۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۵۲۷۷۵۶
حجت الاسلام اسکندری خبر داد؛

اعزام ۳۰ هزار مبلغ خواهر به نقاط مختلف کشور در محرم امسال

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران از اعزام ۳۰ هزار نفر مبلغ خواهر به مناطق و اماکن گوناگون کشور در ایام محرم خبر داد.
حجت ‌الاسلام رضا اسکندری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا اسکندری معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران امروز در نشست خبری تشریح برنامه های تبلیغی ماه محرم این مرکز، ظرفیت حوزه خواهران در عرصه تبلیغی را بسیار خوب و بالا ارزیابی کرد و گفت: قریب به 170 هزار نفر از خواهران از دانش آموختگان حوزه خواهران هستند.

وی افزود: این تعداد خواهران با مدارسی که داریم 105 تا 110 هزار نفر به صورت مستقیم با حوزه خواهران در ارتباط هستند، آمار کلی به جامعة الزهرا(س)، خراسان رضوی و جنوبی و مراکزی که مستقیم زیر نظر حوزه خواهران هستند مربوط می شود.

حجت الاسلام اسکندری با بیان این که درصدد هستیم که این ظرفیت را در رابطه با نیازهای امروز جامعه فعال کنیم، اظهار داشت: هدف ما تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه به ویژه در عرصه خانواده است، هدف دیگر برنامه های حوزه خواهران پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

وی ادامه داد: معتقد هستیم که اگر آموزه های دین را در زوایای گوناگون به جامعه عرضه کنیم سبب پیشگیری از آسیب های اجتماعی خواهد شد، باید جامعه را با آموزه های دینی آشنا کنیم تا از آسیب های اجتماعی پیشگیری شود که پیشگیری قطعا بهتر از درمان است.

معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که کاهش آسیب های اجتماعی نیز در دستور کارهای تبلیغی قرار دارد، ابراز داشت:  باید به ابعاد گوناگون آسیب های اجتماعی توجه شود، رهبر معظم انقلاب در سال های اخبیر جلساتی مهم با مسؤولان نظام داشتند تا اقدامات جدی برای پیشگری و کاهش آسیب های اجتماعی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: ظرفیت حوزه علمیه خواهران ظرفیتی است که می تواند در جامعه بانوان و دختران نقش ایفا کند، آقایان روحانی می توانند در جامعه و همچنین برای بانوان نیز فعالیت تبلیغی داشته باشند اما خواهران راحت تر و با تأثیر بیشتر می توانند فعالیت کنند.

استاد حوزه علمیه یکی از ارکان تبلیغ را مهارت های ارتباطی با مخاطب دانست و خاطرنشان کرد: یک خانم به عنوان مبلغ دین می تواند تأثیر بسیار خوبی بر جامعه بانوان داشته باشد و آموزه های دینی را بیان کرده و در مسیر دین هدایت کند.

وی اضافه کرد: خواهران مبلغ باید بتوانند در جامعه بانوان اثرگذار باشند و سبک زندگی اسلامی را ترویج داده و از آسیب های اجتماعی پیشگری کند، این برنامه به صورت وسیع در کشور پیش بینی شده و در موضوعات متعدد تحت عنوان قرارگاه های فرهنگی برنامه هایی تنظیم شده است و ظرفیت های مدارس در این زمینه فعال می شود.

حجت الاسلام اسکندری با بیان این که در کشور حدود 500 مدرسه علمیه مربوط به حوزه خواهران وجود دارد، گفت: خواهرانی هستند که تحصیلات را به پایان رساندند و می توانند در فعالیت های فرهنگی و تبلیغی فعال شوند، همچنین خواهرانی در حال تحصیل هستند و تعدادی از آنان نیز توان تبلیغی دارند.

وی افزود: ظرفیت تبلیغی حوزه خواهران ظرفیتی فراگیر در کشور است و برنامه هایی تنظیم شده تا بتوانیم در عرصه تبلیغی فعالیت جدی و اثرگذاری داشته باشیم، تلاش می کنیم که در ایام محرم خواهران حوزه در سراسر کشور در جلسات ویژه بانوان در منازل، مساجد، حسینیه ها، بقاع متبرکه و اماکن تبلیغی، آموزشی و فرهنگی فعالیت تبلیغی خوبی داشته باشنند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران با بیان این که خواهران باید در کنار فعالیت های محتوایی جلسات ویژه بانوان را از نظر کمی توسعه دهند، اظهار داشت: هر اندازه که جلسات روضه خانگی و جلسات ویژه بانوان توسعه پیدا کند آثار سازنده و تربیتی دارد، انس با اهل بیت(ع) اثر بسیاری مهمی دارد، مراسمی که روز جمعه برای حضرت علی اصغر برگزار شد آثار عمیق تربیتی برای نسل آینده خواهد داشت.

وی ادامه داد: فرزندانی که از کودکی همراه مادر خود در جلسات روضه شرکت می کنند روحیه حسینی، شهادت طلبی و انس با قرآن و اهل بیت(ع) را در آنان تقویت می کند، همه خواهران در همه سطوح ولو این که نتوانند به عنوان مبلغ عمل کنند می توانند نقشی برای حضور افراد و بانوان در جلسات اهل بیت(ع) داشته باشند.

حجت الاسلام اسکندری با بیان این که از خواهرانی که توان تبلیغی دارند برای تبلیغ سنتی و تبلیغ در فضای استفاده می شود، ابراز داشت: سیستم در نظام تبلیغی حوزه خواهران به گونه ای طراحی شده که مدارس محور فعالیت های تبلیغی هستند، هرگونه اعزام حوزه خواهران از سوی مدارس انجام می شود و با توجه به نیاز مناطق کشور این اعزام صورت می گیرد.

وی عنوان کرد: با توجه به وسعت سیستم اعزام و فراگیر بودن آن سال گذشته حدود 26 هزار نفر اعزام به مساجد، مدارس، مجالس ویژه بانوان و اماکن فرهنگی داشته ایم، بر اساس برنامه پیش بینی می شود که امسال 30 هزار نفر مبلغ به مناطق و اماکن گوناگون اعزام شوند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کلیه طلاب خواهر نقش تبلیغی عام را دارند اما خواهران مبلغ به صورت خاص تر و کاربردی تر فعالیت می کنند، خواهران مبلغ نقش خوبی در جامعه بانوان ایفا می کنند و ظرفیت فراگیری در این زمینه وجود دارد، رویکرد ما در همه مناسبت ها تحقق سبک زندگی اسلامی است، در محرم الگو گرفتن از زندگی امام حسین(ع) و خانواده ایشان می تواند جامعه و خانواده را یک خانواده حسینی کند.

وی اضافه کرد: سبک زندگی دینی در بین خانواده ها باید توسعه داده شود و برای این کار باید از آموزه های نهضت سیدالشهدا استفاده کرد، سال گذشته در فضای مجازی مسابقه ای تحت عنوان زندگی عاشورایی برگزار کردیم، هدف ما تربیت نسل های آینده است، زندگی عاشورایی سبب می شود که شخصیت های برجسته ای تربیت شوند و منشأ تأثیر باشند، کما این که شهدا و ایثارگران در هشت سال دفاع مقدس معجزه آفرین شدند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران با بیان این که شهید حججی و شهدای دیگر در دامان مادرانی تربیت شدند که با مکتب امام حسین(ع) انس داشتند، گفت: انسان های شجاع، مؤمن، فداکار، ایثارگر و انقلابی در دامان مادران مرتبط نهضت حسینی تربیت می شوند.

وی افزود: در تبلیغ مجازی سال گذشته بیش از 12 هزار نفر در کشور در ایام محرم فعال بودند و بیش از 4 هزار اثر در قالب طراحی، وبلاگ، نرم افزارها، فایل های صوتی و تصویری و طرح های گرافیگی ارسال کردند و امسال نیز مشابه چنین برنامه طراحی شده است.

حجت الاسلام اسکندری با بیان این که خواهران مبلغ در فعالیت های تبلیغی نباید تنها به ایام محرم اکتفا کنند، اظهار داشت: جلسات ویژه بانوان در مساجد و حسینیه ها و اماکن دیگر باید به صورت مستمر ادامه پیدا کرده و در طول سال نیز برپا باشد، استمرار جلسات تبلیغی آثار تربیتی کار را تقویت می کند، تبلیغ به معنای تربیت است و برای تحقق تربیت نیازمند استمرار هستیم.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان 55 هزار جلسه قرآنی از سوی خواهران مبلغ برگزار شده که تأکید ما استمرار برنامه ها است تا شاهد آثار تربیتی انس با قرآن در خانواده ها و جامعه باشیم، نسبت به جلسات محرم و تبلیغ نیز همین تأکید را داریم که اگر این استمرار وجود داشته باشد آثار فراگیری برای زنان و نسل آینده خواهد داشت چرا که اگر زنان روحیه حسینی داشته باشند قطعا در دامان آن ها کسانی همچون شهید حججی تربیت خواهد شد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران با بیان این که پایه برنامه ها توانمند سازی و آموزش مهارت ها به مبلغان است، ابراز داشت: قریب 100 رشته تخصصی تبلیغ طراحی شده و 14 عنوان اولویت داده شدند و در حال حاضر بر آن ها کار می رود و در آینده توسعه پیدا می کنند.

وی برخورداری از مهارت های ارتباطی را از رموز موفقیت در تبلیغ دانست و عنوان کرد: برای ارتباط با هر قشری از جامعه مبلغان باید از مهارت های ارتباطی استفاده کنند تا مقبولیت در مخاطب ایجاد کنند و مقبولیت پایه اصلی تبلیغ موفق است، شیوه ها و ابزارهای ارتباط با مخاطب نیز اهمیت دارد و باید برآن سرمایه گذاری شود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در زمینه محتوا نیز از ظرفیت های نهادهای دیگر نیز استفاده شده است و این محتواها باید بر اساس نیازهای جامعه ارائه شود، برای طلاب خواهر سیر مطالعاتی قرار داده شده که سال قبل 35 عنوان به کتاب داده شد و 32 هزار نفر از خواهران در این طرح شرکت کردند، امسال 50 عنوان کتاب وجود دارد و مهم ترین موضوعات آن سبک زندگی و تربیت است که پیش بینی می شود امسال 40 هزار نفر از خواهران در برنامه شرکت کنند.

وی اضافه کرد: تلاش ما این است که اطلاعات و توانمندی مبلغ را به اندازه ای بالا ببریم که نیازهای جامعه را پاسخگو باشند، شیوه ها و ابزار تبلیغ نیز باید مود توجه مبلغان باشد و با استفاده از شیوه ها و ابزارهای اثرگذار پیام دین را منتقل کنند، 3 جلد کتاب درباره  مباحث  خانواده و نیازهای بانوان در دست چاپ است./1323/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات