباری پیدا می‌کند بر اینکه سحرگاهان از خواب بیدار شود و به قرائت قرآن کریم و ادعیه بپردازد.

وی با اشاره به «صبر بر معصیت» خاطرنشان کرد: گاهی انسان در برابر معصیت قرار می‌گیرد و مهم این است که خویشتن را از آلوده شدن به گناه حفظ کند؛ ضروری است همه مردم به ویژه مسؤولان جامعه بر این کار اهتمام بیشتری بورزند و در زمینه های مختلف از قبیل استخدام و غیره با اعمالی از قبیل رشوه خواری، پارتی‌بازی، بی‌عدالتی و غیره خود را مدیون هزاران نفر انسان نکرده و حقوق افراد را ضایع نکنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان با بیان اینکه در ماه رمضان صرف نخوردن و نیاشامیدن کافی نیست، یادآور شد: انسان باید خود را همواره در معرض و محک امتحان و آزمایش‌های الهی قرار دهد تا در این ماه به سوی ثمره حقیقی ماه مهمانی خدا که همان «صبر» یعنی منشأ همه فضیلت‌ها، نزدیک کند./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات