۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۵۲۶۰۴۲

توصیه آیت الله مظاهری به زوج ها

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: به زن و شوهرها توصیه می کنم در زندگی صبر داشته باشند تا زندگی زناشویی دوام پیدا کند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: برای رفتن به بهشت به نماز مقبول نیاز داریم.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و پنجاه و سوم سوره بقره که می فرماید«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» افزود: تکرار این آیه با الفاظ مشابه در سوره های دیگر قرآن دلیل بر تأکید بر مسائل آمده در آیه و اهمیت موضوعات دارد؛ استعانت جستن از خداوند به واسطه صبر پیشگی و اقامه نماز دو مسأله بسیار مهم و حیاتی در پیشبرد زندگی معنوی انسان محسوب می شود.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: معنا ندارد خداوند به کسی که به واسطه صبر و نماز از او استعانت می جوید، یاری نرساند؛ بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین(ع) این گونه برمی آید که از مهم ترین امور در دین اسلام، نماز است؛ روایات معصومین(ع) نمایانگر این مسأله است که اگر نماز ادا نشود یا از سوی خداوند پذیرفته نشود رفتن به جهنم حتمی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اهمیت نماز مقبول اذعان کرد: نماز باید در اول وقت، در مسجد، به جماعت و با حضور قلب ادا شود تا اثر حقیقی اش نمایان شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: در آیات قرآن و روایات معصومین(ع) واژه صبر بارها و بارها تکرار شده است و علمای علم اخلاق می گویند صبر امّ الفضائل است یعنی لازمه رسیدن به کمالِ فضیلت ها داشتن صبر است؛ برای خودسازی یعنی ریشه کن کردن تکبر، حسد، ریا و تواضع، باید صبور بود؛ التزام ورزیدن به خواندن نماز مقبول نیز صبر می خواهد چرا که خواندن چنین نمازی واقعاً مشکل است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در نماز تمام قلبشان متوجه مکالمه با خداوند است تعدادشان معدود است؛ برای خدمت به خلق خداوند نیاز به ایثار و فداکاری است که لازمه ایثار کردن در حق دیگران صبر است؛ بندگی کردن نیاز به صبر دارد؛ اگر جوانی بخواهد به جایگاهی در علم برسد و افتخار یک جامعه شود باید تلاش شبانه روزی داشته باشد و لازمه اهتمام ورزیدن به تلاش شبانه روزی، برخورداری از صبر است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که محبوب دل ها شدن نیاز به صبر دارد، اذعان کرد: همه فضائل دنیوی و اخروی متوقف بر داشتن صبر است؛ فضائل درونی است که انسان را محبوب دل ها می کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) با صبری که از خودشان نشان دادند اسلام را به پیشرفت و اعتلا رساندند تا جایی که در روایتی می فرمایند، هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشده است؛ امیر مؤمنان(ع) نیز در حکمتی از نهج البلاغه می فرمایند، من به امر پیامبر(ص) بر غصب خلافت صبر کردم و صبر در این دوران مانند نگه داشتن استخوان در گلو و رفتن خار در چشم بود؛ اگر صبر امیر مؤمنان(ع) نبود در حال حاضر هیچ نامی از اسلام باقی نمانده بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: حضرت زهرا(س) در مدت عمر کوتاهشان مصائب زیادی را تحمل کرده اند تا جایی که می فرمایند، اگر مصائب من را به روز وارد کنید روز به شب تبدیل می شود؛ روای می گوید خدمت حضرت زهرا(س) رسیدم و ملاحظه کردم غیر از امیر مؤمنان(ع) هیچ کس نزد ایشان نیست؛ حضرت زهرا(س) خطاب به امیر مؤمنان(ع) عرضه داشتند شنیده ام در کوی و برزن کسی به شما سلام نمی کند و امیر مؤمنان(ع) فرمودند زهرا جان بدتر از چیزی که فرمودی من سلام می کنم ولی پاسخی دریافت نمی کنم.

وی اذعان کرد: امام حسن(ع) در طول دوران امامتشان در راه اعتلای اسلام اگر بیشتر از امام حسین(ع) کار نکرده باشند کمتر کار نکرده اند؛ پیامبر(ص) در روایت معروفی می فرمایند، حسن(ع) و حسین(ع) امام هستند چه قیام کنند و چه قعود کنند؛ ده سال صبر امام حسن(ع) بر صلح نامه ای که با معاویه بسته بودند سبب حفظ تشیع از نابودی شد؛ امام حسین(ع) نیز در دوران حکومت معاویه ده سال امام بودند ولی با این وجود خانه نشینی را تحمل می کردند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که تشیع با صبر و استقامت پیشوایان و بزرگان به دست ما رسیده است، اظهار کرد: اگر در زندگی صبور نباشیم شکست خواهیم خورد؛ انسانی که در دنیا صبر پیشه نکرده است در آخرت رو سیاه خواهد بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان توصیه کرد: به زن و شوهرها توصیه می کنم در زندگی صبر داشته باشند تا زندگی زناشویی دوام پیدا کند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات