۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۵۰۹۵۱۶
آیت‌الله جاودان:

هدف از حیات دنیوی انسان، مودب به آداب الهی شدن است

استاد اخلاق حوزه هدف از حیات دنیوی انسان را مؤدب به آداب الهی شدن دانست و گفت: عملکرد انسان مؤدب براساس ضوابط الهی صورت می‌پذیرد و از گناه پرهیز می‌کند.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدعلی جاودان استاد اخلاق، شامگاه چهارشنبه 14 تیرماه در کلاس  هفتگی درس اخلاق که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد(ره) برگزار شد، گفت: نماز جماعت تمرینی برای مؤدب شدن و کسب نظم است، بنابراین عملکرد انسان مؤدب براساس ضوابط صورت می‌پذیرد.

وی افزود: زمانی که انسان متولد می‌شود از هر چیزی تهی است او به این عالم پا مینهد تا مؤدب به آداب الهی شود، بنابراین عبور چنین شخصی از حوادث آخرت در نهایت سلامت به سهولت انجام خواهد گرفت.

آیت‌الله جاودان انبیا و اولیای الهی را فرستادگان از سوی خداوند برای تربیت و ادب بشریت دانست و اظهار داشت: امام سجاد(ع) در کتاب نورانی صحیفه سجادیه می‌فرمایند «السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه» سلام بر تو ای ماه بزرگ خدا، ماه عید اولیا الله؛ اگر کسی شیرینی عید ماه مبارک رمضان را بچشد روز شادمانی او خواهد بود.

این استاد اخلاق با طرح این پرسش که ماه مبارک رمضان ماه گرسنگی و تشنگی بوده پس چگونه ممکن است که این ماه برای انسان گرسنه و تشنه عید و ایام شادمانی باشد، گفت: امام سجاد(ع) در این فراز نورانی از شادمانی دیگری سخن به میان می‌آورد شادمانی که اگر انسان ذره‌ای از آن را بچشد حاضر است از خیلی راحتی‌های ظاهری دنیا بگذرد.

وی ادامه داد: در روایات ائمه اطهار(ع) بارها به این نکته «روزی که انسان گناه نکند آن روز عید است» اشاره شده و در جای دیگر پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «انسان هیچ دردی جز گناه ندارد» بنابراین روزی که انسان گناه نکند آنروز برای او عید است به همین دلیل تمام ایام و ساعات عمر اولیای الهی عید به شمار میرود.

آیت‌الله جاودان مقدار شادمانی ترک گناه را غیر قابل شمارش و توصیف بیان کرد و عنوان داشت: انسان مومن که فارغ از هر گونه گناه است در خواب هم کامش شیرین است و این شیرینی ترک گناه را در همه حالات درک می‌کند.

این استاد اخلاق ادامه داد: هیچ چیزی نمی‌تواند عیدی را که با انجام عمل صالح و ترک گناه به دست می‌آید نقض و باطل کند، روز عاشورا امام حسین(ع) در مواجهه با بلاها بسیار شادمان بود به همین دلیل مرگ سبب نمی‌شود عید اولیای الهی پایان یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان باید مراقب باشد شادمانی ابدی‌اش را به کدامین لذت می‌فروشد، لذت زودگذر انجام یک گناه یا درک شادمانی ترک معصیت الهی./۸۱۳/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات