۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۵۲۸۵۵۶
حجت الاسلام والمسلمین مدنی مطرح کرد؛

گریه بر امام حسین باید ارزشی باشد نه عاطفی

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان این که گریه بر امام حسین(ع) باید ارزشی باشد نه عاطفی، گفت: اشک همراهی با امام حسین(ع)، همان اشکی است که بهشت را بر انسان واجب می کند.
حجت الاسلام والمسلمین مدنی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، پیش از ظهر امروز در محفل عزای ابا عبدالله الحسین(ع) که در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد، با بیان این که اشک بر امام حسین(ع) ثواب زیادی دارد و امام حسین(ع) کشته اشک ها هستند، گفت: به این علت به امام حسین(ع) «قتیل العبرات» می گویند که هیچ مؤمنی به یاد امام حسین(ع) نمی افتد مگر این که گریه می کند یا بغض گلوی او را می گیرد و علت این موضوع مظلومیت تأثر بر انگیز امام حسین(ع) است.

ثواب گریه بر امام حسین(ع)

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان این که گریه بر امام حسین(ع) تنها یک گریه عاطفی نیست بلکه یک گریه سازنده بوده و احیاء کننده شعائر دینی مانند امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: امام صادق(ع) در یک حدیث نورانی می فرمایند هر که درباره امام حسین(ع) شعری بگوید و خودش بگرید و ۱۰ نفر را بگریاند، خداوند هم برای گوینده و هم برای گریه کننده بهشت را می‌نویسد.

وی افزود: امام صادق(ع) در ادامه حدیث نیز می فرمایند«اگر پنج نفر را بگریاند، باز بهشت را برای او نوشته می شود و کسی که به یاد امام حسین(ع) باشد و به اندازه پر مگسی اشک بریزد، اجر او با خداوند است و خداوند به کمتر از بهشت برای او راضی نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه ائمه معصوم(ع) مراسم عزداری امام حسین(ع) را از اول محرم برپا کرده و تا آخر محرم برای امام حسین(ع) اشک می ریختند، افزود: امام رضا(ع) می فرمایند«همانا ماه محرم، ماهي است كه مردم زمان جاهليت در اين ماه ظلم و كشتن افراد را به خاطر حفظ حرمت اين ماه، حرام مي‌دانستند، اما امت رسول الله حرمت اين ماه و حرمت پيامبرش را نشناختند و در اين ماه، ذريه و فرزندان ايشان را به شهادت رساندند و در ادامه می فرمایند اگر مى‏خواهی براي كسى گريه كنى، براي امام حسین(ع) گريه كن؛ زیرا  ۱۸ نفر از خاندان او را كه مانند آنها در زمين نبودند، به شهادت رساندند».

اشک عاطفی برای امام حسین(ع) بی ارزش است/ گریه ارزشی در فرهنگ شیعی گریه از روی معرفت است

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در طول تاریخ یزید و عمر سعد و کسانی که امام حسین(ع) را به شهادت رساندند برای ایشان محفل عزا بر پا کرده و برا ایشان گریستند که باید دقت کرد چنین گریه ای نمی تواند برای  انسان ثواب بهشت را داشته باشد بلکه گریه ارزشی در فرهنگ شیعی باید از روی معرفت باشد اما یزید و اصحابش چون نسبت به امام حسین(ع) معرفت نداشتند ایشان و 72 تن از یارانشان را به فجیع ترین شکل ممکن در کربلا به شهادت رساندند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی اظهار کرد: همانطورکه بیان شد اشک عاطفی  برای امام حسین(ع) فایده ای ندارد بلکه اشک ریختن بر مقام امام حسین(ع) باید از روی معرفت باشد زیرا همواره در روایت ها بیان شده که شناخت به حق معرفت امام است که می تواند برای انسان ثواب بهشت را داشته باشد.

وی در تأیید سخنان خود به حادثه عاشورا اشاره کرد و گفت: در حادثه عاشورا زمانی که حضرت زینب(س) به سمت قتلگاه حرکت کردند، عمر سعد را دیدند که ایستاده است، حضرت زینب(س) خطاب به عمر سعد  فرمودند حسین مرا می‌کشند و تو نگاه می‌کنی و چنان این صحنه رقت‌بار بود که در تاریخ آمده اشک از چشمان عمر سعد جاری شد، اما این اشک همانطور که بیان شد، ارزشی ندارد.

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه وقتی حضرت زینب(س) وارد کوفه شدند و خطبه خواندند، صدای ناله و گریه از مردم بلند شد که حضرت زیبن(س) فرمودند«اشک شما خشک نشود و همیشه گریان باشید این اشک‌ها ارزش معنوی ندارند».

اشک همراهی با امام حسین(ع)، همان اشکی است که بهشت بر آن واجب می شود

وی افزود: اشک همراهی با امام حسین(ع)، همان اشکی است که بهشت بر آن واجب می شود؛ زیرا افراد بسیاری در زمان حادثه کربلا حضور داشتند که امام حسین(ع) را قبول داشتند، اما آن حضرت را همراهی و یاری نکردند.

مدیر جامعه‌الزهرا(س) به فراز «إنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ» اشاره کرد، گفت: اشکی که با این شعار واقعی همراه شد، بهشت بر آن واجب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی به فراز «إنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ» اشاره کرد و افزود: اشکی که با این شعار واقعی همراه شد، بهشت بر آن واجب می‌شود.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه امام زمان(عج) در روایتی می فرمایند که اشک ایشان بر امام حسین(ع) اشکی همیشگی است و اگر اشکشان تمام شود بر امام حسین(ع) خون گریه می کنند، یادآور شد: اشک  انسان بر امام حسین(ع) باید مانند اشک امام زمان(عج) باشد که می فرمایند«اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و مرا از یاریت بازداشت و نبودم تا با آنان که به جنگ با تو پرداختند در ستیزم و با آنان که به دشمنی با تو پرداختند به دشمنی برخیزم به جای آن هر صبح و شام بر تو ناله می‌کنم و به جای اشک بر تو خون می‌گریم»./968/د۱۰۳/ی

ارسال نظرات