۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۵۰۳۳۰۸

استدلال قرآنی استاد قرائتی بر ضرورت سیاسی بودن مساجد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: به مسجدی رفته بودم که اهالی مسجد بسیار اهل تهجد بودند ولی اهل گفتن مرگ بر آمریکا نبودند و می گفتند که نمی خواهیم مسجد سیاسی باشد و ما نیز اصلا سیاسی نیستیم.
حجت الاسلام قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دهمین جلسه از سلسله جلسات مهارت های تبلیغی در قرآن با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، به همت معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر اهمیت استفاده از قرآن در بیان مبلغان گفت: به مسجدی رفته بودم که اهالی مسجد بسیار اهل تهجد بودند ولی اهل گفتن مرگ بر آمریکا نبودند و می گفتند که نمی خواهیم مسجد سیاسی باشد و ما نیز اصلا سیاسی نیستیم، من از امام جماعت خواستم که چند دقیقه برای نماز گزاران صحبت کنم و ایشان اجازه داد، من به نمازگزاران گفتم شما برخی از شرایط مؤمنان را دارید و بعضی را نه، گفتند کدام ها را داریم و کدام ها را نداریم؟ گفتم در بیان قرآن مؤمنان باید اهل رکوع و سجده باشند «رکعا و سجدا» و شما اهل آن هستید ولی از دیگر صفات «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» است که شما آن را رعایت نمی کنید، آن ها هم این مسأله را پذیرفتند و دلیل پذیرششان هم این بود که کلام من از قرآن بود، شما هم سعی کنید تمام کلامتان و استدلال تان از قرآن باشد.

رها کردن رهبر بدتر از رها کردن نماز است

وی در ادامه بیان کرد: در زمان امام خمینی(ره) جمله ای شنیدم که من را به تعجب وا داشت و آن هم این بود که امام در تلویزیون گفته بودند که امروز حفظ نظام از خواندن نماز واجب تر است، ابتدا این جمله من را متعجب کرد اما بعد مدتی فهمیدم که این مبنای قرآنی دارد آن جایی که عده ای با تبل و آهنگ با قصد تجارت و در روز جمعه و در زمان نماز جمعه وارد مدینه شدند و مردم از دور پیامبر رفتند، آیه نازل شد: «وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا» دراین آیه می فهمیم ترک رهبر و رها کردن او بدتر از رها کردن نماز است چون خدا می گوید پیامبر را ترک کردند و این کار را مذمت می کند و اگر نماز و یا خطبه را می خواست مورد اشاره قرار دهد از ضمیر «ها » استفاده می کرد این یعنی رها کردن رهبر بدتر از رها کردن نماز است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه خاطرنشان کرد: اهل جناح بازی و زود داوری کردن نباشید، نگذارید که از شما سوء استفاده بشود و اهل تحقیق از کلام دیگران باشید ختی اگر عادلی این خبر را به شما داده بود زیرا شاید آن عادل خبر را از فاسقی شنیده باشد، بسیار مراقب این دست از مسائل باشید.

وی با بیان این نکته که هر چه بخواهیم در قرآن موجود است، گفت: هر آنچه که بخواهید در قرآن است، حرفی نداریم که درست و خوب باشد و در قرآن نیامده باشد و در حدیث، اهل بیت ما به آن نپرداخته باشند، گول نخورید، برای طلبه زشت است که به حرف های این و آن جذب شود و از آن ها نقل کند و نداند که بهتر و کاملتر آن مطلب در قرآن و نهج البلاغه موجود است.

دستمان از قرآن پر باشد همه جا حرف اول را می زنیم

مفسر قرآن کریم در پایان افزود: برخی گول بعضی از حرف های به ظاهر زیبا را می خورند باید طلبه ها مراقب باشند هر چه که ما می خواهیم در قرآن و سیره اهل بیت موجود است، برخی از دنیای غرب حرف می زنند می گویند حقوق بشر، در جامعه جهانی به نوعی همه مانند گرگ به دنبال دریدن یکدیگر هستند مانند اینکه ما بگوییم حقوق گرگ ها، حقوق گرگ ها معنی نمی دهد، حقوق بشر را امیرمؤمنان در نهج البلاغه ارائه می دهد، دموکراسی دینی و مردم سالاری را حضرت در نامه های خود تشریح می کنند، این یک حقیقت است که در غرب تمدنی نیست تا گفت‌وگویی باشد، ما طلبه ها نیز اگر دست مان از قرآن پر باشد همه جا حرف اول را می زنیم./202/863/ب1

ارسال نظرات