۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۵۲۳۴۱۰
استاد دانشگاه:

لزوم بازخوانی مفهوم خطبه غدیر

یک استاد دانشگاه برلزوم بازخوانی مفهوم خطبه غدیر در جامعه تاکید کرد و گفت: برگزاری مسابقاتی مانند حفظ خطبه غدیر و انواع برنامه‌هایی که بتواند در نهادینه کردن مفهوم خطبه غدیر کمک کند بسیار مهم است.
عید غدیر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام محی‌الدین میرمرشدی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی  در خصوص عید غدیر گفت: یکی از 4 عید بزرگ در اسلام عید غدیر است، روزی که همه مسلمانان در یک مکان مشخص و از یک برنامه از قبل تهیه شده با امام علی (ع) بیعت کردند.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن دستورات اسلام با غدیر همراه و همگام شد، بیان کرد: می توانم ادعا کنم که بیعت نامه غدیر، بیعت همه ملت‌ها و تمام حجت‌های 12 امام را تا روز قیامت در خود دارد.

حجت‌الاسلام میرمرشدی تصریح کرد: روز عید، همیشه روز ابراز شادی‌ها، انجام اعتقادات و فرامین دینی، حرکت و جوشش است. طبعا می بایست در این روز برنامه‌های شاد و مفرحی داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به طراز شادی در دین مبین اسلام اظهار کرد: مراسمی که تحت عنوان غدیر برگزار شده سه روز بوده از روزی که دستور برگشت مردم صادر شد تا روزی که مستقر شدند و بیعت انجام شد، سه روز طول کشیده است طبعا بایستی سه روز جشن وجود داشته باشد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه در دین مبین اسلام هم شادی ظاهری و هم شادی باطنی وجود دارد، تصریح کرد: شادی باطنی را با عبادت، روزه و لذت‌های معنوی انجام می‌دهند ولی شادی ظاهری شامل ایجاد سرور در قلب مومن، عیدی دادن، عیدی گرفتن، لباس نو پوشیدن و تجمعات شادی است که از مفاهیم شادی در ایام غدیر محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه ایجاد پیمان برادری یکی دیگر از برنامه‌های مهم در عید غدیر محسوب می‌شود، افزود: از دیرباز عیدها و جشن ها با نظافت، غبارزدایی، پیراستن و آراستن همراه بوده است و شیعیان باید این روش ها را برای عید غدیر نیز رعایت نمایند. همچنین خواندن دعای معروف روز عید غدیر نیز از جمله برنامه‌های این روز بزرگ می‌باشد.

حجت‌الاسلام میرمرشدی  با بیان اینکه روز عید غدیر بهترین فرصت و موقعیت برای نیایش است؛ چرا که روز غدیر روز سپاس و ستایش به پیشگاه حضرت احدیت است، اظهار کرد: غدیر می‌تواند یکی از روزهایی باشد که افراد دور هم جمع شوند و به یکدیگر ولیمه و اطعام دهند. در کشور ما در این روز بسیاری از جوانان زندگی مشترک خود را آغاز کرده و جشن ازدواج خود را در این روز برپا می‌کنند. این موارد بخشی از شادی هایی است که برای عید غدیر می توان در نظر گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به فراموشی اطعام مومن به عنوان یک سنت حسنه در عید غدیر تصریح کرد: البته امروزه با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و توزیع شیرینی و شربت این عید بزرگ را جشن می گیرند. عده ای هم با طبخ آش نذری به مومنان و فقرا اطعام می دهند. اینها بخشی از مواردی است که باید مسلمانان در این روز انجام دهند البته شادی و سرور روز عید غدیر باید بیشتر از جنس این نوع باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از مواردی که می تواند یک حرکت زیبا و نمادین باشد بحث راه انداختن کاروان ها در سطح شهرها تحت عنوان بیعت است که با استفاده از رنگ‌های روشن، شادی و سرور همراه می آورند و در مناطق مختلف با رفتن به امامزاده ها، خواندن بیعت نامه غدیر که اینها می توانند یک حرکت نمادین و در واقع بازسازی عید غدیر در صدر برنامه‌های جامعه ما قرار گیرد.

این جامعه‌شناس بر لزوم بازخوانی مفهوم خطبه غدیر در جامعه تاکید کرد و گفت: برگزاری مسابقاتی مانند حفظ خطبه غدیر و  انواع برنامه‌هایی که بتواند در نهادینه کردن مفهوم خطبه غدیر کمک کند بسیار مهم است این امر از جمله راهکارهایی است که می توانیم روی آن سرمایه گذاری کنیم./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات