۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۵۲۴۷۴۶
حداد عادل:

مداحان در ماه محرم پیام عاشورا را به جوانان منتقل کنند

رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي ايران گفت: مداحان و ذاكران اهل بيت(ع) بايد مراقب باشند در عزاداري هاي ماه محرم نسبت به پيام عاشورا به نسل جوان و آينده كشور اهتمام داشته باشند.
دکتر حداد عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، غلامعلي حداد عادل پيش از ظهر امروز در آيين اهداي پرجم متبرك حضرت ابوالفضل العباس(ع) به آستان مقدس علي ابن باقر(ع) در جمع پيرغلامان پانزدهمين اجلاس خادمان حسيني در مشهد اردهال كاشان، واقعه تاريخي امامزاده سلطانعلي ابن باقر(ع) در مشهد اردهال كاشان را در امتداد واقعه عاشورا و كربلاي حسيني دانست.

وي مضجع منور اين امامزاده واجب التعظيم را در مشهد اردهال، نعمت بزرگي براي مردم منطقه و كاشان خواند و افزود: شهرستان كاشان يكي از سه شهرستان در كشور است كه از ابتدا دين تشيع را براي خود انتخاب كردند و تا به امروز به عنوان يكي از شهرستانهاي مذهبي در كشور مطرح است و مردم اين خطه ارادت خاصي نسبت به فرزند امام باقر(ع) دارند.

به گفته وي، حضور سلطانعلي ابن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال كاشان و امامزاده محمد هلال ابن علي در شهرستان آران و بيدگل بيانگر اين است كه مردم اين خطه نسبت به دين و آيين مذهب تشيع اهتمام ويژه اي دارند و سنت هاي مذهبي را زنده و پويا نگه داشته اند.

حداد عادل در ادامه با اشاره به اين فرمايش تاريخي امام راحل مبني بر اينكه ما هرچه داريم از محرم و صفر داريم، اظهار داشت: ذاكران اهل بيت(ع) و شعراي مذهبي بايد مرثيه ها، نوحه خواني و عزاداري هاي محرم و صفر را به گونه اي برنامه ريزي كنند كه ملت ايران با حضور در عزاداري ها آمادگي خود را براي مبارزه ظلم جهاني به رخ جهانيان بكشند.

وي، محتشم كاشاني شاعر و مرثيه سراي بزرگ جهان اسلام را افتخار مردم كاشان اعلام و عنوان كرد: بدون استثناء در تمامي عزاداري هاي امام حسين(ع) در سراسر جهان ياد و نام امام حسين(ع) همراه با نام و ياد محتشم كاشاني است كه اشعار اين مرثيه سراي جهان اسلام زينت بخش همه مجالس عزاداري امام حسين(ع) است.   

رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي ايران، زنده نگه داشتن عاشورا را در حقيقت زنده نگه داشتن غدير دانست و افزود: مهدويت زنده نگه داشتن امامت و ولايت است.

حداد عادل درادامه با اشاره به برگزاري پانزدهيمن اجلاس پيرغلامان اباعبدالله الحسين(ع) در اصفهان و حضور خادمان حسيني در آستان مقدس علي ابن باقر(ع) در مشهد اردهال كاشان و تجليل از آنها در سومين روز اين اجلاس، گفت: مداحان و ذاكران اهل بيت(ع) بايد مراقب باشند در عزاداري هاي ماه محرم نسبت به پيام عاشورا به نسل جوان و آينده كشور اهتمام داشته باشند.

به گفته وي، اشعار و نوحه خواني هاي ذاكران اهل بيت(ع) و مداحان و پيرغلامان بايد حماسي باشد تا خون حسيني را در رگ و خون امت اسلامي به جوش آورده و به حركت درآورد چرا كه  اين خون حسيني است كه سبب مي شود شهيد حججي سردار رشيد اسلام، سر خود را مانند اباعبدالله الحسين فداي اسلام مي كند.    

وي اداره شدن جامعه به دست صالحان را يكي از پيام هاي قرآني عاشورا دانست و با بيان اينكه انقلاب اسلامي نيز پرتويی از كربلا و عاشورا است، عنوان كرد: انقلاب اسلامي ايران نيز براساس همان پيام عاشورا و كربلا شكل گرفت و به پيروزي رسيد و در ادامه نيز به رهبري امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامي هدايت مي شود./1307/پ202/ب1

ارسال نظرات