۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۵۰۶۰۵۵
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی:

در سبک زندگی غرب، انسان ها فدای امکانات می شوند

حجت الاسلام نظافت با اشاره به تغییر سبک زندگی جامعه به سمت الگوهای غربی گفت: در سبک زندگی غرب ساخته که حتی خود غرب بدان عمل نمی کند، امکانات و زندگی تجملاتی بر معرفت و ارزش ها ترجیح دارد و انسان ها فدای امکانات می شوند.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) ظهر امروز در نشست اخلاقی ماه رمضان در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه انسان برای حفظ شخصیت، هویت و ایمان باید اهل مطالعه و یادگیری باشد، افزود: پس از آموختن، وظیفه ما انتقال به دیگران است؛ در غیر این صورت مانند ثروتمندی که در قیامت کمرش از بار مال تلمبار شده است؛ خمیده و بارمان سنگین می شود.

زکات علممان را بپردازیم

حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: اشکال نیروهای ارزشی ما این است که در مدار بسته خود محدود بوده و با دیگران ارتباط نمی گیرند و زکات علمشان را نمی دهند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: همه باید در ترویج علم نقش آفرین باشیم؛ علم برخلاف ثروت هر چه بیشتر ترویج شود بیشتر می شود، اگر اطلاعات افراد به روز نباشد یا آگاهی نداشته باشند دچار افراط و تفریط می شوند و نقشه راه منظم و مشخصی حتی در کارهای خیرشان نخواهند داشت.

وی یادآور شد: اگر انسان آگاهی و قوام شخصیت نداشته باشد اهل سخاوت هم که باشد اسراف می کند در حالی اسراف بسیار نهی شده است.

حجت الاسلام نظافت ادامه داد: در روایت است که نشانه انسان کامل، آگاهی نسبت به دین، صبر در مشکلات و تقدیر و اندازه گیری در معیشت است، البته برنامه ریزی و اندازه گیری به معنای بخل یا سخت گیری نیست.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج)، بهترین سرمایه گذاری ها را سرمایه گذاری برای تربیت انسان دانست و افزود: هر چه روی تربیت انسان ها به ویژه فرزندان سرمایه گذاری کنیم، هدر نمی رود؛ به عنوان مثال اگر می بینیم در مدارس دولتی دین فرزندمان از دست می رود باید برای آموزش خصوصی او توسط خودمان یا دیگری هزینه کنیم.

همه داشته های ما امانت خدا هستند

وی با تأکید بر اینکه مالک حقیقی همه داشته های ما خداوند است، تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمود هر که ثروت پیدا می کند بداند مال خدا است و خدا آن را امانت در دستش قرار داده و اجازه خرج آن را داده که برای ازدواج، مرکب و خانه خرج کند اما با رعایت میانه روی؛ یعنی اگر با اینکه ماشین 20 میلیونی کار ما را راه می اندازد، ماشین 200 میلیونی بخریم، اسراف و حرام است.

حجت الاسلام نظافت با تأکید بر ضرورت توجه به نظر خداوند در صرف مال و ثروت، گفت: شرط انفاق این است که خود را مالک ندانیم؛ امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند «من ضمانت می کنم افرادی که میانه رو باشند هرگز گرفتار فقر نمی شوند».

استاد حوزه علمیه با اشاره به تغییر سبک زندگی جامعه به سمت الگوهای غرب ساخته افزود: در سبک زندگی غرب ساخته که حتی خود غرب بدان عمل نمی کند، امکانات و زندگی تجملاتی بر معرفت و فرزند فرهیخته ترجیح دارد و انسان ها فدای امکانات می شوند./930/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات