۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۲۵۸۶۶
با برگزاری کمیسیون های تخصصی؛

دومین کنگره بین المللی سیره اهل بیت به کار خود پایان داد

کنگره بین المللی سیره اهل بیت(ع) با محوریت شخصیت امیرمؤمنان(ع) با برگزاری کمیسیون های تخصصی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) به کار خود در شهر مقدس قم پایان داد.
کنگره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کنگره بین المللی سیره اهل بیت(ع) با محوریت شخصیت امیرمؤمنان(ع) عصر پنجشنبه با برگزاری کمیسیون های تخصصی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) به کار خود در شهر مقدس قم پایان داد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم شخصیت های برجسته ای  همچون آیت الله بهشتی، آیت الله فیض گیلانی، آیت الله فقیهی، آیت الله شب زنده دار، سخنگوی حوزه های علمیه، استاندار قم، تولیت حرم حضرت سکینه و برخی دیگر از شخصیت های حوزوی حاضر بودند.

این کنگره 8 محور داشت که شامل جایگاه قرآن در سیره امیرمؤمنان علی(ع)، اقتصاد و معیشت از منظر امام علی(ع)، سیره علوی فرهنگ و معاشرت، اخلاق و تربیت از دیدگاه امام علی(ع)، حاکمیت و سیاست در سیره امام علی(ع)، امام علی(ع)؛ علم و عقلانیت، سیره علوی معنویت و عبادت و هنر و ادبیات در سیره علوی می شود.

در ابتدای این برنامه حجت الاسلام محمد علی راغبی رییس دانشکده الهیات دانشگاه قم و دبیرعلمی این کنگره از ارسال بیش از ۱۲۰۰ مقاله علمی به دبیرخانه همایش خبر داد و گفت: 765 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و ما باقی در سطح تخصصی کنگره مورد نظر نبود.

وی افزود: از این تعداد مورد قبول 141 اثر در حد اثر علمی پژوهشی پذیرفته شد که ان شاءالله در مجموعه مقالات کنگره چاپ می شود و 256 اثر در حد آثار علمی و ترویجی بود و 368 اثر به عنوان علمی تخصصی بود.

در ادامه آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به جایگاه امیرمؤمنان گفت: برای اثبات جایگاه و ضرورت تبعیت از اهل بیت و امیرمؤمنان سه منبع مهم داریم که شامل قرآن، فرمایشات پیامبر اسلام و سلوک امیرمؤمنان در تاریخ اسلام می شود که منابعی قابل اطمینان برای درک جایگاه حضرت است.

وی عنوان کرد: امیرمؤمنان در تمام دوران زندگی خود پاک و بدون خطا بوده است، خداوند می فرماید عهد من شامل کسی نمی شود که زمانی ظالم بوده است؛ بنابراین کسی می تواند امام باشد که انسانی معصوم و منزه از گناه و خطا است.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان کسی است که لحظه ای از او ظلم سر نزده است و الا به مقام امامت نمی رسید، از اصول امامت این است که امام به تمام آنچه که بشر به آن نیاز دارد مطلع و آگاه است چون امام و رهبر جامعه به شمار می رود و می خواهد مردم را به سعادت دنیوی و اخروی سوق دهد.

وی با اشاره به فرمایشات پیامبر اسلام درباره شخصیت امیرمؤمنان افزود: در کتب برادران اهل سنت اوصافی که پیامبر اسلام برای امیرمؤمنان بیان فرموده بسیار است و 246 وصف که همه ارزشمند و بسیار بلند مرتبه است برای حضرت بیان کرده اند؛ سزاوارتر ترین فرد بعد از رسول الله برای تبعیت و برای این که امام باشد امیرمؤمنان علی(ع) است.

در ادامه برنامه پیام های حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی و علوی گرگانی برای حاضران قرائت شد که مراجع تقلید در آن ها بر ضرورت احیای معارف علوی و نهج البلاغه در جامعه تأکید کردند.

همچنین در این کنگره سبوه سرکیسیان اسقف اعظم ارامنه ایران به سخنرانی درباره شخصیت و عدالت اجتماعی امیرمؤمنان پرداخت و گفت: بدون تردید آن حضرت نقش فراوان و بسیار مهمی در صدر اسلام داشته اند، بدون شک مطالعه دقیق و جدی تاریخ صدر اسلام و بازخوانی آن دوران به روشن تر شدن ابعاد زندگانی و سیره آن امام همام می انجامد، چون که آن امام از همان آغاز مسؤولیت به تمام معنا دلداده و پیرو صدیق پیامبر اسلام بودند.

سرکیسیان با بیان این امام علی(ع) رهبری بزرگ در تاریخ اسلام است، اظهار داشت: امام علی(ع) بیشتر به عنوان یک امام شیعی تصویر شده اند اما متفکران معاصر جهان اسلام اعم از سنی و شیعه به این نتیجه رسیدند که شخصیت امیرمؤمنان را باید جدای از مسائل فرقه ای مورد مطالعه قرار دهند.

وی ادامه داد:  ابعاد شخصیتی امام علی(ع) را باید مورد مطالعه و بررسی قرار داد، حضرت در زمان حیات پیامبر نقش پیشاهنگ را ایفا می کردند، زمانی که پیامبر بحث اخوت مهاجران و انصار را مطرح کردند آن حضرت امام علی(ع) را به عنوان برادر خود پذیرفتند.

سرکیسیان خاطرنشان کرد: دوران خلافت حضرت کوتاه و در جنگ و ناامنی قرار داشت اما ایشان به خوبی از عهده مدیریت جامعه بر آمدند و به جامعه نظم بخشیدند، نظام حکومتی امام علی(ع) بر پایه مساوات و عدالت اجتماعی بود.

وی اضافه کرد: نخستین اقدام حضرت تمرکز بر ایجاد وفاق و یکپارچگی امت اسلامی بود، ایشان نهایت سعی خود را برای زمامداری جامعه اسلامی به کار گرفت، حضرت افراد متقی و درستکار را به جای افراد غیر شرافتمند گمارد، مساوات و عدالت حضرت زمینه را برای برادری در جامعه ایجاد می کرد.

همچنین نوبت عصر این کنگره برنامه های تخصصی کمیسیون اخلاق و تربیت؛ معنویت و عبادت و فرهنگ و معاشرت با دبیری و ریاست آیت الله احمد بهشتی، کمیسیون قرآن و نهج البلاغه ادبیات و هنر با ریاست آقای دکتر مؤدب و کمیسیون حاکمیت و سیاست و اقتصاد با مدیریت دکتر راغبی برگزار شد و شرکت کنندگان به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

بر اساس اعلام مسؤولان این کنگره قرار است که بخش دوم این همایش با محوریت شخصیت و سیره امیرمؤمنان(ع) در ماه های آینده در نجف اشرف و در جوار حرم مطهر علوی برگزار شود، همچنین پس از این برنامه برگزاری سومین کنگره سیره اهل بیت(ع) با محوریت سیره و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) در دستور کار  دست اندرکاران این همایش خواهد بود./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات