۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۵۰۸۹۲۲
‍ حجت الاسلام والمسلمین هدایت نیا مطرح کرد؛

عدم موفقیت تلاش های صورت گرفته برای رفع موانع ازدواج

استاد حوزه و دانشگاه ترس از آينده و ازدواج هراسي را از مهمترين موانع پيش رو برشمرد و گفت: تلاش های صورت گرفته برای رفع موانع ازدواج موفق نبوده است.
فرج الله هدایت نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین فرج الله هدایت نیا، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امروز در برنامه آفتاب شرقی با اشاره به اهمیت ازدواج عاقلانه در اسلام گفت: در حال حاضر متأسفانه سن ازدواج در کشور ما بالا رفته است و این بالا رفتن سن ازدواج به این معنا نیست که جوانان میل به ازدواج نداشته باشند بلكه موانع پيش رو امكان ازدواج را از آنها سلب كرده و كم هستند كسانی كه تجرد زيستی را به عنوان سبک زندگی انتخاب كرده باشند.

وی با اشاره به روایت هایی از ائمه معصوم(ع) درباره گزینش و انتخاب همسر افزود: ائمه معصوم(ع) می فرمایند که همسر خوب يكي از چند نياز ضروري انسان است.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: بر اساس روايتي از امام صادق (ع) چند چيز است كه اگر كسي يكي از آنها را نداشته باشد، پيوسته عيشش ناقص، عقلش زايل و قلبش مشغول است و اين چند نياز ضروری را می شمارند و از سلامتی شروع می كنند، به امنيت می رسند و چهارمين نياز ضروری انسان را امام صادق (ع)، انيس موافق مي داند.

حجت الاسلام والمسلمین هدایت نیا اظهار کرد: از امام صادق(ع) می پرسند انيس موافق چه كسی است که امام می فرمايند«همسر صالح، فرزند صالح و دوست صالح هستند».

وی افزود: امام صادق (ع)، پنجمين نياز ضروری انسان را هم آرامش می داند.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن متذكر شدن كاهش شديد آمار ازدواج در سال هاي اخير، تلاش ها برای رفع موانع ازدواج را موفق ندانست و گفت: يكي از مهمترين موانع پيش رو ترس از آينده و ازدواج هراسی است و مشكلاتی كه به ازدواج هراسی منجر می شود نتيجه انتخاب غلط است.

حجت الاسلام والمسلمین هدایت نیا مشكلات اقتصادی از قبيل بيكاری، فقدان امنيت شغلی و درآمد ناكافی را به عنوان موانع ازدواج، نيازمند حمايت دانست تا موعظه و تصریح کرد: موعظه در این زمینه کار ساز و نتیجه بخش نیست.

وی درباره ازدواج عاقلانه در اسلام، دسترسي آسان به رفتارهاي جنسي غير شرعي را جزء موانع ديگر ازدواج دانست و افزود: اگر دسترسي به پاسخ دهنده های مثبت و حلال سخت باشد طبيعتا گرايش به سمت الگوهاي بديل افزايش پيدا مي كند؛ حال آنكه وظيفه ما تسهيل دسترسی به الگوهای حلال است.

استاد حوزه علمیه قم تلاش های فضای مجازی برای قبح زدايی از تجرد و روابط فرازناشويی را مانع ديگر ازدواج دانست و افزود: خدمت نظام وظيفه برای پسران و تحصيلات عالی به سبب بالا رفتن سن ازدواج و توقعات در صورت عدم مديريت صحيح از ديگر موانع بر سر راه ازدواج جوانان است.

حجت الاسلام هدايت نيا با اشاره به قانون تسهيل شرايط ازدواج جوانان، این قانون را در زمره قوانين معطلی دانست كه دوازده سال از تصويب آن می گذرد و در صورت اجرای صحيح مي تواند خيلی از مشكلات را از سر راه بردارد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات