۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۵۱۴۶۶۸
آیت‌الله تحریری:

فقاهت و بصیرت دینی خبرگان اساس صیانت از انقلاب است

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه با اشاره به این‌که فقاهت و بصیرت دینی اساسی‌ترین شاخصه‌های اعضای مجلس خبرگان است، گفت: پس از رحلت امام راحل همین دو شاخصه باعث شد که مجلس خبرگان شایسته‌ترین انتخاب خود را در نظام اسلامی ایران به ثبت برساند.
آیت الله محمد باقر تحریری

آیت‌الله محمدباقر تحریری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تحلیل اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان رهبری در الگوی نظام ولایی اسلامی ایران پرداخت و اظهار داشت: در عصر غیبت بر اساس اعتقاد فقهی علمای بزرگ اسلام اگر زمینه ایجاد حکومت وجود داشته باشد بر فقیه لازم است که حکومت الهی را احیا کند.

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم به شکل‌گیری انقلاب اسلامی اشاره کرد و عنوان داشت: در منابع ثقلین به‌عنوان تکلیف شرعی برای امت اسلام تصریح‌شده است که مردم در زمان غیبت برای حل مبانی اعتقادی و دینی خود به فقها مراجعه کنند؛ این در حالی است که این الگوی مواجهه با فقیه در شئون سیاسی به‌عنوان بیعت تعبیر می‌شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم شناخت فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت را مترتب بر شاخصه‌های ویژه‌ای توصیف کرد و ابراز داشت: در قانون اساسی نظام اسلامی خبرگان رهبری به دلیل توانمندی فقهای آن به‌منظور تعیین و تشخیص فقیه جامع‌الشرایط زمان یادشده است؛ چنانکه در مسئله حاکمیت دینی جایگاه خبرگان به‌منظور تعیین و تشخیص مصادیق فقیه جامع‌الشرایط مورد توصیف دین است.

آیت‌الله تحریری با اشاره به این‌که فقاهت و بصیرت دینی اساسی‌ترین شاخصه‌های اعضای مجلس خبرگان رهبری است، گفت: پس از رحلت امام راحل همین دو شاخصه باعث شد که مجلس خبرگان رهبری شایسته‌ترین انتخاب خود را در نظام اسلامی ایران به ثبت برساند.

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم برخورداری از رهبری آگاه و بصیر همچون رهبر معظم انقلاب را از نعمت‌های الهی توصیف کرد و ابراز داشت: این نعمت که با هدایت الهی اعضای خبرگان امت اسلام محقق شده است یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای است مجلس است؛ بر این اساس شاهد این حقیقت هستیم که رهبر معظم انقلاب در طول این 34 سال در الگویی رهبری پیامبرگونه کشتی انقلاب را در این اقیانوس مواج به‌سوی سعادت و تعالی هدایت فرموده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم نظارت به جایگاه رهبری را از دیگر وظایف خبرگان رهبری توصیف کرد و اظهار داشت: نظارت به کنش‌های فردی و سیاسی رهبری نشان از آن است که اعضای خبرگان رهبری باید در جایگاه خاصی از فقاهت دینی باشند؛ چراکه آگاهی سیاسی و بصیرت دینی تنها شاخص رصد جایگاه رهبری در نظام مقدس اسلامی ایران است.

آیت‌الله تحریری ولایت را محور انقلاب اسلامی توصیف کرد و عنوان داشت: اصالت انقلاب استکبارستیزی و سلطه‌ستیزی است؛ بر این اساس نظام سلطه همواره مجلس خبرگان رهبری به‌منظور تضعیف نظام اسلامی ایران مورد هجمه قرار می‌دهد./837/ ۳۰۲/ص

ارسال نظرات