۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۵۰۱۹۱۵
کوتاه نوشت طلبگی؛

سریال «نفس» و ترویج کثرت‌گرایی در جامعه

نمایش زنان بدون حجاب اسلامی در سریال نفس نوعی عادی‌سازی ضد ارزش‌ها و القای سبک زندگی سکولار به جامعه مذهبی است.
سریال نفس

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، ماه مبارک رمضان یکی از ماه‌های ویژه خداوند به شمار می‌رود و پیامبر اکرم(ص) این ماه را ماه برکت، رحمت و مغفرت دانسته‌اند و در روایات زیادی از این ماه به عنوان سفره مهمانی خداوند نام برده شده است که باید نهایت استفاده را در امور معنوی از این ماه ببریم.

در این سال‌ها که ماه رمضان در تابستان‌های گرم و روزهای طولانی قرار گرفته است، شب‌های کوتاه این ماه فرصتی مغتنم برای دور هم بودن‌های خانوادگی و تجدید قوای جسمانی و روحانی برای روزه‌داری یک روز 16 ساعته است و تلویزیون در شب‌های ماه مبارک رمضان می‌تواند در ارتقای دانش اسلامی و شناساندند سبک زندگی و فرهنگ اسلامی ایرانی نقش مهمی ایفاء و مخاطبان میلیونی خود را در این شب‌ها با سبک زندگی اسلامی آشنا کند.

در سال‌های گذشته ما شاهد آثار به نسبت خوبی از صداوسیما بودیم و آثاری با موضوع مسجد، آخرت، معاد و حق‌الناس تولید کرده‌اند که همه از موضوعات دینی به شمار می‌رود و با توجه به لزوم ارتقای معنویت در جامعه مخاطبان هم از این آثار رضایت کافی را داشته‌اند.

ولی از طرف دیگر یکی از انتقاداتی که همواره به تولیدات تلویزیونی و سینمایی ما وارد است ناهمخوانی با سبک زندگی اسلامی است که مورد غفلت تولیدکنندگان قرار گرفته است و معمولاً آموزه‌های غیر اسلامی  از قبیل تجمل‌گرایی، تفاخر، تقدس‌مآبی و آموزه‌های فمینیستی را نه به صورت مستقیم بلکه با نمایش دادن آن به عنوان یک زندگی آرمانی و بی‌نقص به مخاطب القا می‌کند.

باید توجه داشته باشیم که در یک سریال تلویزیونی این فقط دیالوگ‌ها، حرکات و تعاملات بازیگر نیست که در مخاطب تأثیر می‌گذارد بلکه محیطی که بازیگر در آن نقش بازی می‌کند و انسان‌هایی که در اطراف او هستند تأثیر مستقیم و حتی بیشتری در مخاطب دارند و سبک زندگی را به مخاطب القاء می‌کند.

امسال هم مانند سال‌های گذشته درست بعد از افطار در شبکه سه سیما که از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های سیمای ملی است سریالی با نام «نفس» و با محوریت یک زن به نمایش گذاشته شده است و با توجه به تبلیغاتی که شده است مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است.

متأسفانه نخستین چیزی که در این سریال توجه انسان را به خود جلب می‌کند پس‌زمینه‌های هنجار شکنانه و پلورالیستی آن است که به خاطر طبیعی نشان دادن محیط جامعه در زمان حکومت پهلوی در بیشتر صحنه‌های این سریال زنانی بدون حجاب و با پوششی نامناسب ظاهر می‌شوند که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.

یکی از آثار مخرب نمایش پس‌زمینه‌های کثرت‌گرا و سکولار در جامعه ایرانی عادی‌سازی حضور زنان بدون حجاب اسلامی در جامعه است که چشم مخاطب با این مسئله عادت می‌کند و با مشاهده چنین صحنه‌هایی در عالم واقع نسبت به این هنجارشکنی واکنش نشان نمی‌دهد و بی‌حجابی را ضد ارزش تلقی نکند.

لازم به ذکر است که در تلویزیون ما آثار زیادی تولید شده است که جامعه پهلوی را بدون هنجارشکنی به نمایش در آورده است و خلئی در این زمینه احساس نمی‌شد که لزوم به نمایش جامعه پلورالیستی و سکولار در سینمای بعد از انقلاب باشد و این که یک سریال ماه رمضانی که مخاطبان زیاد مذهبی دارد برای نمایشی از جامعه سکولار انتخاب شده است خود جای سؤال دارد.

این در حالی است که یکی از بایدهای رسانه ملی در جمهوری اسلامی ترویج سبک زندگی دینی در جامعه است به این معنی که باید ارزش‌های اسلامی را در جامعه ترویج کند و از تکثر ارزش‌ها در جامعه جلوگیری کند./843/پ۲۰۰/س

حسین حسنی

ارسال نظرات