تشخیص تکلیف در زمان غیبت به علما سپرده شده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم عزاداری شب هفتم محرم هیئت رزمندگان اسلام قم که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که عزت ریشه قرآنی، روایی و تاریخی دارد، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۲۶ سوره آل عمران می فرماید ای پیامبر به همه عالم بگو عزت و ذلت دست خدا است؛ روایت داریم که در این آیه، اسم اعظم خدا آمده و کسی که خدا را با این آیه بخواند، اجابت می شود.
کارشناس رسانه ملی گفت: حضرت ابراهیم(ع) در آتش، عزیز و نمرود در کاخش ذلیل بود؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده شهید حججی فرمودند خدا شهید شما را عزیز کرد؛ امام حسین(ع) در کربلا فرمودند ما اگر پیروز شویم خوشحال می شویم و اگر به ظاهر شکست بخوریم، باز هم پیروز هستیم.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه ضمن دسته بندی انسان ها نسبت به انجام تکالیف الهی تصریح کرد: بیش از ۲۵ راه برای عزت وجود دارد، یکی از راهکارها عزیز کردن امر خدا و احترام قائل شدن و به عبارتی تکلیف گرایی است؛ مردم درباره تکالیف الهی(واجبات) سه دسته اند: برخی تکلیف پذیر، بعضی تکلیف گریز و برخی دیگر تکلیف ستیز هستند.
وی افزود: کسانی که تکلیف پذیر هستند، می گویند همین که خداوند متعال فرموده، باید به آن عمل کنیم، حضرت ابراهیم(ع) علی رغم این که به فرزندش علاقه داشت، به دستور الهی مبنی بر ذبح حضرت اسماعیل(ع) عمل کرد.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار داشت: دسته دوم انسان ها نسبت به انجام تکالیف الهی، تکلیف گریز و به دنبال فرار از تکلیفی هستند که خداوند به عهده آنها گذاشته است، به عبارتی به دنبال دور زدن و گریز از تکالیف خود هستند.
کارشناس رسانه ملی با بیان داستانی از جریان کربلا گفت: سیدالشهدا(ع) صبح عاشورا خیمه ها را آماده کرد و پشت خیمه ها را خندق کند که مبادا دشمن از پشت سر حمله کند، جلوی خیمه ها ایستاده بودند، عبدالله بن حوزه آمد و به امام جسارتی کرد و گفت به آتش عجله کردی صبر کن تو را می کشیم و به جهنم می فرستیم، امام فرمود ما اهل بیتی هستیم که آیه قرآن درباره ما نازل شده است این فرد گفت شما نزد خدا حرمتی ندارید، اباعبدالله(ع) نفرینش کرد و در حین برگشت به آتش افتاد، شخصی به نام مسروق بن وائل این صحنه را دید، این فرد جزو سپاه عمر بن سعد است، گفت جنگیدن با این آقا جایز نیست و این آدم حرمت داشت و اگر کسی با او بجنگد، عاقبت بخیر نمی شود، این فرد صبح عاشورا سوار بر مرکبش شد و از کربلا گریخت؛ خود را از سپاه عمر سعد جدا کرد اما تکلیف گریز بود؛ حر هم این تشخیص را داد، اما حر تکلیف پذیر و این فرد تکلیف گریز بود.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: دسته سوم انسان ها، تکلیف ستیزها هستند؛ عبد الله بن عنیض یکی از این افراد است، پیامبر برای جنگ احد فرمودند که باید بیرون از شهر بجنگیم، این فرد خطاب به پیامبر گفت ما بیرون از شهر نمی جنگیم، پیامبر اکرم(ص) فرمودند اگر این شرط را قبول نداری، وارد جنگ نشو، پیامبر(ص) را که سپاه هزار نفری داشت و 300 نفر از این تعداد، یاران این شخص بودند، میانه راه از لشکر پیامبر خدا(ص) جدا شدند و آن حضرت را یاری نکردند؛ با این کار از تکلیف فرار کردند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا امام حسین(ع) با یزید بیعت نکرد، افزود: برخی از اوقات مثل در حدیبیه، برجام و امثال این موارد تکلیف ما چیست؟ امام حسین(ع) از مکه که بیرون آمدند، جابر بن عبدالله انصاری از امام پرسید که چرا مثل برادرتان که با معاویه بیعت کرد، شما با یزید بیعت نمی کنید؟ آن حضرت فرمود یا جابر برادرم به تکلیفش عمل کرد، من هم به تکلیفم عمل می کنم.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که تشخیص تکلیف در زمان غیبت به علما سپرده شده است، اظهار داشت: تشخیص تکلیف با امام معصوم(ع) است، شاید سوال پیش بیاید که امروزه امام معصوم(ع) در بین ما نیست، باید چکار کنیم؟ تشخیص تکلیف در زمان غیبت به علما سپرده شده است؛ امام راحل که قطعنامه را پذیرفت، خیلی ها اعتراض کردند اما امام خمینی(ره) این طور تشخیص دادند؛ امر خدا را زیر پا نگذارید که تمام رشد ترقی ها در اجرای امر الهی است.
شایان ذکر است که در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) و امام جمعه قم، حجت الاسلام والمسلمین علی بهجت فرزند آیت الله بهجت(ره)، سیدمهدی صادقی استاندار قم و سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم حضور داشتند./۸۲۲/پ۲۰۲/ی