علت گرایش جوانان به استکبار ستیزی و حمایت از امام خمینی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، رییس پژوهشگاه فقه نظام امروز در آیین بیان درس های از قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به آیه 103 سوره توبه گفت: در این آیات خداوند یکی از راه های تربیت، تزکیه نفس و عبادت را راه های مالی عنوان می کند.
وی افزود:در این آیه خداوند خطاب به حضرت رسول(ص) می فرماید«خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ» یعنی تو از اموال مؤمنان صدقات را دریافت دار که بدان صدقات نفوس آنها را پاک و پاکیزه میسازی و رشد و برکت میدهی، و آنها را به دعای خیر یاد کن که دعای تو در حق آنان موجب تسلّی خاطر آنها شود و خدا شنوا و داناست.
رییس پژوهشگاه فقه نظام ادامه داد: قرآن کریم همانگونه که به طهارت و پاکی جسم اهمیت داده به پاکی روح نیز اهمیت داده و یکی از روش های پاک کردن روح و اموال را پرداخت زکات و خمس عنوان می کند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) در این زمینه تصریح کرد: امام علی(ع) می فرمایند که عبادت های مالی در کنار نماز مایه تقرب به خداوند هستند.
وی با اشاره به اینکه روزی شخصی به امام رضا(ع) نامه نوشت و از حضرت خواست که خمس را به او ببخشد، گفت: امام رضا(ع) در پاسخ به فرد نوشتند که هیچ مالی حلال نمی شود مگر از آن راه هایی که خداوند معین کرده است، پس مگر می خواهی با پرداخت نکردن خمس و زکات خود را از دعای ما اهل بیت(ع) محروم کنی زیرا این اموال ما را به اهداف اسلام نزدیک می کند و با پرداخت خمس مال انسان حلال شده و خداوند به رزق و روزی او نیز برکت می دهد.
رییس پژوهشگاه فقه نظام با تأکید بر نکات تفسیری آیه 112 سوره توبه گفت: خداوند در این آیه به ویژگی های مجاهدان در راه خود اشار کرده و در بیان خصوصیت های مجاهدان می فرماید« التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ» یعنی ( این مؤمنان ) همان توبه کنندگان، عبادت کنندگان، حمد و سپاس گویان، روزه داران، سفرکنندگان ( برای جهاد و تحصیل علم دین )، رکوع کنندگان، سجده کنندگان، فرمان دهندگان به معروف و بازدارندگان از منکر و نگهبانان مرزهای ( اصول و فروع دین ) خدا هستند ، و بشارت ده این مؤمنان را.
وی افزود: این آیه نشانه می دهد که یکی از خصلت هاب مجاهدان در میدان های جهاد این است که شب هنگام اهل توبه، عبادت و تویحد خداوند هستند و روز هنگام مانند شیران در میدان های جهاد حاضر می شود و آن چیزی که توان و صبر مقاومت در روز را به آنها می دهد همین عبادت و توبه در شب است.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در اوصاف 313 یار امام زمان(عج) بیان شده است که آثار سجده و عبادت خداوند بر پیشانی و میان دو چشم این بزرگواران مشهود است.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: امام علی(ع) در شبی که قرار بود روز بعد آن را در جنگ صفین شرکت کنند به یاران خود فرمودند که امشب را تا به صبح با نماز و عبادت و توبه سر کنید و از خداوند بخواهید به شما صبر و مقاومت عطا کند تا بتوانید در مقابل منافقان و کافران بایستید.
وی با بیان اینکه نماز عمود خیمه اسلام و جهاد قله این خمیه ادامه داد: تا عمود و ستون نباشد خیمه نخواهد ایستاد بنابراین رمز مجاهدت روز در میدان جهاد، اقامه نماز و عبادت خداوند در شب هنگام است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نکات تفسیری آیه 24 سوره یونس اظهار کرد: این آیه از آیات قرآن کریم انسان را به درس گرفتن از گذاران عمر و تغییرات عالم طبیعت دعوت کرده و می فرماید«إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا کَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْکُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّي إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلاً أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصيداً کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ» یعنی جز این نیست که مثل زندگی دنیا مانند آبی است که ( به صورت برف و باران ) از آسمان فرو ریختیم که به سبب آن گیاهان زمین از آنچه مردم و چهارپایان می خورند به هم درآمیخت، تا آن گاه که روی زمین زیبایی خود را فرا گرفت و آرایش یافت و ساکنان آن گمان بردند که خود بر (بهره برداری از) آن قادرند (به ناگاه) دستور ما (به صورت سرما یا گرما یا سیل یا تگرگ) در شب هنگام یا روز بر آن فرا رسید، پس همه را به صورت علف های درو شده خشک درآوردیم به طوری که گویی دیروز سرپا نبوده است این گونه ما نشانه ها (قدرت و غضب خود) را (در کتاب تکوین و کتاب تدوین) تفصیل می دهیم برای گروهی که می اندیشند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: با توجه به نکات این آیه اهل تفکر افرادی هستند که از گذران عمر و تغییرات طبعیت درس گرفته و خود را برای سرای باقی آماده می کنند.
وی با اشاره به آیه 57 سوره یونس و بیان مراحل تربیتی قرآن کریم، گفت: خداوند در این آیه می فرماید«يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُديً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ» یعنی ای مردم (ای همه انسان ها در همه تاریخ) به یقین برای شما پند و اندرزی از جانب پروردگارتان آمده (کتابی که سراپا پند و اندرز است) و شفایی برای آنچه در سینه هاست (از عقاید فاسده و صفات رذیله)، و هدایت و رحمتی برای مؤمنان.
رییس پژوهشگاه فقه نظام ادامه داد: با توجه به این آیه مراحل تکامل قرآنی این است که در ابتدا قرآن کریم موعظه است، شفا برای بیماری دل هاست و دل ها را مداوا می کند و پس از مداوای دل ها انسان را هدایت کرده و پس از هدایت قرآن رحمت خداوند برای انسان است.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه اگر قرآن به درستی به نسل جوانان معرفی شود آنها با رغبت به سمت قرآن و امام جامعه خواهند آمد گفت: این موضوع در آیه 83 سوره یونس در ضمن داستان ایمان جوانان به حضرت موسی(ع) بیان شده و آمده است که با وجود اینکه جوانان پیرو حضرت موسی(ع) از جانب فرعونیان ومحافظه کاران قوم خود در خطر و تهدید بودند باز دست از ایمان به خدا و حمایت از حضرت موسی(ع) برنداشتند.
وی با اشاره به اینکه جوانان ایستادگی مقابل استکبار را دوست داشته و ایستادگی در مقابل استکبار برای آنها جذابیت دارد به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان در 14 خردادماه با اشاره به توانایی های شخصیتی امام راحل و جذابیت های شخصیتی ایشان فرمودند«امام خمینی از نظر شخصیتی، «بسیار مستحکم»، «دارای قدرت ایستادگی در سختیها»، «دارای صراحت و صداقت» و «دارای ایمان و توکل به خدا در رفتار و گفتار» بود و این جذابیتهای شخصیتی موجب شد که جوان، «امام و راه او، و نهضت و انقلاب» را انتخاب کند و یکی از اصولی که امام بزرگوار ارائه کرد، «اسلام ناب محمدی (صلیاللهعلیهوآله)» بود؛ اسلامی که نه اسیر تحجر است و نه اسیر التقاط.
حضرت آیتالله خامنهای، «استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی» را از دیگر مبانی جذاب امام برشمردند و خاطرنشان کردند: یکی دیگر از مبانی امام، بیرون آمدن از چنبرهی سلطهی آمریکا بود که برای جوانِ ایرانی، جذاب بود.
بیرون آمدن از چنبرهی سلطهی آمریکا، اکنون نیز برای جوانان کشورهایی مانند عربستان سعودی که دولتهای آنها سالهای طولانی در خدمت منافع آمریکا هستند، جذابیت دارد.
حضرت آیتالله خامنهای به «مردمسالاری»، «حقِ انتخاب و حاکمیت مردم» و همچنین «ایجاد خودباوری در ملت» بهعنوان دیگر مبانی امام اشاره کردند و گفتند: جذابیتهای شخصیتی و مبانی امام خمینی، عامل اصلی پیوستن جوانان به نهضت و انقلاب اسلامی بود که در نهایت موجب پیروزی انقلاب و بروز یک زلزلهی سیاسی در دنیا شد»/837/پ۲۰۲/ی