دلایل روایی بر شب قدر بودن بیست و سوم رمضان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی بعد از ظهر امروز که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: تقلید کورکورانه یکی موانع کسب معرفت الله است.
وی در ابتدا به فضائل لیلة القدر اشاره کرد و افزود: در روایات و سیره معصومین(ع) قرائنی وجود دارد که نشان می دهد شب قدر، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است؛ پیامبر(ص) در دهه آخر ماه مبارک رمضان هر سال در مساجد معتکف می شدند و در شب بیست و سوم خانواده خودشان را صدا می زدند و می فرمودند محروم کسی است که از فیض این شب بی بهره باشد.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان این که اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان با اعمال شب نوزدهم و بیست و یکم متفاوت است، اذعان کرد: در شب بیست و سوم دو غسل وارد شده است که در هیچ شبی از سال دو غسل در یک شب نداریم، یک غسل مقارن با غروب آفتاب و یک غسل بعد از نیمه شب؛ حضرت زهرا(س) روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان به فرزندانشان می فرمودند که در طول روز کمی استراحت کنید تا بتوانید شب را بیدار بمانید، روایت است که اگر فرزندانشان خواب آلوده می شدند مقداری آب به صورت فرزندانشان می زدند تا خواب از چشمشان برود.
امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در یکی از سال های عمر پُر برکتشان کلّ ماه مبارک رمضان را بیمار شدند و روای می گوید امام صادق(ع) در شب بیست و سوم ماه مبارک فرمودند بستر من را از خانه به مسجد ببرید که این شب را در مسجد سپری کنم.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که سعی کنید امشب به گناه آلوده نشوید، ابراز کرد: فردی که در این شب گناه مرتکب می شود مثل فردی است دیگی از برنج را می پزد ولی با یک فضله موش همه آن را نجس می کند.
وی در ادامه به هفتمین مانع از موانع کسب معرفت الله اشاره کرد و توضیح داد: یکی از موانع کسب معرفت الله، تقلید کورکورانه است؛ تقلید به انواع مختلفی تقسیم می شود؛ تقلید عالم از عالم، تقلید جاهل از عالم، تقلید جاهل از جاهل و تقلید عالم از عالم؛ دو قسم اول تقلید جایز بلکه در مواقعی واجب است ولی دو قسم دوم از تقلیدهایی که بیان شد، مطرود و گاهاً حرام است.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی خاطرنشان کرد: آیت الله بروجردی به عنوان مرجع تقلید شیعیان فتوایی دادند که طبق آن بقا بر تقلید از مرجع فوت شده جایز نبود، زمانی که این فتوا در کلّ کشور مطرح شد، آیت الله یثربی به قم سفر کردند و بعد از طی جلسات مباحثه نظر آیت الله بروجردی را در این زمینه تغییر دادند به همین سبب آیت الله بروجردی فتوا دادند که بقا بر مرجع فوت شده جایز است؛ این تقلید نوعی تقلید عالم از عالم است که کاملاً عقلانی است.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که انسان جاهل باید از انسان عامل تقلید کند، تشریح کرد: قرآن در آیه معروفی که می فرماید«وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ ۚ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» مسأله تقلید جاهل از عالم را مطرح می کند؛ انسان دائماً در حال تقلید از کسانی است که نسبت به موضوعاتی که او جهل دارد، عالم هستند؛ حتی در هنگام پیدا کردن یک آدرس مراجعه به کودکی که سواد خواندن و نوشتن ندارد جایز و عقلایی است.
استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: آقای پورمقدس که متخصص قلب و عروق هستند برای بنده می گفتند زمانی که بنده جزء کادر پزشکی امام خمینی(ره) بودم، متوجه شدیم که وضعیت قلبی امام به جایی رسیده است که اگر روی پاهایشان بایستند و نماز بخوانند برایشان ضرر دارد این مسأله را با خانواده ایشان مطرح کردیم و آن ها گفتند امام هرگز نمازشان را نشسته نخوانده اند و من تصمیم گرفتم این مسأله را با خودِ امام مطرح کنم به همین سبب خدمت ایشان رسیدم و عرض کردم، بنده مقلد شما در مسائل فقهی و علوم دینی هستم آیا شما در امور پزشکی متخصص هستید یا این که مقلد متخصصان خواهید بود، امام خمینی(ره) فرمودند بنده در مسائل پزشکی مقلد پزشکان هستم، من به ایشان عرض کردم نباید نمازتان را ایستاده بخوانید چرا که برای قلبتان ضرر دارد و امام خمینی(ره) فرمودند چرا این مسأله را زودتر مطرح نکردی و نظر ما را اِعمال کردند.
وی با بیان این که نباید متعصبانه چیزی را بپذیریم، افزود: چندین هیئت مذهبی خدمت آیت الله بروجردی در قم رسیدند و آقای بروجردی در توصیه ای به آن ها فرمودند سعی کنید در عزاداری از اعمالی که سبب وهن شیعه می شود، پرهیز کنید ولی عده ای از آن ها گفتند یازده ماه از سال را ما مقلد شما هستیم و اعتراضی در این زمینه نداریم، اگر می شود 10 روز از سال را شما مقلد ما باشید و کاری به عزاداری ما نداشته باشید.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان این که بدترین نوع تقلید، تقلید عالم از جاهل است، تشریح کرد: تقلید عالم از جاهل آن زمانی است که یک خطیب به جای در نظر گرفتن خداوند در سخنرانی هایش، مستمع را در نظر می گیرد و متناسب با نظر مردم سخنرانی می کند.
امام جمعه موقت اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: یکی از دوستان بنده برای سخنرانی به منزلی دعوت شده بود و تعریف می کرد بانی جلسه مبحث روحانی قبل از من را به خوبی گوش می کرد ولی زمانی که من بالای منبر می رفتم به کاری مشغول می شد و جلسه را ترک می کرد، من نیز متعجب شدم و با آن روحانی که قبل از من منبر می رفت مسأله را مطرح کردم؛ آن روحانی از من پرسید موضوع بحث شما چیست، من گفتم، رباخواری، آن روحانی گفت مطمئناً بانی جلسه به دلیل این که خودش رباخوار است سرِ جلسه شما حاضر نخواهد شد، من به او گفتم پس چرا پای منبر شما می نشیند، او گفت موضوع بحث من احترام به والدین است و چون او فرزندانی دارد که احترامش را حفظ نمی کنند موضوع بحث من را دوست داشته است./201/867/ب1