۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۵۲۶۶۶۶
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

سه خصلتی که انسان را فرشته خو می کند

استاد حوزه علمیه قم از کم خوری، کم حرفی و کم خوابی به عنوان سه میراث جبرئیل برای انسان نام برد و گفت: هر کس به این سه خصلت عمل کند فرشته خو می شود.
حجت الاسلام رضا محمدی

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین رضا محمدی، استاد حوزه علیمه قم امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پاسخ به این سؤال که  چرا خداوند به شیطان برای گمراهی انسان ها تا روز معلوم فرصت داد، گفت: خداوند به شیطان برای گمراهی انسان ها تا روز معلوم فرصت نداد بلکه این فرصت و مزد و پاداش در برابر اعمال و عبادت های شیطان قبل از استکبارورزی به درگاه خداوند بود زیرا اگر قرار بود که خداوند به شیطان چنین مهلت و مأموریتی را بدهد دیگر نیازی نبود که او و یارانشان را به دلیل گمراهی عذاب کند.

وی با اشاره به حکمت 289 نهج البلاغه که امام علی(ع) می فرمایند «دوستی داشتم که در نزد من به دلیل کوچک شمردن دنیا بزرگ بود و تحت حاکمیت شکم خود نبود»، افزود: از این حکمت مشخص می شود که در دنیا عده ای تحت سلطه شکم بوده و برده شکم هستند و باید دقت کرد که پر خوردن انسان را از ملکوت دور کرده، پر خوابیدن انسان را از انسانیت دور می کند و پر گفتن نیز همین اثرات را بر انسان دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با تأکید بر اینکه سوغات جبرئیل برای پیامبر(ص) و اهل زمین به عنوان نماینده فرشتگان، کم خوابیدن، کم خوردن و کم حرفی و حمد مداوم الهی بود، گفت: بر این اساس اگر انسان این خصلت ها را در خود تقویت کند فرشته خو می شود و اگر بر خلاف این خصلت ها  عمل کند حیوان صفت خواهد شد.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) در این خطبه یکی از ویژگی های برادر و دوست دینی خود را که در اوصاف کامل بود کم گویی بیان می کنند، گفت: کم گویی به معنای کم حرف زدن نیست بلکه به معنای به جا به اندازه و مفید سخن گفتن است و اسلام مسلمانان را از سخنان بیهوده به شدت نهی کرده است زیرا سخنی که نابجا و بیهوده باشد برای انسان و دیگران دردسر ساز می شود.

وی افزود: ائمه معصوم(ع) همواره یاران خود را به سکوت دعوت می کردند زیرا گاهی سخن گفتن یاران موجب می شد که جان شیعیان و اهل بیت(ع) در معرض خطر قرار گیرد به همین دلیل امام یاران خود را به کم گویی و سکوت دعوت می کردند./968/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات