۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۱۴۷۳۷
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

سوءظن و بدگمانی از آفت‌های دین و باور ایمانی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: سوءظن و بدگمانی درخت ستبر دین‌داری را از درون تهی ساخته و مانند موریانه در آن رخنه و نفوذ می‌کند؛ درنتیجه شجره طیبه دیانت را به درختی بی‌ثمر و پژمرده بدل می‌سازد.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، اظهار کرد: دین‌داری مجموعه‌ای از فضائل و صفات نیک است که برخورداری از آن خصال، دین انسان را کمال و شجره ایمانی او را بارور می‌سازد.

وی افزود: امام علی (ع) در این زمینه می‌فرماید: «وثلاث هن کمال الدین: الأخلاص والیقین والتقنع» و تأکید می‌کند که سه چیز مایه کمال دین است؛ اخلاص و یقین و روحیه قناعت.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به آفت‌های دین، اضافه کرد: در برابر سلامت دین و کمال دین‌داری، عنوان آفت قرار دارد و در آموزه‌های دینی آنچه بوستان ارزش‌ها و مزرعه باورها را به آتش می‌کشد و دین را از خاصیت و اثرگذاری بازمی‌دارد، به‌عنوان آفت مطرح شده است.

وی با بیان اینکه هواپرستی یکی از آفت‌های دین است، خاطرنشان کرد: مسلمانی که نتواند حوزه جان و روح خود را مدیریت کند و در تقابل عقل و هوی، عقل را مغلوب و هوای نفس را غالب سازد، مسلمان شکست‌خورده و زمین‌خورده‌ای است که گرفتار ذلت و خواری شده است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: امام علی (ع) می‌فرماید: «کم من عقل اسیر تحت هوی امیر» و تأکید می‌کند در نبرد و درگیری هواهای نفسانی و خرد انسانی باید میدان را از هواها گرفت و به امامت عقل و امارت او تن داد وگرنه اسارت و ذلت قطعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: امیرالمؤمنین در کلام دیگری می‌فرماید: «آفة الدین الهوی» و آفت دین و دین‌داری را پیروی از هوای نفس می‌داند.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه یکی دیگر از آفت‌های دین بدگمانی است، افزود: سوءظن و بدگمانی از آفت‌های دین و باور ایمانی است.

وی گفت: بدگمانی درخت ستبر دین‌داری را از درون تهی می‌سازد و مانند موریانه در آن رخنه و نفوذ می‌کند و درنتیجه شجره طیبه دیانت را به درختی بی‌ثمر و پژمرده بدل می‌سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه در یک نگاه کلان و کلی سوءظن را می‌توان به سه بخش سوءظن به خود، سوءظن به خدا و سوءظن به مردم تقسیم کرد، اضافه کرد: سوءظن و گمان بد به خود داشتن امری مثبت و ارزشمند است.

وی اضافه کرد: انسان مسلمانی که دارای اعمال و رفتار نیک است ممکن است دچار غرور و عجب و مانند آن شود، مسلمان هوشمند کسی است که همواره خود را و نفس خود را متهم می‌کند که دارای قصور و تقصیر است، هیچ‌گاه خود را کامل نمی‌بیند بلکه همواره خود را بدهکار و ناقص و ناتمام می‌بیند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: ازاین‌رو امام علی (ع) می‌فرماید: «فهم لأنفسهم متّهمون ومن اعمالهم مشفقون»؛ پرهیزگاران همواره خود را متهم به کم‌کاری می‌کنند و از کردار خود ترسناک‌اند./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات