۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۵۰۹۱۷۶
معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف آذربایجان‌شرقی:

حوزه علمیه صادقیه دارای بزرگترین موقوفات آذربایجان است

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی گفت: چندین روستا، تیمچه بازار تاریخی تبریز، یخچال قدیمی، مغازه و حتی زورخانه برای تأمین نیازهای مالی حوزه علمیه صادقیه تبریز در گذشتگان دور وقف شده است.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدعلی فاضلی نسب، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی امروز در کارگاه آموزشی تخصصی وقف ویژه‌ مدیران خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه در تبریز به اهمیت احیای موقوفات استان با کمک اصحاب رسانه تأکید کرد و اظهار داشت: ربع رشیدی یکی از بزرگترین موقوفات جهان اسلام است.

وی با بیان این‌که وقف‌نامه ربع رشیدی در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت شده است، خاطرنشان کرد: این موقوفه به مرکزیت تبریز دارای موقوفات و رقبات بسیاری در سراسر کشور و حتی کشورهای منطقه است که اگر احیا شوند، عواید حاصل از اجرای نیات واقف آن تحولات بسیاری در منطقه ایجاد خواهد کرد.

فاضلی‌نسب با اشاره به این‌که حوزه علمیه صادقیه تبریز نیز دارای بزرگترین موقوفات در آذربایجان است، خاطر نشان کرد: چندین روستا، تیمچه بازار تاریخی تبریز، یخچال قدیمی، مغازه و حتی زورخانه برای تأمین نیازهای مالی حوزه علمیه صادقیه تبریز در گذشتگان دور وقف شده است که اقدامات برای احیای موقوفات و به‌روز رسانی اجارات انجام می گیرد.

وی با تأکید بر این‌که هیچ‌گاه نمی توان برخلاف نیت واقف عمل کرد، گفت: عواید حاصل از موقوفه باید در راستای اجرای آنچه که واقف بدان نیت کرده است، صرف شود، متأسفانه در جامعه به‌گونه‌ای القا شده که سازمان اوقاف خود درآمد حاصل از موقوفات را تصاحب می‌کند، در حالیکه این سازمان از سوی حاکم شرع تنها متولی امور موقوفات است.

فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی اهمیت کار رسانه‌ای در عرصه احیا و صیانت از موقوفات را یادآور شد و گفت: اصحاب با قلم‌فرسایی و با اطلاع رسانی در زمینه اهمیت وقف می‌توانند در حوزه‌ی رسانه نیز موقوفاتی را ایجاد کنند؛ وقف همواره برای انسان ماندگار بوده و چون چشمه‌ای همیشه جاری حتی پس از مرگ آثار و برکاتش شامل حال واقف است.

فاضلی نسب با بیان این‌که سازمان اوقاف و امور خیریه هیچ نیازی به مالکیت موقوفات ندارد، بلکه وظیفه ثبت، نگه‌داری و دقت در اجرای نیات واقفان را بر عهده دارد، گفت: سامانه ثبت موقوفات راه‌اندازی شده و هر موقوفه شخصیت حقوقی مستقل دارد، از این رو مسائل مالی هر موقوفه مربوط به خود بوده و تنها در جهت عمل به نیت واقف هزینه می شود.

همچنین محمدحسین زیرک‌نژاد، کارشناس مسؤول اجارات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، در این کارگاه آموزشی به تشریح و ارایه تعاریف لازم درخصوص اصطلاحات فقهی و حقوقی مرتبط با وقف پرداخت و اظهار داشت: تولیت تمامی مساجد با اداره کل اوقاف و امور خیریه است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت احیای موقوفه ربع رشیدی تبریز اظهار داشت: موقوفه ربع رشیدی از بزرگترین موقوفاتی بوده که متأسفانه تا به امروز احیا نشده است، نیت واقف نیز علم البدان و علم الادیان است، که در راستای احیای آن اقداماتی شروع شده اما مسأله بقدری پیچیده و دارای عرصه بین المللی می باشد که نیازمند عزم تمامی وزارتخانه‌های کشور است./203/935/ب1

ارسال نظرات