۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۵۰۲۵۲۴

بررسی راه های رسیدن به آرامش در نماز جمعه تهران

نویسنده و پژوهشگر حوزوی از تقوا و پرهیزگاری، توبه، انس با قرآن، یاد خدا، صبر و پایداری، قناعت، بخشش، توکل، دعا و نیایش به عنوان برخی از راه های رسیدن به آرامش نام برد.
حجت الاسلام علیرضا رجالی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا رجالی تهرانی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران به بیان راه های رسیدن به آرامش مطمئن پرداخت و گفت: ارتباط با خدا، راز و نیاز، نماز، مناجات، دعا و نیایش برای انسان ایجاد آرامش و اطمینان می کنند.

وی افزود: رسیدن به آرامش یکی از مهم ترین دغدغه های انسان است و همه مکاتب به دنبال این هستند که برنامه هایی ارائه کنند تا هرچه بیشتر فرد، خانواده و جامعه را بهره مند و برخوردار از آرامش کنند.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه جامعه برخوردار از آرامش بیشتر می تواند رو به رشد و تعالی رود، از ناآرامی، ناامنی، استرس و اضطراب که افراد یک خانواده و اجتماع ممکن است دچار آن شوند از جمله عوامل بسیار مهم عقب ماندگی در بسیاری از حوزه ها و عرصه ها می شود.

وی تصریح کرد: اگر بتوان در جامعه درصد رضایتمندی را بالا ببریم، هرچه رضایت از زندگی، شرایط پیرامونی افزایش پیدا کند آرامش توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد و ارتباط تنگاتنگی بین رضایتمندی انسان از زندگی و عملکرد خودش و آرامشی که برای او به وجود خواهد آمد وجود دارد.

حجت‌الاسلام رجالی تهرانی با بیان اینکه برخی افراد ممکن است وقتی با سختی ها و مشکلات مواجه شوند تسلیم و درمانده شوند و یا دنبال مقصر باشند، اظهار داشت: وقتی به قرآن و سنت و سیره پیامبر و ائمه معصومین (ع) مراجعه می کنیم راه های مطمئن بسیاری وجود دارد که انسان هم آرامش را در درون خود ایجاد کند و هم اگر شرایط سخت برای او به وجود آمد آرامش خود را حفظ و تقویت کند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی از ایمان به خدا به عنوانی نخستین و مهم ترین راه رسیدن به آرامش مطمئن نام برد و ابراز کرد: انسان باید بداند که مطمئن ترین تکیه گاه برای او و برای رسیدن به آرامش ایمان به خدا به عنوان کانون آرامش است.

وی در ادامه از تقوا و پرهیزگاری، توبه، انس با قرآن، یاد خدا، صبر و پایداری، قناعت، دوری از حرص و آز، بخشش، توکل، دعا و نیایش، خانواده موفق و صالح، ذکر و یاد خدا و تأمین زندگی انسان به عنوان برخی از راه های قرآنی رسیدن به آرامش نام برد.

حجت‌الاسلام رجالی تهرانی ذکر و یاد خدای متعال و عبادت حضرت حق را به عنوان بهترین راهی که می تواند برای انسان ایجاد آرامش کند مطرح کرد و از گناه و اعمال مجرمانه نیز به عنوان مواردی نام برد که می تواند انسان را دچار اضطراب و جامعه انسانی را دچار سلب آرامش کند.

وی خاطرنشان کرد: گناه نه تنها برای گناهکار ناآرامی ایجاد می کند بلکه برای جامعه انسانی ناامنی به وجود می آورد و هرچه جامعه انسانی و درون انسان از اعمال مجرمانه، گناهان و سیئات بیشتر پاک شود امنیت و آرامش در جامعه، فرد و خانواده او افزایش پیدا می کند.

این پژوهشگر حوزوی گفت: توکل سبب افزایش مقاومت انسان در برابر حوادث می شود و از ناآرامش ها که سبب ناامنی می شود باز می دارد و به قدرت خدا باور دارد و خدا برای او کافی است، کسی که توکل می کند هرگز مأیوس نمی شود چراکه یأس انسان را دچار ناآرامی و ناامنی می کند./920/پ202/ی

ارسال نظرات