۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۵۱۳۵۲۶
امام جمعه بجنورد:

حسن ظن از مؤلفه‌های سلامت دینی و دین‌داری است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: حسن ظن و خوش‌گمانی نسبت به خدا و خلق خدا یکی از مؤلفه‌های سلامت دینی و دین‌داری سالم است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم، با اشاره به رابطه میان دین‌داری و بدگمانی، اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «آفة الدین سوء الظن» و تأکید می‌کند که آفت دین‌داری بدگمانی است.

وی با بیان اینکه دین پدیده‌ای است که مانند هر موجود زنده در معرض آسیب و آفت است، افزود: در آموزه‌های دینی به این‌گونه آفت‌ها اشارت‌های لطیفی شده که شناخت آنها سبب می‌شود مسلمان از سلامت دینی برخوردار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه مواردی که سبب می‌شود دین مسلمان آفت‌زده نشود فراوان است که یکی از آنها حسن ظن است، ادامه داد: خوش‌گمانی نسبت به خدا و خلق خدا یکی از مؤلفه‌های سلامت دینی و دین‌داری سالم است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: انسانی که از صفت زیبای حسن ظن برخوردار باشد، فکر و ذهنش در پی این و آن نیست و عدم تمرکز و پراکندگی فکری و ذهنی ندارد؛ بلکه همواره با عینک خوش‌بینی به عالم و آدم می‌نگرد و درنتیجه نوعی آرامش بر وجودش حاکم می‌شود و دینش از علف هرز بدگمانی مصون و محفوظ می‌ماند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل حفاظت دین مدارا با مردم است، افزود: عامل دیگری که در سلامت دین نقش اساسی دارد و دین آدمی را از آفت حفاظت می‌کند، مدارا و تعامل با همنوعان و هم‌کیشان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: امام علی(ع) در این زمینه می‌فرماید: «سلامة الدین و الدنیا فی مداراة الناس» و سلامت دین و دنیا را درگرو مدارا با مردم می‌دانند.

وی با بیان اینکه مدارا کردن در سیره پیامبر و اهل بیت کاملاً برجسته و پررنگ وجود داشته است، اظهار کرد: البته مدارا به معنای سازش ذلیلانه و عقب‌نشینی از حق و حقوق انسانی و اسلامی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: مفهوم مدارا این است که انسان در برابر بی‌انصافی‌ها و خشونت‌ها با روحی بلند و باصفا و با عملکردی انسانی آسیب‌ها را تبدیل به ارزش کند و انسان‌های فراری از دین و ارزش‌ها را به حوزه جاذبه دین‌داری دعوت کند./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات