۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۵۲۱۶۱۱
چند خبر کوتاه سیاسی؛

عنصر وجودی شهیدان باهنر و رجایی فراتر از دولتمردی بود

عنصر وجودی شهیدان باهنر و رجایی فراتر از دولتمردی بود، ویتنام کشوری با سابقه طولانی در مبارزه با استعمار است و وزارت کشاورزی درباره محصولات «تراریخته» به عنوان یک مدعی ورود کند برخی از عناوین اخبار کوتاه سیاسی هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگی عصر امروز در مراسم بزرگداشت شهدای شهریور ماه اظهار داشت: عنصری که در شخصیت باهنر و رجایی وجود داشت فراتر از دولت و دولتمردی بود.

وی افزود: ماجرایی که به شهادت بهشتی و رجایی و باهنر انجامید آن اختلافات همچنان باقی است و صحبت از دو جناح فکری است. اشخاص عوض شدند اما باز مواضع و حرف‌ها همان حرفهای دوران انقلاب است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: 22 اسفند 59 شهید بهشتی به امام(ره) نامه می‌نویسند که در حکومت دوگانه بین مدیران کشور وجود دارد که جنبه شخصی آن مهم نیست و آن به دو بینش بر می‌گردد.بینشی معتقد به اجتهاد پویا زنده برا اداره حکومت است ام اندیشه دیگر ترکیبی از اندیشه‌های بینابین و مکتب های غربی است"  که اشاره دارد به بنی صدر بازرگان و جبهه ملی اشاره دارد. اما ما معتقد به  اداره حکومت به اجتهاد پویا هستیم.

رحیم پور ازغدی افزود: اگر این دو بینش در کشور ادامه یابد نه مشکلات اقتصادی اجتماعی در کشور ایجاد می شود و نه می توانیم برای آینده کشور برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به هشدارهای شهید بهشتی افزود: هم حاکمیت و قدرت دست بنی صدر بود هم نقش  اپوزیسیون را بازی می کرد و شهید بهشتی  تاکید کرد که در تلاشهایی اخیر

این جریان مشهود است که ولایت فقیه را تشریفاتی کنند و رهبری شخص شما را اکنون پذیرفتند اما برای حذف آن تلاش می کنند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به نامه شهید بهشتی  بیان کرد: شما مخالف حضور بازرگان در شورای انقلاب بودید اما با اصرار ما پذیرفتید اما وزارت خارجه و وزارت اقتصاد را به بنی صدر  و ابراهیم یزدی سپردید که نشان می داد ما دنبال انحصار طلبی نبودیم.

وی با اشاره به نامه  آیت الله  هاشمی در 25 بهمن 59 به امام تشریح کرد:آیت اله هاشمی در این نامه تاکید می کند خیلی ها فکر می‌کنند ما و جریان مقابل سر قدرت یا هم می جنگیم و متساوی ما را نصیحت می‌کنند.

شما تا حالا صلاح ندانستید ما را از تردید بیرون بیاورد چرا موضع گیری صریح نمی کنید ما داریم راه شما را پیش میبریم اما به ما می گویند افراطی.

رحیم پور با اشاره به بخش دیگری از این نامه افزود: هاشمی در نامه خود به امام نوشت که شما روزنامه آیندگان را تحریم می کردید و از حضور زنان بی حجاب در ادارات جلوگیری می کردید و این موارد مورد اختلاف ما با کسانی مانند بنی صدر  است و  آیا بی خط بودن و بی طرف بودن خوب است؟  لااقل به خود ما بگویید آیا رواست ما یک طرف و بنی صدر یک طرف و شما ناصح بی طرف  باشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نامه امام (ره) گفت: ملت عزیز بدانند که مبارزه با رفاه طلبی در تناقض است و امام فرمود تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر را چشیده اند، و ما اول انقلاب اشتباه کردیم حکومت را دست لیبرال ها دادیم. ما راه سازش را بلدیم اما اگر از مکتب عدول کنیم ممکن است جهان خواران ما را به عنوان کشوری ضعیف و بی فرهنگ قبول کنند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همه دعواهای امروز همان دعواهایی دهه شصت است بیان کرد: شهید رجایی معتقد بود وزیر سرمایه دار در کابینه نمی خواهم و در انتخابات باید شیوه تبلیغاتی را از راههایی غربی جدا کنیم و سر مسائل قدرت رقابت نکنیم و از پایین جامعه به بالا برویم و در آموزش و پرورش بچه ها را ابوذر وارانه پروش کنیم و در روابط خارجه اول به استقلال بعد به روابط فکر می کنیم.

وی گفت: الان برخی می گویند اگر بشود وزیر هم از خارج می‌آورند خودشان خسته شدند می گویند ملت خسته شدند، نمی توانید  شما کنار بروید لذا تو نمی توانی.

رحیم پور ازغدی در پایان گفت: امام گفت از آمریکا نترسید از خودتان بترسید.

لاریجانی در دیدار با نایب رئیس مجلس نمایندگان ویتنام:

ویتنام کشوری با سابقه طولانی در مبارزه با استعمار است

علی لاریجانی امروز(سه شنبه) در دیدار با ژنرال دوباتی نایب رئیس مجلس نمایندگان ویتنام گفت: مبارزاتی که هر دو ملت ایران و ویتنام علیه استعمارگران داشته‌اند باعث شده تا ملتی قدرتمند با ظرفیت بالا داشته باشیم و این یکی از نقاط مشترک دو ملت است.

وی خاطرنشان کرد: الان شرایط در کشور شما عوض شده و رو به پیشرفت هستید و کشور ما آمادگی دارد تا در زمینه های مختلف با شما همکاری داشته باشد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به زمینه های موجود توسعه روابط،اظهار داشت: دو کشور در زمینه های کشاورزی، معادن و پتروشیمی می توانند با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند.

وی ضمن تشکر از حضور هیات ویتنامی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، گفت: حضور شما نشان دهنده عمق روابط دوستی میان دو کشور است و امیدوارم که در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و پارلمانی بتوانیم همکاری ها را گسترش دهیم.

همچنین در این دیدار ژنرال دوباتی نایب رئیس مجلس نمایندگان ویتنام گفت: این اولین سفر من به ایران است و از اینکه با مردمی مهربان و مهمان نواز مواجه شده ایم ، بسیار خرسندیم.

وی افزود: تاریخ روابط میان دو کشور ایران و ویتنام به سال های دوری بر می گردد و ما با این سفر می خواهیم یک دریچه جدیدی بر روی این ارتباطات گشوده و سطح روابط را ارتقاء بخشیم.

نایب رئیس مجلس نمایندگان ویتنام اظهار داشت: مردم دو کشور تجربیات تلخی از جنگ و مبارزه با آمریکا دارند و این نشان دهنده آن است که مردم ما خواهان استقلال کشورشان در سایه صلح و آرامش است.

وی درخصوص سابقه مجلس نمایندگان ویتنام، گفت: مجلس ما سابقه 70 ساله دارد و در این مدت تغییرات زیادی در ساختار آن بوجود آمده است و اکنون ما 494 نماینده در مجلس داریم که 27 درصد آن را زنان تشکیل می دهند و حتی رئیس مجلس و یکی از نواب ما خانم هستند.

ژنرال دوباتی در پایان از طرف رییس مجلس نمایندگان ویتنام از لاریجانی برای سفر به این کشوردعوت کرده و اظهار داشت: ما خواستار گسترش روابط در سطوح بالا و در زمینه های مختلف بالاخص حوزه پارلمانی هستیم و امیدواریم که با قبول دعوت رییس مجلس ویتنام و سفر به این کشور بتوانیم این امر را تحقق بخشیم.

جلیلی در نشست تخصصی بررسی نقاط ضعف و قوت وزارت جهاد کشاورزی:

وزارت کشاورزی درباره محصولات «تراریخته» به عنوان یک مدعی ورود کند/ وزیر کشاورزی نسبت به برخی وزرا عملکرد بهتری داشته است

در راستای سلسله جلسات «سایه تمدن اسلامی برای تایید، تکمیل و تصحیح برنامه های دولت دوازدهم»، نشست تخصصی بررسی و نقد برنامه های محمود حجتی وزیر کشاورزی دولت دوازدهم در دفتر سعید جلیلی برگزار شد.

در این جلسه که با حضور سعید جلیلی برگزار شد، مهندس غلامحسن آقایا رئیس سابق موسسه پژوهش های کشاورزی، دکتر جواد توکلیان نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در فائو، دکتر عباسی استاد بیوتکنولوژی گیاهی دانشگاه تهران، مهندس جعفر خلقانی معاون سابق وزیر کشاورزی، دکتر ابراهیم پورجم عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر نوروزیان عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دکتر سید جواد میر عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مهندس داداشی کارشناس مسایل کشاورزی و دانشجوی دکترای بیوتکنولوژی کشاورزی حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه جلیلی با تاکید بر اهمیت بحث کشاورزی گفت: اگر  مسیر صحیحی در کشاورزی  طی می شود وظیفه همه  ماست  آن  را تقویت و تایید کنیم هم چنانکه اگر هم اشکالی وجود داشته باشد باید کمک شود تا تصحیح شود و اگر هم موضوع یا اولویتی مورد غفلت قرار گرفته باید تذکر داده شود تا مشکلات به حداقل رسیده و مسیر به شکل صحیح طی شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تشکیل این قبیل جلسات و رصد مشکلات واقعی کشور مصداق یک «کار سیاسی صحیح» است گفت: برخلاف تصوری که برخی از کار سیاسی دارند، ما معتقدیم کار سیاسی صحیح، رصد مشکلات اصلی کشور و ارائه راه حل برای آنهاست نه کارهای صرفا انتخاباتی، زرد و زودگذر که کمکی به حل مشکلات و تعالی فرهنگ سیاسی کشور نمی کند.

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بررسی هایی که تاکنون کارگروه کشاورزی ما داشته است، جناب مهندس حجتی وزیر کشاورزی نسبت به برخی  وزرای دیگر  عملکرد بهتری داشته اند، هرچند اشکالاتی نیز وجود دارد که در این جلسه به آنها خواهیم پرداخت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از نقاط قوت حجتی که در دولت قبلی و پیش از آن نیز در دولت هشتم سابقه تصدی وزارت کشاورزی را داشته «سابقه جهادی» است و به همین علت هم انتظار از ایشان بالاتر است؛ برخلاف برخی دیگر از مسئولان، وی بر موضوع «خودکفایی» تاکید داشته و از طرف دیگر بر «قانون تمرکز تولید و بازار محصولات کشاورزی» نیز توجه خوبی داشته است.

وی افزود: مسئولان نباید هیچگاه تحت تاثیر برخی جو سازی های غلط، مصالح چند روزه را بر مصحلت های درازمدت ترجیح دهند و یکی از ویژگی های مثبت مهندس حجتی این بود زمانی که قیمت برخی کالاها در بازار افزایش داشته بلافاصله به واردات روی نیاورده و با تنظیم صحیح بازار، ودر نظر گرفتن مصلحت دراز مدت طوری عمل کرد که هم «تولید کننده» و هم «مصرف کننده» از این موضوع متضرر نشوند.

جلیلی در ادامه گفت: مهندس حجتی مجموعا 42 پروژه اجرایی را برای 4 سال آینده بیان کرده اند که نفس این مساله پدیده مثبتی است اما اشکال آنجاست که روشن نمی کند این برنامه قرار است چگونه و از چه نقطه ای شروع وبه چه نقطه ای برساند.

وی افزود: در 90% برنامه سایر وزرا از جمله برنامه های آقای حجتی معلوم نیست چگونه قرار است از «وضع موجود» به سوی «وضع مطلوب» حرکت شود. رییس جمهور محترم در روز رای اعتماد مجلس به وزرا اعلام کردند که دولت می خواهد «اصلاح ساختاری» انجام دهد اما این موضوع مهم در برنامه های ارائه شده به مجلس مورد اشاره قرار نگرفته تا مشخص شود سهم وزارت جهاد کشاورزی در این میان چقدر است؟

جلیلی اظهار داشت: در کنار اصلاح ساختارها، باید بسیاری از سازو کارها نیز اصلاح شود و چه بهتر که وزارت جهاد کشاورزی که از ابتدای انقلاب اسلامی صبغه «جهادی» داشته، در این زمینه پیشگام و با ارائه ساز و کارهای جهادی برای سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها تبدیل به یک «الگو» شود. در این زمینه انتظار می رفت تا در برنامه های مهندس حجتی توجه بیشتری به ظرفیت های مردمی و جهادی همچون «باشگاه کشاورزان جوان»، «بسیج سازندگی»، «اردوهای جهادی» و ارایه برنامه برای استفاده از این ظرفیت ها  می شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یکی از بحث های مهم در زمینه «اصلاح ساختارها» رسیدن به آمارهای صحیح و قابل استناد است. آمارها باید کمک «راهبرد» باشند نه «راهزن» . جلیلی در بخشی دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت موضوع «آمایش سرزمین» گفت: این مساله مهم، مقدمه بسیاری دیگر از اصلاحات در عرصه کشاورزی است و وزارت جهاد کشاورزی باید به آن توجه مضاعفی داشته باشد. در بازدید هایی که معمولا از زمین های کشاورزی داشته ام، یکی از مهم ترین مطالبات کشاورزان این است که مسئولان کشاورزی استان، کشاورزان منطقه را برای «الگوی کشت» در زمینه کاشت، داشت وبرداشت راهنمایی نمی کنند و این مساله باعث ضرر و زیان بسیاری از کشاورزان می شود.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت بزرگ بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال در کشور گفت: وقتی دو مسئله تولید و اشتغال اولویت ها ی اصلی کشور است انتظار می رفت  ظرفیت های بالقوه و بالفعل کشاورزی  برای ایجاد اشتغال  مشخص و برنامه خود را برای تولید و اشتغال حد اکثری در  رسیدن به وضع مطلوب بیان  می کردند.

جلیلی با اشاره به اهمیت صادرات در ایجاد انگیزه برای تولید اظهار داشت تولید کننده زمانی انگیزه بیشتری پیدا می کند که «فرجام تولید» در نقطه مطلوبی باشد. بخشی از تولیدات کشاورزی بازار داخلی دارد و بخشی دیگر نیز باید به وسیله صادرات در بازار خارجی به فروش برسد و این مساله فقط بر عهده وزارت جهادکشاورزی نیست بلکه سایر وزارتخانه ها نیز باید کمک کننداگر چه در برنامه به لزوم کمک دولت اشاره شده است اما شایسته بود انتظارات مشخص از سایر وزارت ها برای کمک به صادرات بیان شود

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مباحث بسیار مهم، خودکفایی و تامین نهاده های اولیه تولید است که باید مشخص شود برنامه وزارت جهاد کشاورزی در این باره چیست؟ این موضوع فراتر از بحث کشاورزی و مرتبط با موضوع «امنیت ملی» است زیرا اگر برای تامین برخی نهاده های اولیه وابسته به چند کشور خاص باشیم، خطر بهم ریختن بازار داخلی وجود دارد و برای حل این مشکل باید برنامه وزارت جهاد کشاورزی مشخص باشد.

جلیلی افزود: درباره حفظ و بهبود منابع دامی داخل و ذخایر ژنتیکی نیز باید برنامه مشخصی وجود داشته باشد تا این مساله در درازمدت برای کشور ایجاد خسارت نکند.

وی  موضوع تمرکز مدیریت  بازار و تولید محصولات کشاورزی را امری مثبت دانست و از برخی تلاش ها برای بازگرداندن مدیریت بازار محصولات کشاورزی به  وزارت صنعت، معدن و تجارت  ابراز نگرانی کرد. وی اکنون که این اختیار در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی است باید فکر جدی برای  به حد اقل رساندن  واسطه ها و به تعادل رساندن قیمت ها شود و به گونه ای نباشد که از یک سو  تولید کننده محصول خود را به حداقل ممکن قیمت بفروشد و از سوی دیگر مصرف کننده هم  آن محصول را با قیمت بسیار بالا خریداری کند.

جلیلی همچنین بااشاره به اینکه شیلات زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است بر «لزوم استفاده  از ظرفیت دریا در شمال و جنوب کشور در این زمینه تاکید کردو گفت: مدیریت و استفاده بهینه از چنین امکان بزرگی نیاز به برنامه قوی دارد و باید وضع موجود و مطلوب در این باره مشخص شود و برنامه های عملیاتی برای رسیدن به وضع مطلوب ارائه گردد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در موضوع گیاهان دارویی نیز باید برنامه مدونی داشت تا از این امکان بزرگ به بهترین نحو ممکن برای اقتصاد کشور بهره برده شود. کشور ما به لحاظ وجود برخی گونه های خاص گیاهی و دارویی وضعیت بسیار خوبی دارد و باید تلاش کرد تا در این عرصه نیز مانند صنعت نفت دچار «خام فروشی» نشویم و با بدست آوردن حداکثر «ارزش افزوده» و صادرات محصولات کشاورزی به دیگر کشورها، بتوانیم برای کشور ایجاد ثروت و اشتغال کنیم.

وی در پایان با اشاره به موضوع «تراریخته» نیز گفت: امنیت غذایی فقط «تامین غذا» نیست بلکه «سلامت غذایی» را نیز شامل می شود مسئول سابق سازمان محیط زیست نسبت به محصولات تراریخته موضع منفی داشت اما امروز مسئول جدید این سازمان از محصولات تراریخته دفاع می کند، وزارت کشاورزی باید در این باره موضع مشخص و محکمی داشته باشد و نسبت به این مساله به عنوان یک «مدعی» ورود کند.

در ادامه این جلسه نوروزیان عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه یکی از رویه های غلط وزارت جهاد کشاورزی جایگزینی ذخایر ژنتیک خارجی بوده که این رویکرد باید تغییر کند زیرا باعث خروج ارز از کشور شده و در دراز مدت نیز منجر به نابودی ذخایر بومی خواهد شد و به سادگی نباید نژادهای دیگر را جایگزین نژادهای بومی کرد.

در ادامه جواد توکلیان نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در فائو گفت: باید الگوی مصرف مردم بر اساس اکوسیستم کشور تغییر کند تا به لحاظ اقتصادی، کشور بهره بیشتری ببرد.

وی افزود: اگر باور داریم که کشاورزی باید محور پیشرفت کشور باشد لازم است تا سایر وزارتخانه ها نیز رویکردشان تقویت و کمک به توسعه کشاورزی باشد نه آنکه همه مسئولیت فقط بر عهده این وزارتخانه باشد.

در ادامه عباسی استاد بیوتکنولوژی گیاهی دانشگاه تهران نیز گفت: جامعه کشاورزی ایران در حال مسن تر شدن است و در مقابل جوانان کشاورز تعدادشان نسبت به سالهای گذشته کمتر شده، از سوی دیگر فارغ التحصیلان این رشته نیز مهارت های عملی لازم را ندارند و متاسفانه تاکنون وزارت کشاورزی نیز نسبت به رفع این خلاء کار خاصی نکرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر منایع عظیم ژنتیک در کشور، از محصولات تراریخته انتقاد کرد و گفت: متاسفانه موضع مهندس حجتی در این باره مبهم است و نمی توان نسبت به تامین امنیت غذایی مردم بی تفاوت بود زیرا همانقدر که تامین امنیت غذایی مهم است، تامین سلامت و ایمنی غذای مردم نیز مهم است.

در ادامه ابراهیم پورجم عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس  برخی آمارهای ارائه شده توسط  جهاد کشاورزی،  را نادرست خواند .

وی در ادامه با تاکید بر اجرایی بودن مهندس حجتی، گفت: یکی از محورهایی که معمولا در دوره های مختلف وزارت جهاد کشاورزی مورد غفلت واقع شده «لزوم کاهش ضایعات و افزایش بهره وری» است که امید است وزیر فعلی در 4 سال آینده نسبت به آن اهتمام داشته باشد.

در ادامه جعفر خلقانی معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از اشکالات  عدم توجه به موضوع مهم آمایش سرزمینی کشاورزی است و متاسفانه تغییر الگوی کشت در برنامه های مهندس حجتی دیده نمی شود.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم تخصیص یارانه ها به سمت تولید به جای مصرف، گفت: باید وزارت کشاورزی برنامه مدونی برای پرهیز از خام فروشی و تبدیل محصولات کشاورزی به ارزش افزوده داشته باشد.

خلقانی تاکید کرد: متاسفانه در دوره های مختلف بسیاری از برنامه های این وزارتخانه «درون بخشی» بوده و ارتباط آن با سایر وزارتخانه ها مشخص نیست و امیدواریم این مشکل در 4 سال آینده به حداقل برسد.

همچنین سید جواد میر اقتصاددان  با بیان اینکه با توجه به سابقه مدیریتی طولانی مدت مهندس حجتی، انتظارات از ایشان نیز بالاتر از بقیه است، گفت: به همین خاطر برنامه ارائه شده از سوی ایشان به مجلس برنامه جامع و در تراز تجارب کاری ایشان  نیست.

وی در ادامه با انتقاد از آمارهای ارائه شده این آمارها را ناقص و بعضا دور از واقعیت توصیف کرد و گفت: البته این اشکال فقط منحصر به دوره فعلی نیست و متاسفانه در دوره های قبل نیز این ایراد وجود داشته و یکی از کارهای مهم وزارت جهاد کشاورزی باید ارائه آمارهای واقعی و مستند به واقعیت ها باشد تا کارشناسان بر اساس آنها بتوانند نسبت به واقعیات کشاورزی در کشور برنامه ریزی و تحلیل کنند.

در ادامه این نشست، غلامحسین آقایا با اشاره به محصولات تراریخته گفت: در این باره باید یک مرجع مشخص وجود داشته باشد تا با ارائه نظر کارشناسی دقیق، نسبت به مضر یا غیر مضر بودن این محصولات حرف کارشناسی نهایی را اعلام کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم توجه وزارت کشاورزی نسبت به اصلاح ساختارها تاکید کرد و گفت: این امر بدون برنامه جامع و دقیق ممکن نیست و انتظار این است که در 4 سال آینده نسبت به این موضوع مهم اقدام جدی شود.

پیام امیر اسماعیلی به‌مناسبت روز پدافند هوایی:

آسمان امن ایران موجب افزایش درخواست عبور کشورهای مختلف شده است

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) به مناسبت فرا رسیدن دهم شهریور، سالروز تشکیل این قرارگاه پیامی صادر کرد که در آن آمده است: حمد و سپاس خداوندی را که همه هستی از آن اوست، همه محتاج او هستند و او بی نیاز مطلق است. درود و سلام بی پایان پروردگار بر قافله سالار خیر و رحمت، حضرت رسول اکرم(ص) و آل طاهرینش(ع) که برای نجات بشریت جان خود را نثا نمودند.

درود و رحمت خداوند بر روح بلند و ملکوتی معمار و بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام راحل (ره) و شهدای راه اسلام خاصه شهدای هشت سال دفاع مقدس که عزت و اقتدار ایران اسلامی را برای این مرز بوم به ارمغان آورده و جاودانه نمودند و هم اینک نیز فرزندان برومند و بیدار دل این ملت همچون حججی ها منعبث از آموزه های قیام سرخ نهضت عاشورا و پیروی از رهنمودهای مولا و مقتدای خود حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی)، شجاعانه و عاشقانه با قامتی بر بلندای ابدیت، در دفاع از مرز های اعتقادی و حریم ولایت، راه آنان را ادامه می‌دهند.

دهم شهریور ماه که به یمن فرمان تاریخی و مبارک ولی امر مسلمین جهان و فرماندهی معظم کل قوا(دامت برکاته) بعنوان سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی حضرت خاتم الانبیا(ص) آجا به ثبت رسیده، میعادگاهی برای یادآوری رشادت های عاشقان و دلداگانی است که با وفاداری به عهد و میثاق خود با امام و مردم، تمام قد در مقابل استکبار جهانی و ایادی و مزدوران آنان ایستادند و با خلق حماسه ها چنان درسی به جهانیان آموختند که تلخی آن در کام دشمنان و شیرینی و لذت آن در جان دوستان به درازای تاریخ جاودانه خواهد بود.

برادران و همرزمان عزیزم؛ از آنجایی که تهدیدات دشمنان اسلام و این مرز بوم با استناد به آیه شریفه "ولن ترضی عنک الیهود و لا النصری حتی تتبع ملتهم" (آیه 120سوره بقره) هرگز تمامی نداشته و هر روز با ترفندها و تاکتیک‌های جدید به دنبال پیاده کردن افکار و اهداف صهیونیستی خود هستند و در این راه دست از دشمنی خود با ایران اسلامی بعنوان تنها پرچمدار اسلام حقیقی در این عالم و حامی مظلومان و مستضعفان و جبهه مقاومت بر نمی دارند.

لذا مرد میدان رزم و ذخیره گرانبهای هشت سال دفاع مقدس، محبوب عاشقان جان برکف فرماندهی معظم کل قوا (دام ظله العالی) با حکمت و درایت و درک عمیق از تهدیدات روز دنیا، ضرورت تشکیل این قرارگاه را به عنوان بازوی مستقل دفاعی تشخیص داده و با صدور فرمان ایجاد آن، اهمیت موضوع را بدین شکل توصیف فرمودند: «امروز بخش پدافند جزو موثرترین بخش های همه دستگاه های نظامی کشور برای دفاع از عزت، استقلال و سربلندی ملت ایران است، که جز با همت و اراده و اعتماد به نفس و توکل به خدا و کار خستگی ناپذیر، این قله های بلند را نمی شود فتح کرد. باید به طور جد به پدافند هوایی بپردازند و تقویت و پشتیبانی از پدافند را در اولویت اول خود قرار دهند و این خود اولویت واقعی است.»

از این رو با گذشت نزدیک به 10 سال از زمان تشکیل این قرارگاه، شما همرزمانم توانسته اید با استفاده از توانمندی های داخلی و دانش بومی خود از مرزهای مطلوب فناوری روز دنیا عبور نموده و با چشمانی همیشه بینا و بیدار و گوش هایی همیشه شنوا و هوشیار و ایجاد لایه های دفاعی مستحکم و غیر قابل نفوذ، موفقیت های چشمگیری در عرصه های مختلف کسب نموده و توان دفاعی کشور را به حول و قوه الهی ارتقا دهید به گونه ای که به جهت ایجاد امنیت فضای کشور عزیزمان ایران اسلامی، به عنوان امن ترین فضا در منطقه، درخواست عبور از این فضا توسط کشور های مختلف جهان افزایش قابل توجهی داشته که اعتراف سازمان های بین المللی موید این مطلب است.

اینجانب از تلاش های جهادگونه و شبانه روزی شما جوانان با بصیرت و انقلابی بعنوان رزمندگان پدافند هوایی و شجاعان و محافظان سرافراز پهنه آسمان پاک کشورمان که با اقدامات خالصانه خود مدال پرافتخار اعتماد فرماندهی معظم کل قوا (دامت برکاته) را که فرمودند:"...امانت بزرگی به شما سپرده شده است و این نشانه اعتماد فراوانی است که مجموعه نظام به این مجموعه پدافندی دارد..." کسب نموده اید، صمیمانه قدردانی نموده و با توسل به این دعای حضرت امام سجاد (ع) که می فرمایند:

الهم صل علی محمد و اله و حصن ثغور المسلمین بعزتک و اید حماتها بقوتک و اسبغ عطایا هم من جدتک.   

برای همه عزیزان سلحشورم در قرارگاه پدافند هوایی و خانواده های محترم آنها آرزوی سلامتی و بهروزی طلب نموده و توفیقات روز افزون همه در پاسداری از آسمان ولایت و محافظت از فضای کشور را در شعاع پر مهر بقیه الله الاعظم(ارواحنا فداه) و نایب بر حقش فرماندهی معظم کل قوا(مد ظله العالی) مسئلت می نمایم.

بیانیه جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به مناسبت هفته دولت؛

دولت درجهت وحدت و همدلی تمامی آحاد ملت حرکت کند/عزم دولت برای تحقق شعارهای انتخاباتی باعث دلگرمی مردم می‌شود

جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به مناسبت هشتم شهریورماه و هفته دولت بیانیه‌ای صادر کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: هشتم شهریورماه هرسال درحافظه تاریخی انقلاب اسلامی و ملت ایران همواره ماندگارخواهدماند. روزی که دوتن ازبهترین فرزندان صدیق و دلسوز انقلاب ،شهیدان رجایی وباهنرهدف کینه وجنایت تروریستی استکبارجهانی ومنافقین کوردل قرارگرفتند. یکی ازابتکارات زیبای جمهوری اسلامی نامگذاری این روز و ایام بنام هفته دولت می‌باشد که یاد و خاطره و خصوصیات برجسته این قهرمانان ملی که ازجنس مردم وبرای مردم بودندالگوی تمامی مسئولین ودولتمردان قرارگیرد.

این بیانیه می‌افزاید: در آغاز کار جناب آقای روحانی و دولت دوازدهم ضمن تبریک به رئیس جمهورمحبوب وهمکاران محترم ایشان وظیفه خویش می دانیم برای موفقیت هرچه بیشترآنان ازهیچ کوششی دریغ نکرده ودرکلیه زمینه ها نقطه نظرات وبرنامه های پیشنهادی خود را ارائه نمائیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: عزم جدی رئیس جمهور و وزرا برای تحقق شعارها و وعده های ایام انتخابات باعث امید و دلگرمی مردم عزیزکشورمان می شود و درکنار اتحاد هرچه بیشتر ملت با دولت ،توطئه‌های استکبارجهانی وبدخواهان راخنثی می نماید.

این بیانیه تاکید می‌کند: توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله) و همکاری قوای سه گانه دررفع مشکلات معیشتی مردم و فراهم آمدن شرایط مطلوبتربرای زندگی آنان بسیار مهم و تعیین کننده است. توقعی که از دولت تدبیر و امید می‌رود آن است که به بهترین شیوه ضمن فائق آمدن برمشکلات و تنگناها درجهت وحدت وهمدلی تمامی آحادملت حرکت نماید.

در ادامه این بیانیه آمده است: بهترین فرصت است که رقبای انتخاباتی درکنارمسئولین اجرایی کشورقرارگرفته و رفاقت وهمکاری را جایگزین رقابت های انتخاباتی نمایند و نقطه نظرات کارشناسی وپیشنهادات خودرادرفضایی صمیمی و دوستانه برای حل مشکلات کشور ارائه دهند که این زیبنده نظام واخلاق اسلامی است.

این بیانیه در پایان تاکید می‌کند: درپایان هفته دفاع مقدس ویادوخاطره شهدای عزیز جنگ تحمیلی که بارشادت و ایثار و گذشتن از جان خویش برای ملت و کشور افتخار آفریدند و امنیت وآسایش امروز ما مدیون خون‌های پاک آنان است راگرامی می داریم.

ادای احترام لاریجانی به مقام شامخ شهیدان رجایی و باهنر

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز ( سه شنبه ٧ شهریو ماه) و در ایام گرامیداشت هفته دولت با حضور بر سر مزار شهیدان رجایی و باهنر و شهدای هفتاد و دو تن ضمن ادای احترام و قرائت فاتحه با آرمان‌های این شهدای بزرگوار تجدید میثاق کردند.

جهرمی:

هدف اول ما در وزارت ارتباطات، ایجاد اشتغال است/ سرعت دانلود در کشور را به 20 مگابیت بر ثانیه می‌رسانیم

محمدجواد آذری جهرمی، گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت داشته است که در ادامه می‌آید:

جوانترین وزیر کابینه است. با این حال سابقه چند ساله او در شرکت ارتباطات زیرساخت و پشت معاونت وزیر در دولت قبل باعث شد تا با تجربه لازم بر صندلی صدارت تکیه بزند. در اولین روزهای مدیریت او بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با او در خصوص برنامه هایش در دولت دوازهم و مباحث روز این حوزه به گفت و گو نشستیم.

اهم برنامه هایی که در چهار سال آینده دنبال خواهید کرد، چه خواهد بود؟

فعالیت اصلی‌ ما که آقای رئیس‌جمهور هم پیگیر آن هستند و به‌عنوان یک موضع مهم مطرح شده، بحث و توسعه اشتغال در عرصه فناوری اطلاعات است. آن چیزی که از آمار برمی‌آید این است که در کشورهای درحال‌توسعه از اشتغال کل بخش‌ها در درون آن کشورها سهم فناوری اطلاعات 1.87 درصد است و در کشور ما این میزان 0.2 درصد است و این‌یک پیام خیلی خوب دارد و آن یعنی ما بازار خیلی خوبی برای توسعه خدمات داریم و یک پتانسیل بسیار مناسب برای توسعه اشتغال در درون کشور در عرصه فناوری اطلاعات داریم.

خب اقداماتی که در دولت یازدهم برای توسعه زیرساخت‌ها انجام شد بسیار مؤثر بود که الان این آمادگی را داشته باشیم که از این فرصت بهره ببریم. در برنامه ششم به دولت ابلاغ شده که سالانه 950 هزار شغل باید ایجاد شود و سهمی که برای بخش آی.سی.تی در نظر گرفته‌شده سالی 160 هزار شغل است. این هم دوباره نکته‌ای است که بر این مسئله دلالت دارد که ما ظرفیت و پتانسیل خوبی برای توسعه اشتغال داریم.

 حالا توسعه اشتغال یک ابزارهایی دارد و ما همه برنامه‌هایمان ذیل این حوزه تعریف‌شده است، یعنی همه را به این هدف انجام می‌دهیم که از نهایی منجر به ایجاد خدمات و توسعه اشتغال شود. خود این توسعه اشتغال باعث می‌شود خدمات توسعه پیدا کند و خدمات بر روی بستر شبکه ملی اطلاعات صورت می‌گیرد، خود این توسعه خدمات باعث تولید محتوای بیشتر می‌شود و عملاً ما به شاخص، شاخص‌های موردنظر برای بحث شبکه ملی اطلاعات هم با همین چارچوب می‌رسیم. ما درواقع کیفیت سرویس‌های ارتباطی را بهبود ببخشیم، درواقع تعرفه را مناسب‌سازی کنیم و مدلش را تغییر داده و این‌که شکاف دیجیتال را  کاهش دهیم و مناطق کمتر توسعه‌یافته، به‌خصوص روستاها را درواقع برای این توسعه مدنظر قرار بدهیم؛ و همه این‌ها ذیل همین موضوع ایجاد شغل قرار می‌گیرد. اما موضوعات دیگری هم ما در کنارش داریم؛ بحث اصلاح نظام‌های حقوقی با کمک مجلس محترم برای این‌که از کسب‌وکارهای نوپا در درون کشور حمایت کنیم و موانع تولید این‌ها را برداریم و به شاخص‌هایی برای صادرات برسیم. این‌ها جز مواردی است که درواقع ما در دستور کار پیگیری‌مان هست و انشاالله برای این‌ها برنامه‌ریزی کردیم که به شاخص‌های لازم برسیم.

 

 

یکی از اتفاقات خوب در دولت یازدهم افزایش سرعت اینترنت در کشور بود و بستری که فراهم آمد و مشاغل جدیدی که در حوزه  ICT هستند بتوانند در این حوزه فعال شوند. برنامه‌ای دارید که در دولت دوازدهم که این سرعت افزایش پیدا کند، در جدول جهانی که نگاه می‌کنیم ما رتبه‌های متوسطی در این زمینه‌داریم؟

بله خب، آن چیزی که درواقع ما ابتدا تحویل گرفتیم شاخصی به اسم شاخص پهنای باند به ازای هر شهروند و آن شاخص در ابتدای دولت یازدهم یک کیلوبیت بر ثانیه بود و آن شاخص درواقع صورت کسرش حاکی از میزان پهنای باند موجود بین‌الملل دارد به تعداد شهروندان و امروز این شاخص به 35 کیلوبیت بر ثانیه رسیده یعنی 35 برابر شده است و ما ظرفیت دایره بین اللی مان امروز از 72 گیگ به 2.5 ترابیت بر ثانیه رسیده. خب این شاخص و مشخصه رشد درواقع یک توسعه 35 برابری به لحاظ این شاخص داشت.

 اما در منطقه همین رتبه‌ها الان برخی کشورها حدود 80 هستند و برخی دیگر در همین منطقه در رتبه 60 قرار دارند. ما هنوز شاخص مطلوبی در این حوزه نداریم؛ واقعیت این است که برای این‌که به این حوزه برسیم موانعی داریم یکی از موانع جدی ما بحث فیبر درون‌شهری ما است. خب امروز محدودیت وجود دارد باید این مشکل برطرف بشود و دوم مدیای دسترسی است. روی سیم های مسی فعلی که امروز برای سرویس  ADSL استفاده می‌شود حداکثر ظرفیتی که می‌تواند درواقع به خود اختصاص بدهد بیشتر از 16 مگابیت بر ثانیه نیست و باید تکنولوژی‌هایمان هم حوزه خانگی بالا ببریم. نکته بعدی در حوزه موبایل است که تعارضات جدی‌ در واقع بین انتخاب سایت‌های مخابراتی وجود دارد و آن این است که اگر در مناطق متراکم می‌خواهد سرویس بهتری دریافت شود باید تعداد آن سایت بالا برود خب این‌ها تعارض وجود دارد و معمولاً به دلیل این‌که مردم حساسیت دارند اجازه نمی‌دهند سایت زده بشود و تعامل خوبی بین اپراتورها و شهرداری نیست. در حوزه موبایل هم این مسئله باعث می‌شود که یک مقدار زیادی سرعت خدمات درواقع دست شرایطی بیفتد که مطلوب نباشد و البته امروز متوسط سرعت دانلود در کشور ما بنا بر آمارها بین 6 تا 8 مگابیت بر ثانیه است؛ و برنامه‌ای که ما دادیم گفتیم متوسط سرعت را در پایان چهار سال به 20 مگابیت بر ثانیه می‌رسانیم؛ اما باید این مسائل را حل کنیم و این اشکالاتی که الان وجود دارد را باید تعامل مناسبی باز شهرداری‌ها به وجود بیاوریم و بحث فیبر درون‌شهری و سرویس‌های جدید مثل سرویس «فایبرتو» دهیم و یا «فایبرتودلبیلدینک» را توسعه دهیم که سرعت دسترسی مردم بالا برود و این باید انجام شود چراکه خیلی از سرویس‌های ویدئویی که بستر توسعه بر روی شبکه ملی اطلاعات هم هستند نیاز به‌سرعت بالاتر دارند و ما امروز این سرعت‌ها را پاسخگو نیستیم و این جزو برنامه‌های ما است و اگر ما بخواهیم درواقع بخش را توسعه بدهیم چاره‌ای نداریم که به این حوزه‌ها توجه ویژه بکنیم.

ضریب تلفن همراه در کشور ما به نظر می‌رسد ضریب مناسبی دارد و اپراتورهای موجود هم حالا رقابت‌هایی با همدیگر دارند که گاهی به نظر می‌رسد با هم هماهنگی هایی صورت می دهند که فشارشان به مردم بیشتر می‌شود. به نظر شما وضعیت اپراتور تلفن همراه الان در کشور ما چطور است و به نظر شما می‌شود این‌ها را ارتقا داد و بهتر کرد؟

خب اپراتورهای تلفن همراه درواقع از چند بُعد مسئله‌شان قابل‌بررسی است و یک بحث، بحث سرعت بود که در سؤال قبل جواب دادم. یک بحث، بحث نظارت بر این‌ها است و درواقع شکایت‌هایی که گاها مردم از کیفیت سرویس و امثال آن و کم‌فروشی موضوعات این‌چنینی دارند و خب طبیعتاً یک بازار بسیار گسترده‌ای است و ما بر نظارت بر این‌ها در سیکل سابق یک سری نقاط ضعف داشتیم، استراتژی بنده اینجا این است که ما نظارت مردم بر مردم را قوی کنیم. یعنی بیایم این گزارش‌هایی که به ما می‌رسد و درواقع این گزارش‌هایی که داریم را منتشر کنیم و بگذاریم مردم حق انتخاب داشته باشند و بدانند وضعیت اپراتورها چیست. این‌که مردم مطلع باشند که چه اپراتوری به تذکرات و شکایات رسیدگی می‌کند و برایش ارزش دارد و کدام برایش ندارد، خودش باعث می‌شود درواقع مردم در مسیر انتخابشان برای بهره‌گیری از سرویس یک مسیر مطمئن‌تری را انتخاب کنند و وظیفه ما این است که اطلاع‌رسانی کنیم و البته پیگیری هم بکنیم. حالا ما برنامه داریم که اولین گزارشمان که شکایات حوزه کم‌فروشی است را منتشر بکنیم؛ که مردم از کدام اپراتور به ما زنگ زدند. بالاخره ما یک چارچوبی داریم و کانال ارتباطی با مردم‌داریم به اسم 195 و مردم زنگ می‌زنند و گزارش‌هایشان را اعلام می کنند و ما آنها را منتشر می‌کنیم که مردم درواقع این شکایتی کم‌فروشی از این اپراتورها بوده و این‌قدر هم رسیدگی شده و این‌قدر جواب داده و بهتر است که ما از ظرفیت مردم برای نظارت بر این اپراتورها استفاده کنیم و البته خودمان هم باید تقویت کنیم که طبیعتاً این کار را در دستور کارداریم که پیگیری کنیم.

 امروز نارضایتی از اپراتورها به‌خصوص در مناطق شهری بالا است و آن چیزی که به ما می‌رسد و آن چیزی که به‌عنوان یک شهروند خود من هم درواقع با آن مواجه هستم و این هم دلیلش توسعه‌هایی است که این‌ها دارند هم‌زمان می‌دهند یعنی تغییر و ارتقا شبکه از نسل دو به نسل سه و نسل چهار، درواقع تغییر مدل طراحی سلولی شبکه‌ها، تغییر بردها، این‌ها باعث شده که درواقع یک مقدار شبکه وضعیت استقرایی خودش را از دست بدهد و در حالت گذرایی قرار بگیرد و ما باید تلاش کنیم و به اپراتورها کمک کنیم و زمان گذار را پایین بیاوریم و حقوق مردم را پیگیری کنیم تا این کیفیت بهتر بشود.

یکی از نکات قوت دولت یازدهم اصرار بر حفظ شبکه‌های اجتماعی بود. البته در مواقعی هم بود که دستگاه‌های دیگر دوست داشتند برخی فیلترینگ ها صورت بگیرد. به نظر می رسد تعدد تصمیم‌گیری در مورد مصادیق فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، چه برنامه‌ای برای این دارید؟ سوال دیگرم هم در مورد رفع فیلتر برخی از شبکه های اجتماعی است که سالهای دور فیلتر شدند؛ از جمله توییتر و یا یوتوب، این‌ها چه وضعیتی پیدا می‌کنند.

یکی از نکات مثبت در کشور این است که از دیدگاه‌های مختلف درواقع به موضوعات نگریسته شود. طبیعتاً یکی از منظر اقتصادی نگاه می‌کند و یکی از منظر اجتماعی نکاه می‌کند و یکی از منظر فرهنگی نگاه می‌کند این‌که هرکسی با دیدگاه خودش نگاه کند اشکال ندارد باید حرف‌های مختلف را شنید و از صحبت‌های مختلف بهره گرفت و این خودش یک فرصت است و آن مرجع تصمیم‌گیری در کشور متفاوت نیست یعنی خیلی درواقع مراجع مختلف نیستند، مراجع تصمیم‌گیری در این حوزه به‌صورت خاص آن چیزی که در قانون آمده کارگروه تعیین مصادیق می‌کند. خب طبیعتاً کارگروه تعیین مصادیق در خصوص مصادیق تصمیم‌گیری می‌کنند اختیاری قضات دارند که می‌توانند به مسدودسازی بنا بر استدلال قضایی که دارند حکم بدهند. البته اینجا اختلاف وجود دارد که آیا یک قاضی شهرستان می‌تواند یک سرویس عمومی در کشور را پالایش کند و یا آیا دستگاه قضایی می‌تواند به استناد پیشگیری از جرم بیاید این سرویس را به‌صورت کلی ببندد این‌ها مباحث حقوقی است و سؤالاتی وجود دارد اما اصل مطلب این‌که کسی ناقض اختیارات حقوقی و قضایی قضات محترم و همچنین درواقع کارگروه تعیین مصادیق نیست و برای هماهنگ‌سازی این موضوعات یک مجموعه‌های مختلف کشور در شورای عالی فضای مجازی در اطراف هم هستند و می‌توانند تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام بدهند. درست است که عزم دولت بر این است که این فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی باشد و نگاهش هم بر این نیست که فرضاً یک عده‌ای بگویند که این شبکه‌های اجتماعی خیلی بد هستند و دولت بگوید من طرفدار بدی هستم نگاه این است که به‌صورت واقعی دیده می‌شود که درواقع فاز مثبت این شبکه‌ها و تأثیرات مثبت این شبکه‌ها چیست و تأثیرات منفی آن چه هست و آیا تأثیرات مثبت از منفی بیشتر است یا نه. دولت هم اعتقاد دارد که برخی انحرافات در آن شبکه‌های اجتماعی هست و مبینیم و بنای ما درمجموع دولت این است که درواقع این انحرافات را مقابله کنیم و فاز مثبت را بگذاریم ادامه پیدا کند و درواقع همه مجموعه‌های نظام هم به این موضع اعتقاددارند و دیگر کسی شکی ندارد و شاید در آن ابتدا یک عده نگاهشان این بود، ولی الان دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که به‌کل این مقوله و موضوع مخالفت کند، البته نمی‌گویم نیست، هست ولی در جمع عقلای کشور نیست. عزم ما بر این هست که این فضا را درواقع حفظش بکنیم و از فرصتش استفاده بکنیم هر تکنولوژی یک فرصت‌هایی یک تهدیداتی دارد هنر ما کاهش تهدیدات و استفاده حداکثری از فرصت‌ها هست؛ اما در خصوص سرویس‌هایی که سابق پالایش شدند خب هرکدام درواقع به یک دلایلی بوده. شاید در یک فضایی این مسئله تبدیل‌شده بود به یک رقابت سیاسی که ما رفع فیلتر کنیم یا نکنیم. ما باید تلاش کنیم که این مسائل را از این فاز سیاسی خارج کنیم چون وقتی وارد معقولات سیاسی می‌شود حل کردن مسائل خیلی مشکل می‌شود ما باید در یک‌فاز عقلانی این مسئله را مطرح کنیم بنشنیم در کشور در رابطه با این مباحث بحث بکنیم امکانات که این فضا می‌تواند برای ما فراهم کند بسیار امکانات مثبتی هست. امروز حالا البته من به ثقه و وثوق گزارش اطمینان صد در صد ندارم چون خودم بررسی نکردم ولی یک مطلبی به من دادند که من خواندم نوشته‌شده بود که مثلاً از دید بررسی در دنیا شبکه‌ی مثلاً یوتیوب سلامتش بسیار به‌مراتب بیشتر از اینستاگرام هست حالا در کشور ما یوتیوب بسته هست مثلاً اینستاگرام باز هست خب حالا یک‌دوستی می‌گفت که پس برویم اینستاگرام را ببندیم؛ نه با این نگاه نه، واقعاً بایستی بنشینیم یک اندیشه‌ای بکنیم و یک بحث فکری و درواقع معقولات این‌چنینی داشته باشیم که بتوانیم از ظرفیت این شبکه‌ها استفاده بکنیم. تلاش ما این خواهد بود که این همدلی را به وجود بیاوریم فضای سیاسی را از این مسائل خارج بکنیم و در یک فضای عقلانی بنشینیم نسبت به مزایا و معایب این‌ها نگاه بکنیم. من که خودم حالا در توییتر فعالیت دارم و گاهاً با مخاطبین درواقع ارتباط برقرار می‌کنیم فضای بسیار خوب و سازنده و صریحی هست هرچند در آن حرف‌های خیلی تندی می‌‌‌زنند ولی این حرف‌ها بالاخره برای یک مسئول شنیدش واجب است. خیلی خوب هست که مسئولین حرف‌های مردم را بی‌پرده بشنوند حالا در فضایی که نمی‌شود رفت با تک‌تک مردم ارتباط گرفت ولی می‌شود در این فضا حرف‌ها را شنید حالا ممکن هست این حرف‌ها گزنده باشند ممکن هست که تند باشند.

بالاخره هست دیگر و این گزارش‌ها برای یک مدیر در کشور لازم است. اگر شما بنا باشد که بنشینید در یک اتاق همه از شما تعریف و تمجید کنند قطعاً به انحراف می‌روی باید به‌جایی بروی که حرف‌ها را بهت بزنند بشنوی حرف مردم را بشنوی شما قرار هست که به مردم خدمت کنی قرار نیست که به میز و به چهار نفر آدمی که دورت هستند خدمت کنی. این فضایی است که شما می‌بینید رهبری هم در این عرصه حضور دارند رئیس‌جمهور هم در این عرصه حضور دارند عقلای سیاسی کشور آمدند در این عرصه حضور پیدا کردند این‌یک فرصت هست خب حالا البته موضوعاتی هم به لحاظ عرصه‌ی فرهنگی وجود دارد نمی‌شود نسبت به این هم بی‌تفاوت بود حالا این جزوه دستور کارهای ما هست و در حال پیگیری هستیم.

در چهار سال گذشته استارت‌آپ‌ها در ایران رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشتند. رشد استارت آپ‌ها را در حوزه‌های مختلف می شود دید و می بینید که ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال دارند. اما به نظر می رسد موانعی هم بر سر راهشان هست ازجمله تحریم های بین‌المللی که چند وقت پیش اتفاق افتاد و برخی از اپلیکیشن های ایرانی از روی اپ استور و توسط شرکت اپل حذف شدند . به اضافه اینکه غیر از آن هم به نظر می‌رسد که در برخی موارد تنظیم مقررات در این حوزه سکوت دارد و بین این استارت‌آپ‌ها و مشاغل سنتی اصطکاک‌هایی به وجود می‌آید. شما در این حوزه هم برنامه‌ای دارید؟

قطعاً جزوه برنامه‌های ماست. وقتی می‌گوییم اشتغال به وجود ‌آید دولت که نمی‌تواند اشتغال به وجود بیاورد. بخش خصوصی که می‌تواند با سرمایه‌گذاری و خلاقیت کار بکند همین‌ها هستند که 500 هزار شغل را ایجاد می‌کنند همه‌ی همّ و غم باید در راستای حمایت از این استارت آپ ها باشد. اگر بخواهم کمی سیاسی صحبت کنم در این حوزه که مقداری به لحاظ عمومی ملموس شود، این است که ما خودمان هم در یک مقطعی از کشور می‌گفتیم که این استارت‌آپ‌ها در واقع عوامل نفوذ فرهنگی و مسائل این‌چنینی است. خب البته می‌توانست باشد اما نسبت به این مقوله فکر شد که از این ظرفیت استفاده شود. مدل خوبی در درون کشور پیاده‌سازی بشود مسیر کشور رفت به سمت سازندگی در داخل امروز می‌بینیم که آمریکا آمده علیه این مسئله عکس‌العمل نشان می‌دهد تحریم می‌کند آمریکا نمی‌رود نقطه‌ضعف ما رو تحریم کند می‌رود نقطه‌ی قوت ما را تحریم می‌کند.

وقتی‌که کسی که دشمن قسم‌خورده‌ی ما هست می‌آید یک چنین مسیر حرکتی را نشان می‌دهد طبیعتاً باید عزم ما مدیران کشور را برای اینکه برویم و این حوزه حمایت بکنیم. حوزه‌ای که رهبر معظم انقلاب هم‌روی آن تأکیددارند رئیس‌جمهور هم‌روی آن تأکیددارند که ما به جوانانمان توجه ویژه کنیم این عرصه، عرصه جوانان است و بیایند کار بکنند. بیایند در واقع سرمایه‌گذاری‌ها را هدایت بکنیم موانع شان را برطرف بکنیم این اقدام اخیر دولت آمریکا اتفاقاً به ما نشان داد که این مسیری که داریم. می‌رویم مسیر درستی هست و باید با جدیت بیشتری هم پیگیری‌اش بکنیم ان‌شاءالله این اتفاقی که افتاده است بعضی‌ها را از خواب غفلت بیدار بکند. بیایند ان‌شاءالله کمک بکنند و من می‌بینم که این نسیم حمایت از این حوزه درواقع در حال وزیدن هست ما سهم خودمان را در خدمات، در فضای مجازی، در صادرات درواقع بایستی از دنیا بگیریم و آن چیزی هم که ترسیدند آمدند این را حذف می‌کنند و این برخوردها را دارند. این ناشی از این هست که مسیر حرکتی ما مسیر درستی هست این مسیر درست را باید تقویت بکنیم پیگیر حق‌وحقوق این‌ها باشیم موانعشان را هم در داخل برطرف بکنیم یکی از عزم‌های جدی ما روی این مسئله هست و ان‌شاءالله این مسئله را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

 آیا پیگیری حقوقی هم صورت می گیرد؟

بله. آقای دکتر ظریف در حال حاضر در حال پیگیری هستند طبیعتاً در ابتدا ما بنایمان بر این می‌گذاریم که با فرآیند تعامل مسائل را حل کنیم حتی اگر لازم باشد که مباحث حقوقی داشته باشیم از بابت این‌ها که پرونده را به‌صورت حقوقی پیگیری بکنند که کار شروع‌شده این مسئله را بخواهیم احقاق حقوق خواهیم کرد.

آقای وزیر ممکن هست که یک گرو‌کشی باشد؟

ممکن هست بالاخره من عقبه‌ی موضوع را نمی‌دانم. منتهی ممکن هست که این در یک درواقع نبرد اقتصادی بین کسانی که دوست دارند علاقه دارند بازار ایران را برای خودشان هم بکنند باشد. به هر صورت ما ملزم به این هستیم که احقاق حق این‌ها را انجام بدهیم این جزوه حداقل وظایف ما هست و ما هم در حال پیگیری هستیم.

وقتی صحبت از شبکه‌‌ی ملی اطلاعات به میان می‌آید برخی فکر می‌کنند که قرار است مدل  کره‌ شمالی رخ بدهد اینترانت جای اینترنت را بگیرد و همه‌چیز کنترل بشود؛ ایمیل‌ها چک شود و در واقع ارتباطات جهانی حداقل کنترل‌ شده باشد. این چقدر در مورد شبکه ملی اطلاعات صحت دارد؟

ما به دنبال چنین چیزی نیستیم. رسیدن به یک تعریف منطقی و اصولی از شبکه‌ی ملی اطلاعات که در قالب مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی و سند تبیین الزاماتشان هستیم. اینترنت یکی از سرویس‌های شبکه‌ ملی اطلاعات است. شبکه‌ ملی اطلاعات درواقع همان چیزی اسکه مردم استفاده می‌کنند. شما از اسنپ، از دیجی کالا، از آپارات، از فیلیمو، از ورزش3 این‌ها دارند به شما خدمات می‌دهند. این‌ها بازیگران شبکه‌ ملی اطلاعات هستند. آیا ما چقدر امروز ناراحت هستیم که 10 تا اپلیکیشن ما از این فضا حذف شدند؟ چرا ناراحت هستیم؟ چون بازیگران عرصه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات ما درواقع دارند یک‌بخشی از بازار را از دست می‌دهند شبکه‌ ملی اطلاعات شکوفایی اقتصاد ما در فضای مجازی است. شبکه‌ ملی اطلاعات با تعریف سابق در واقع به تاریخ پیوسته است. شبکه‌ ملی اطلاعات تعریفش همین هست که امروز در قانون آمده و ما هم پیگیرش هستیم آن چیزی که امروز شما می‌بینید شبکه‌ی ملی اطلاعات هست شبکه‌ی ملی اطلاعات وقتی بیشتر محقق می‌شود که سرویس‌های داخلی بیشتر و خدمات داخلی بیشتری به مردم داده بشود تولید این خدمات و سرویس‌ها باعث اشتغال بیشتر می‌شود باعث افزایش سرعت ثروت ملی ما درواقع خواهد شد. باعث این می‌شود که ما را تحریم کنند. یعنی اینکه ما داریم مسیر درست می‌رویم. شبکه‌‌ ملی اطلاعات به معنای درستش این است. آن‌کسی که تحریم می‌کند همان هم می‌آید القا می‌کند که ایرانی‌ها نروید سمت شبکه ملی اطلاعات. ابتدا ابزارش این است که القا کنند در شبکه ملی اطلاعات فلان اتفاق های ناخوشایند قرار است صورت بگیرد. این هم از این حرف‌هایی هست که می‌زنند اما واقعیت چیز دیگری است. شبکه‌ ملی اطلاعات سند شکوفایی اقتصاد، سند شکوفایی نخبگان، سند شکوفایی اشتغال ما در عرصه‌ی فضای مجازی است. رد نمی‌کنم که در دولت‌های قبل یک چنین نگاهی بوده است ولی عرض کردم از ابتدای دولت یازدهم یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در شورای عالی فضای مجازی رخ داد این مسئله بود. بنابر این ما باید تلاش بکنیم سلیقه‌ها را از این فضا دور بکنیم و نگذاریم مجدد یک عده‌ای به این عرصه ورود کرده و یک کارهایی بکنند تا در نتیجه آن ذهنیت، کسانی که به ایران و ایرانی علاقه‌مند نیستند بیایند این فضا را ایجاد بکنند. ما باید از این عرصه حراست و صیانت بکنیم و اجازه بدهیم این رشد و شکوفایی انجام بشود.

در پایان لازم است هفته دولت را تبریک عرض کنم؛ هفته دولت یادآور یک حادثه‌ی بزرگ و البته تلخ برای ملت است و آن هم شهادت شهیدان رجایی و باهنر است. خون شهید ثمره‌ی انقلاب را آبیاری می‌کند و باعث ثمر دهی انقلاب در کشور می‌شود. طبیعتاً ما این روز و یاد و خاطره‌ی آن شهدای بزرگوار را گرامی می‌داریم. این روز را به همه‌ی همکارانم در مجموعه‌ی دولت تبریک می‌گویم. دولت، تشکیل‌شده از هجده وزیر، رئیس‌جمهور و معاونینش نیست؛ دولت تشکیل‌شده از همه‌ی کارمندان است و به قولی می‌گویند شرف المکان و المکین. ارزش مجموعه‌ی دولت به همه‌ جمعی است که در آن حضور دارند و ما قدر می‌دانیم همه‌ی زحمات همه‌ی عزیزان را در بدنه‌ی دولت کارمندان محترم دولت و امیدوار هستیم که همه با همدلی یکدیگر بتوانیم یک خدمات خوبی را به مردم کشورمانم بدهیم و درنهایت باعث رضایت مردم بشویم و وقتی مردم از ما راضی باشند ما به هدفمان رسیدیم. این روز را خدمت همه‌ همکاران خودم در مجموعه‌ دولت تبریک عرض می‌کنم و برای همه‌ی کارمندان عزیز و آرزوی سلامتی و بهروزی برای همه‌شان دارم./907/203/ب2

ارسال نظرات